Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-08-29 SPVM Gotland Ring
29 besök senaste veckan (6124 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Då har man varit på Gotland och sett till att det nu finns några Varvrekord att sukta efter
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=586178

Med tanke på hur mycket snack det varit om tävlande där innan så var det lite klent med deltagande, endast två bilar i Roadsport A, skäms på er

Vädret var helt ok både på Allmänhetens körning på lördagen och test/kval under förmiddagen på söndagen.
Men när man stod i lineup till Race1 på Yokisar som sjöng på sista versen så kom regnet...
Jag kunde sitta och se mina fullmönstrade Toyo ligga i depån och fundera vad de gjorde där :Bang2:

Jag tycker att vissa ställen är lite läskiga på GR i torrt, det är rätt höga kurvhastigheter och att räta upp ur chikanen i 130 med depåmuren ganska nära känns inte tryggt.
Men lägg då varierande regn på detta, med bara fuktigt i slutet på rakan och sjöar/floder på andra delar av banan så blir det lite spännande.
Uppför backen till chikanen ut på rakan rann det så mycket vatten att det var svårt att få drivgrepp på 3an.
Jag lyckades snurra i uppförsbacken efter "Grisböjen" (höger utan tydlig bromspunkt, off camber och jox) så det blev att kämpa tillbaka den placering som förlorades där.
Sen snurrade Anders Eriksson och till slut kunde jag även passera Henrik Eriksson som fått växlingsbekymmer.
Med tanke på däcken så var jag helnöjd att komma in med hel bil.

Till Race2 blev det däcksbyte, dels eftersom det inte verkade torka nåt (Clubman före oss hade rätt stor spray på delar av banan och det torraste stället framför depån hade inte torkat nåt), men definitivt eftersom Yokisarna nu var slut.
Vad händer i Lineup, jo, himlen öppnar sig igen med ett lagom regn för att se till att det inte torkar upp (Yes, jag som gissade att 1.7 kallt skulle vara lagom, vid upptorkande är det för mycket).
Redan på utvarvet kommer ett stort leende av att köra ett ekipage som ger stor förtroende, långa fina slides under kontroll och mycket mindre problem att placera bilen än de framför och bakom, detta kommer att bli ett uppkörningsrace
Det blev att undersöka greppet off-line för att hitta nya ställen att köra på (där inte alla andra är).
Efteråt fick jag höra att Anders Eriksson bakom kunde inte hänga med alls under utvarvet, trots B-bil... Däckgrepp är allt i blött.

Starten går och det är lätt att sansa sig när man känner stort förtroende ("jag kör om dig lite senare").
Jonas Bernhardt plockas på första varvet och Magnus Dahlin efter rakan på andra, sen märker jag att jag tar in rejält på Henrik Pihl på 2aplatsen och inte långt framför Anderas Halbig.
Pihl passeras i chikenen ut på rakan (efter att ha tagit innern längst ner i backen) och sen märker jag att även Halbig verkar finnas inom räckhåll.
Styv i korken som jag blivit så flyttar jag fram bromspunkten lite efter rakan och det blev för mycket. Lite rallycross i sandfållan och jag kommer upp jämsides med Bernhardt så då var det bara att jaga igen.
Jonas passeras på yttern i "Grisböjen" (där det inte ska gå att köra) och sen är det ganska stor lucka fram till Pihl i ett antal varv.
Men på näst sista varvet märker jag att avståndet krymp och jag ser både Halbig och Pihl i kurvorna. Hjälp med fokusering behöver jag alltid så nu blev det att kämpa på.
På sista varvet är jag ungefär lika långt efter som det varv jag passerade Pihl på första gången så kanske kanske skulle jag hinna fram och kunna göra samma manöver...
Vad händer, jo jag tar i lite för mycket och gör en 360 på toppen av backen efter "Grisböjen", men är mitt på banan så i med 2an och ta 3eplatsen i mål (360n tog ca 4,5 sek, det går att förbättra).

3e plats och Varvrekord i RoadsportC (1:48.640) kan jag inte gnälla över.
Att nästa torra race i klassen slår det jätteenkelt bryr jag mig inte om (bästa kvaltid i torrt 1:34.912).

Race2 förutom de sista varven (tyvärr)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1316



Måste passa på att fråga, hur ligger det till med bränsle sittuationen på Ön och inte minst i närheteten av banan, då vi skall dit och åka "Rejs" nästa helg .

Vi vill helst ha V-Power, men kan duga med vanlig 98 i värsta fall, måste man åka ner till Visby om man behöver kommpletera mellan de båda dagarna .

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kul att se din film och jämföra spårval o.s.v.
Visst är det en kul bana eller vad tycker du??
V-power och 98 finns i Visby, i närheten finns bara 95-okt.
Bensin får man bära med sig till banan.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Tyvärr är det Visby som gäller .

Lite bilder från Gotländska tidningen...








eller
https://docs.google.com/fileview?id=0B4 ... y=CMi06_Qo
https://docs.google.com/fileview?id=0B4 ... ey=CLbblEI
https://docs.google.com/fileview?id=0B4 ... y=CMeh1tgF

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Rolfson skrev:
Vi vill helst ha V-Power, men kan duga med vanlig 98 i värsta fall, måste man åka ner till Visby om man behöver kommpletera mellan de båda dagarna .
Strunta i transportreglerna och packa en bil full med dunkar. 150+ liter V-power verkar de inte sälja på ett kvitto varje dag

Annars finns det V-power i oskarshamn (och Ösmo) på vägen dit

Men att få upp en entusiast från Shell Visby med några fat och pump vore inte fel. 15kr/litern i depån vore ju billigt (om man nu får göra så).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DAW
Vejbystrand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Tänk på transportreglerna på färjan. Ställde frågan ang transport av bensin i reservdunk och fick följande svar:

Hej Rolf

Börjar med att ursäkta att svaret dröjt.

Vi har nu via vår trafik/säkerhetsavdelning fått svaret att
5 liter i godkänd dunk är ok, inte mer.

Mvh.

Marie-Louise
DestinationGotland/Frakt


Fick svaret lite sent så chansade på lite mer.... men om man börjar kontrollera kan det vara bättre att fylla dunkarna i Visby

_________________
Rolf Dawidzon
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
DAW skrev:
Fick svaret lite sent så chansade på lite mer.... men om man börjar kontrollera kan det vara bättre att fylla dunkarna i Visby
Kommer man från oskarshamn så måste stationen vara öppen efter 24 för att det ska fungera (kvällsfärjorna landar efter midnatt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Niklas Falk skrev:
DAW skrev:
Fick svaret lite sent så chansade på lite mer.... men om man börjar kontrollera kan det vara bättre att fylla dunkarna i Visby
Kommer man från oskarshamn så måste stationen vara öppen efter 24 för att det ska fungera (kvällsfärjorna landar efter midnatt).

Jag trodde alla stationer var automatstationer efter stängning?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Victor. skrev:
Jag trodde alla stationer var automatstationer efter stängning?
En del har inte V-power i Kontopumpen (lite osäker på hur det var i Visby på Södervägen) så att tvärräkna med det kan slå fel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



En film med ös i thumbs up Från Andreas ( Roadsport C vinnaren ) det är hett i C-klassen

http://www.youtube.com/user/gokartingmajorna#p/u/0/es4xLBakGm0

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Riktigt kul film att se.

Vad brukar Roadsport C prestera för tider på respektive bana ??

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hammerin skrev:
Riktigt kul film att se.

Vad brukar Roadsport C prestera för tider på respektive bana ??


Race-preppade bilar med OEM motor är blixt-snabba och lättkörda thumbs up

Ex
Knutan 1.10.xx
Kullen 1.02.xx
Falkenberg 53.xx t.o.m höga 52:or...


Nästa år har de nog sjunkt med 1 sec per bana

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Här kommer lite bilder från lördagens träning.
På söndagen fick jag aldrig upp kameran pga regnet...
Tyvärr är inte kvaliten den allra bästa, hade behövt en större zoom då publikplatserna är något begränsade.
Dessutom är det bara bilder från Roadsport och det kan nog vara något enformigt motiv.

Stugorna vi bodde i, kan rekommenderas, ligger 6 km från banan.


Roadsport C i depån




Test på lördagen














_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479










Rejäl upplåsning av Max









_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479













Henrik testar mina gamla Toyo...






Nej, nu är det dags för sängen, Kinnekulle imorgon!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Börnie
Göteborg
Här sen Maj 2006
Inlägg: 11



Snyggt TPR! Fantastiska bilder! thumbs up

_________________
Jonas Bernhardt
Citera
waern
Frillesås/Kungsbacka
Här sen Apr 2006
Inlägg: 33



Schysta bilder Thomas, tycker personligen att Henrik ska köra oftare på dina gamla Toyo det går nog inte lika fort då

_________________
Christoffer Waern
Honda S2000 -99

Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Rolfson skrev:
Måste passa på att fråga, hur ligger det till med bränsle sittuationen på Ön och inte minst i närheteten av banan, då vi skall dit och åka "Rejs" nästa helg .

Vi vill helst ha V-Power, men kan duga med vanlig 98 i värsta fall, måste man åka ner till Visby om man behöver kommpletera mellan de båda dagarna .


V-power finns i Visby Thats IT

Förra året kunde man tanka 98 i Lärbo men denna mack är stängd, även shell macken som låg i Slite är stängd, Finns en statiol i Fårösund men säljer ej 98

Sen om macken är stängd?? det är 2010 nu & de flesta har väl soppa kort eller visa sedelatomat tankning= är för moppedister

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Scyssta bilder Thomas!!!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Eftersnack
2010-08-29 SPVM Gotland Ring
29 besök senaste veckan (6124 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande