Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | 1, 2, 3 ... 156, 157, 158 >> 56 besök idag (652632 totalt) |
Hej jag heter Staffan Bergholm, välkommen till en tråd som handlar om förvandlingen av en orginalbil till något som är mer bananpassat. Tråden började 1:a februari 2004, sakta men säkert håller bilen på att förvandlas till en riktigt kompetent banbil. Att göra Fixa höger blinker Dammsuga Att köpa/beställa/hämta Köpa från PC Lackstift Saker jag kanske gör * Göra min WUR justerbar * Gå igenom "projektlådan" för att se om det är några reservdelar jag ska byta Saker jag skulle vilja göra - Ta bort CCU + Installera panel för oljekylsfläkt + kupéfläkt - Tillverka och montera golvbräda passagerarsida - Vända på BOV Bakgrund Jag köpte bilen i februari 2001 helt orginal. Bilen är en Porsche 964 turbo, orginal 320 hk / 450 Nm och väger enligt instruktionsboken DIN 1.470 kg. orginal så gör bilen 0-100 km/h på 5.0 sekunder och har en toppfart på drygt 270 km/h. När bilen såldes 1991 var det den (frånsett 959) den dyrast Porschen som någonsin sålts. I dagens penningvärde kostade bilen ca 1.500.000:-. Bilen har en boxer 6:a på 3.3l med en kompression på 7.0:1. Borrning 97mm, Slag 74,4mm Motorns beteckningar är M30/69 och väger 275kg. Bilen är bakhjulsdriven, har en diff (20/100) och 5 växlad låda (G50/52) Turbo KKK 27 7200 0.7 bar Insprutningen är K-Jetronic (mekanisk) med viss återkoppling från en lambdasond. Motorn rymmer drygt 13 liter olja och bensintanken 77 liter. Hjulupphängning McPherson fram, "semi trailing arm" bak orginal krängare 21mm fram och 22mm bak 1991 tillverkades 2.298 st 964 turbo. Bromsarna har 4 kolvs ok med en skivdiamter på 322mm fram och 299mm bak, ABS. Fälgarna är på 17 tum, 205/50 7' breda fram och 255/40 9' bak. Bilen idag Efter ett antal modifieringar och många timmars slit i garaget så har bilen fått betydligt bättre banåkningsprestanda jämfört med orginal. Chassi: Bytt till 964 Cup stötdämpare och fjädrar Toppinfästningar i stål fram och bak ("mono balls"), ställbara fram Powerflexbussningar i framvagnen ERP stålbussningar i bakvagnen Fjäderbensstag i kofiber fram R-Däck, Michelin Pilot Sport Cup -3.0 camber fram, -2.5 bak Toe 0 fram och ca 1 mm toe-in bak Främre krängsningshämmare bytt till RSR 24mm ställbar i 5 lägen Motor och drivlina: Större och effektivare turbo K27 Hyflow Elektroniskt reglerat laddtryck (Blitz), höjt från 0.7 bar till 0.9 Racekatalysator och bortmonterad ljuddämpare Nya kortare grenrör (B&B) RS motor och växellådsfästen Växelförare med "glappfri knut" (SMR) Bromsar: Gula Pagid bromsbelägg Stålomspunna bromsledningar Bromskylningsscoop kopplade till bromsskivans nav Uppgraderat till "Big Red" bromsok fram Interiör: Sparco Racestolar Sparco Raceratt Sparco 6-punktsbälte Heigo halvbur Extra mätare för (turbotryck, bränsleblandning och avgastemperatur) All inredning och isolering borttagen, RS-matta inlagd Shift-light Bilen vägde hösten 2007 ca 1.255 kg utan bensin och utan förare, idag ca 20kg lättare Jag uppskattar effekten till ca 400hk vid 0.9 bar. Toppfarten är strax över 300 km/h på mätaren. Lite direktlänkar till valda delar i tråden Problem med wastegaten Installera broms scoop Plocka ut generatorn Installation av datalogger Kopplingsbyte Drivaxel trillade av Borttagning av inredning Byte till RS växelspak Diskussion om EFI kit Camber plattor och gummibälgar till styrled Byta bussningar i framvagnen Ringenbesök påsken 2006 Byta motor och växellådsfästen Byta grenrör Byta packningar för servopumpen Modifiera främre krängningshämmare oljetrycksdramatik Ringenbesök påsken 2007 Shift light Reglerbar WUR Ringenbesök valborg 2007 Diskussion om diffar Ringenbesök 14-17 juni 2007 Blåröksproblem Leakdown test Läckande vipparmar Besök på Gotland Ring 29-30 september 2007 Besök på Mantorp Park, SLC Gatbilar, 12 oktober 2007 Diskussion om krängningshämmare Demontering av bakre bärarm Montering av ERP monoballs Besök på Mantorp Park, PCSR, 19 april 2008 Renovering av växellåda Saker som gjorts sedan tråden startade - Gjort underhållsåtgärder som ventilinställningar, oljebyten, bränslefilter, luftfilterbyte - Installerat ett Zeitronix loggningsinstrument (laddtryck, bränsleblandning, varvtal, avgastemperatur) - Bytt skivor och belägg ett antal ggr - Luftat bromsarna ett otal gånger - Bytt till styvare H&R fjädrar - Installerat racestolar - Installerat Heigo halvbur - Tagit ur baksäte och all ljudisolering i kupén och lagt in nya RS mattor - Tagit bort AC-kompressor, AC-kondensor, luftpump, bakre vindrutetorkare, förar-airbag - Installerat elektronisk laddregulator till turbon - Tagit bort dimljus - Installerat luftscoop för bromsarna - Installerat raceratt - Installerat RS fläkthub - Bytt koppling - Bytt oljetemperatursgivare - Installerat 6-punktsbälte - Installerat ny turbo (K27 HF) - Installerat "by-pass" katalysator - Pluggat luftpumpshålen - Bytt wastegate membran - Installerat stålomspunna bromsslangar - Installerat Powerflexbussningar i framvagnen - Bytt till 964 Cup stötdämpare - Installerat camber plattor - Bytt gummibälg till båda styrstag - Installerat (och tagit bort) EGT givare - Provtryckt alla spridare - Installerat avgaskrök som ersättare till ljuddämpare - Installerat RS-dörrsidor - Installerat fjäderbensstag - Tagit bort ljudisolering i motorrummet - Ny djupare race ratt - Bytt rem och hjul för hydralpumpen - Bytt till racetändstift - Monterat bort värmefläkt vänster och höger sida + slangar - Monterat bort vindrutespolartanken - Monterat bort passagerarairbag - Monterat bort bilstereo - Monterat bort kontrollenhet för airbagsystemet - Installerat RS motorfästen - Installerat RS växellådsfäste - Monterat bort AC fästet - Monterat nya grenrör (B&B) - Installerat ny oljeretur till turbon - Ny oljeslang mellan motor och oljetank - Bytt o-ring och packbox för servopumpen - Rensat wastegate katalysatorn - Lättare batteri (964 RS 36 Amp) - Bytt oljetrycksgivare - Bytt slang mellan turbo och intercooler - Renoverat turbon - Bytt till "Big Red" bromsok fram - Installerat RSR o-ringar på vipparmsaxlarna (höger sida) - Installerat glasfiberhuv med RSR huvsprintar - Kapat bort värmekamrarna - Tagit bort ljuddämpningsmattorna (förare- och passagerarsida) - Gjort Corner Weight - Installerat 24mm RSR krängningshämmare fram - Installerat shift-light - Installerat "CUP-golvbräda" på förarsidan - Ny och glappfri "knut" på växelföraren - Monterat ERP monoballs i bärarmarna bak - Installerat taklucka i glasfiber - Bytt fördelardosa och rotor - Bytt packning vevhusventilation 2009-03 - Bytt packbox motor/växellåda 2009-03 - Bytt packbox vevaxel bak + locket under 2009-03 - Bytt båda lager på utgående axel på växellådan 2009-05 - Nytt förstärkt motorfäste 2009-05 - Bytt till lättare förstärkt underdel på instrumentbrädan 2011-03 - Bytt batteri 2012-06 På Sikt skulle jag vilja - Köpa 18-tums fälgar - Ny lättare bakvinge som ger mer downforce - Installera plastdörrar - Installera plastrutor - Lättare svänghjul + koppling - Helbur - Installera RS växelspak + gaffel - Nedväxlad låda eller 6 växlar - Byta till 964 NA kamaxlar (eller GT2, SC) - Race diff - Reglerbar (Digital?) WUR Moment Växellådsfästen 46 Nm Växellänkage 18 Nm + Loctite Motorfästen 85 Nm Drivaxlar 80 Nm Krängare 85 Nm Länkar Tändningsmod: https://shop.fvd.de/?VID=214646& Reglerbar WUR http://members.cox.net/930wur/ http://forums.rennlist.com/rennforum http://forums.rennlist.com/rennforum Glasfiber- och kolfiberdelar http://www.rennspd.com/ (kolla den här) http://home.swipnet.se/rpglasfiber/ www.gt-racing.com http://www.mashaw.com/html/product_i http://www.mcracingsa.com/PORSCHE911 Börge Christensen "plastdansken" 042-206656 EFI http://www.goingsuperfast.com/FORPOR CIS http://members.rennlist.com/jimwms/C "Mattor" förarsida http://rennline.com/product.php/sid/ http://forums.rennlist.com/rennforum List för bakrutan från FVD (ruta från "Krille"?) Kolla med Parnheden https://shop.fvd.de/?VID=80013&V Växellåda http://www.hargettprecision.com/ Powerhausi2? Wastegate http://www.ssautochrome.com/level.it http://forums.rennlist.com/rennforum Motor Porsche's topend rebuild kit for the M30.69 is part no #930-100-908-03 and the crankcase kit is part no #930-100-901-04 FVD växellådsgrejjor: http://shop.fvd.de/?VID=384374&V Här kommer lite bilder på bilen. I orginalutförande. Såhär ser bilen ut idag (2007). Wipperman Ex-Mühle På väg ut på banan, full adrenalinkick redan här Karusellen Idag (2007) inne i bilen. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Det är trevligt att någon bygger vidare på turbo porscharna, de kan bli riktigt trevlig när de har 964 chassi eller bättre.
Själv bygger man en 911 med saab turbomotor, räknas det som en 911 turbo? _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
visst är väl bilden tagen uppe på södermalm.
det finns en hög med trevliga bakgrunder däruppe _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Tack detsamma Martin, jag följer ditt bygge med stort intresse.
Har idag läst om att lossa mattor, ta bort lim på galvad plåt mm. Vi får se när det kan bli dags att börja skotta ut ljudisolering och mattor. Anders, ja bilden är tagen på söder, var ute på en fotosession på söders höjder förra våren, kommer inte ihåg vad det här stället heter. Men jag håller med det finns många bra ställen på söder att plåta på. Tack för orden på vägen Mattias, är inne på er hemsida lite titt som tätt för att ser hur det går. Räkna med uppmärksamhet när er skapelse börjar rulla _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Har plockat bort bakskärmen för att få ur katalysatorn.
Hittade en begagnad orginal katalysator på nätet som man kan se rakt igenom. En så kallad 0-cells katalysator Har betalat och blir jag inte blåst så blir det förhoppningsvis leverans i veckan. Jag räknar med att fullt laddtryck kommer ca 300-500 varv per minut tidigare men den här "konfigurationen". Jag borde mäte spelet på turbinen, men det får vänta. Katalysator: Får jag ingen katalysator så blir det till att tillverka en sån här: Avslutar med en bild på garageväggen, tog alldelse för många timmar att fixa. Mina närmaste har lite svårt för att inse vikten av mitt konstverk, iofs inte så överraskande. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Tack Benny, jag är inte nödbedd direkt!
Favoritbilden, på Ringen i påskas i den inte helt okända "Karusellen". Lite blandat. [img][/img] _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Härliga bilder, Staffan
nu ligger du före mig i kapprustningen, icke bra, får se vad jag kontrar med senare i vår |
||
ok, då får jag behålla handsfacket och fylla det med spanska ryttare _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Härliga bilder, Staffan!
Ytterligare en trevlig effekt med att plocka bort katalysatorn är ju såklart ljudet! och så kanske vi kan få se lite härlig eld ur avgasröret också, om man nu hamnar bakom dig någon gång förstås... Fast risken är väl att jag får se mycket eldflames i sommar.... _________________ -- |
||
Tjena Fredrik!
Jag hoppas att du får se ordentligt med eldsflammor, och kan jag inte se till att det blir så på något ärligt sett så öppnar jag bara handsfacket och tar en näve.... Näh, dags att gå ut i garaget och börja rycka i oljiga saker _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Hi ! Staffan ! Cool to find you here I planned to start a topic at some point but never really got into it.
I can't wait to see how much weight we will loose on our cars . FYI I weighted mine last year with gas tank 3/4 full a 70kg driver, a lot of stuff in the front "trunk" and 18inch not so good looking not so light wheels it came out at a grand total just above 1,5t I would guess with your elctronic boost controler and almost decat you will be close to your +50 hp target . I predict a lot of wheel spin and some difficulties in keeping up with you Sounds like each time you decide to go a bit farther and lighten the car more once you start why stop half way PS - Nice garage _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
Hej Vincent!
Det är du som är inspirationskällan till att lätta bilen. Ska bli fantastiskt spännande och se hur din bil kommer att se ut och bete sig efter alla förändringar. Har fortfarande inte fått min 0-cells katalysator från Tyskland, banken strulade till betalningen, tror att pengarna har kommit fram nu, men jag har inte hört något från säljaren på två dagar. Men det känns som att det kommer att ordna sig. Vincent, jag tackar för din artighet men med det tempo som bygger om bilen så talar inte mycket för att jag ska kunna hänga med nästa säsong. Jag håller just nu på att byta ut olje-returs-sumpen från turbon, tidigare ägare hade lyckats buckla till retur-röret. Har plockat bort större delen av avgassystemet och bakskärmen. Just nu ser det ut som att jag kommer att behöva ta loss turbon också, har fått loss alla bultar utom 1. Just den här bulten är en klassiker, sitter väldigt illa till och har gått igenom många värmecykler. Jag kommer nog att behöva spräcka bulten på något sätt. Det blir nog till att starta en separat tråd runt det. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Jepp, kommer att behålla katalysatorn, planen är att kunna plocka i den om bilen inte går igenom besiktningen.
Vet inte vad ni gör en fredagkväll, men jag har legat ett par timmar under bilen och lyckats byta oljesumpen till turbon, hade en buckla på röret från turbon till sumpen. Fick lossa hela bakskärmen, ta bort wastegate, diverse värmerör, lossa turbon, slipa av en bult på turbon med en Dremel (tog 2 timmar). Det ligger delar över hela garagegolvet. Hoppas att det inte blir så mycket saker över när jag fått allting på plats igen. Hade jag vetat att det var så mycket jobb hade jag nog övertygat mig själv om att den inte behövdes bytas Någon snäll person får gärna skriva att turbon hade skurit om jag inte gjort det här. Har fortfarande inte fått den rensade katalysatorn, har haft problem med att överföra pengar till säljaren i Tyskland. Nu ska pengarna vara på kontot så jag hoppas att det kommer ett paket nästa vecka _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Fick ett mycket trevligt paket från Tyskland, en rensad katalysator. Den verkar vara i bra skick, säljaren hade till och med lackat den. Har beställt ett gäng packningar till avgassystem, wastegate och turbo som jag hoppas få nästa vecka. Har hört att bilen laddar brutalt mycket snabbare utan katalysator :woot: _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Bucklad oljeretur på turbon är en klassiker, jag tror att alla har det.
Här är min: Ang. rensade katen: Jag tror att det är enklast att tillverka/köpa bypassrör och plocka av den innan besiktning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hur kan det komma sig att just detta rör får så mycket stryk så att det t.o.m. anses vara en "klassiker"? _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | 1, 2, 3 ... 156, 157, 158 >> 56 besök idag (652632 totalt) |