Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lockarp hyrkart spår, tips och tider
2 besök senaste veckan (12554 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Jag har läst att det är en del som kör hyrkart på Lockarp. Jag har själv hunnit köra ett par gånger i år, även i regn . Man börjar få ner tiderna, dock ännu inget att skryta med. Är det någon som har några bra tips för denna banan? Eller tider för den delen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag tycker mig börja kunna banan ganska bra men då det är högfartspartier efter utgången av en hårnål straffas man direkt om man väger mer än övriga förare.. Skulle vilja prova köra med viktade kartar vid något tillfälle.. Körde på 1:16,4 på snabbaste varvet i söndags.

Max skrev:
Jag har läst att det är en del som kör hyrkart på Lockarp. Jag har själv hunnit köra ett par gånger i år, även i regn . Man börjar få ner tiderna, dock ännu inget att skryta med. Är det någon som har några bra tips för denna banan? Eller tider för den delen.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Tid: 1,14,9

Ursäkt: ojojoj... Med en bättre kart kapar jag kanske tre tiondelar!
(En bra förare kapar däremot en sekund, oavsett kart. )

Tips: Uj, det är en kul bana. Om du nu inte redan är under 1,16 kan du kanske börja
med att testa, att svänga in sent in i första "esset". Det resulterar sedan i rätt bra fart genom det
snabba partiet ner mot chikanen. Så här gör jag:

1) Passera start och mål.
2) Fullfartshöger 1, Raksträcka i uppförsbacke.. Tamtadamm taddammm.... Fullfartshöger 2.
3) Lång raksträcka, kryp ihop....
4) Snabba dubbelhögrar, med eller ev. utan gassläpp. Nå, här börjar vi:

Efter den första (aggresiva) däckstraven finns det en lite kraftigare målning i sidomarkeringen.
Precis här har du bromsat klart. Använd den kraftiga sidomarkeringen som turn-in och försök
sedan hålla kvar karten till höger i banan så att du får bra höjd in i vänsterböjen.
Ge tidig gas, som du kliver på gradvis, innan du sedan svänger in i vänsterböjen, där du låter
karten drifta ut så långt det behövs....

Övrigt: "Mr Lockarp" himself har väl varit här på forumet då och då.
Han lär kunna tipsa mer om denna (och alla andra) kurvor.

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Bra spårval Fredrik, jag har under förra året kört en del tillsammans med en del riktigt bra förare som körde stadiga 1,13 tider i slutet av sommaren. När jag körde med dem (en viss far och son) och fick instruktioner och följde John osv. blev det uppenbart att vikten betyder mycket på Lockarp. Skulle vara kul att jämföra tider med andra som är medlammar i deciton-klubben för att se hur de jämför sig med räkor som Fredrik.

Jag är ganska övertygad om att vi har olika spårval på en hel del ställen, speciellt nu när man inte kan stödbromsa karten genom dubbelhögern.. Förra året kunde jag åka stumt genom där förutom när det var blött.. Med de nya kartarna upptäckte jag att det var någon mekanisk pryl som lyfte gaspedalen när man stampade till på bromsen för att styra upp karten genom dubbelhögern - ett spännande sätt att upptäcka finesser som gör kartarna mer driftsäkra..

_________________
Anders Hansson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
ok, som väntat ligger man en del efter, men till mitt försvar har jag väl inte kört där enormt mycket och hyrkart är min enda banmerit, förutom en kort sejour med en Formel Vauxhall på Mantorp.
Jag har kört på 1.17 någonting i torrt, men man känner ju att det finns ett antal ställen som man inte är sådär superhaj på. Till exempel det första esset. Dessutom velodromkurvan med efterföljande hårnål. Jag upptäckte också det med pedalerna, lite irriterande, dock var min bil felinställd (eller rätt ur mitt perspektiv) när jag körde i regn, så det gick att vänsterbromsa (jo, jag vet, svårt att högerbromsa!) ändå. Regn är riktigt kul, då märks det direkt vem som är duktig och vem som inte är det.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
För att kommentera banan måste jag säga att den är riktigt kul. Det är ju som väntat bra mycket roligare än att köra inomhus i och med att underlaget är vettigare och dessutom så regnar det sällan inomhus . Den gamla banan var trevlig, men det går ju inte riktigt att jämföra.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Efter en hel del nötandes i sommar kom jag ner på höga 1.16! Detta efter att länge legat runt 1.18 så jag är nöjd. (Väger knappa 90 kg som referens)
Men frågan är hur tusan man ska förbättra i synnerhet hela partiet velodrom-start/mål-raka? Tycker hur jag än kör så blir det bara långsamt...

_________________
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Satt och gjorde en banritning med hjälp av eniros flygfoton och tänkte fråga om det är någon här som är duktig på att rita in ett bra idealspår?
Tycker det är en rolig bana men skulle vilja få tips på hur andra kör för att se om jag kan kapa mina tider lite.



bilden är väldigt stor men jag tyckte det var ett speciellt tillfälle för det är ganska svårt att rita ut spårvalet på en 800x600 bild.
Hoppas bara det är lagligt att göra såhär...

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Spåret fins ju redan utritat, kolla på gummiresterna.

_________________
Anders Hansson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Hehe, såg det i vissa svängar men i andra är det svårt att tyda.
Biten före och efter velodromkurvan är ju ett väldigt spännande parti där det nog går att hitta många tiondelar.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Marcus_F
Lkrona
Här sen Jun 2007
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tja såg att du skrev i mitt forum
Men hur kunde du lägga den stora bilden i forumet lol jag kunde ej det iallafall
Vilken kurva har du svårt då ? mitt största problem är den stora U kurvan i mitten av banan där tappar jag säkert 3-4tiondelar, de andra 2kurvorna är bara små finslippningar behövs känns det som.

Testade & skissa upp i ditt forum men gick ej lägga in bilden den var för stor tyvärr

_________________
Marcus Friberg
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Var och körde igår, snabbaste varv-tid 1:10.495, o då var det på "lockarp lång". Men på deras egen karta så är det typ två koner på den "innre rakan" som är paralell me den första, är det den ni har kört på eller?

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Man brukar köra på den långa sträckningen men om det har regnat så ligger det ofta vatten på den bortersta delen (bakom kullen från depån sett) så då spärrar dem av den.

Då brukar man få svänga in precis efter andra 90-graders högern efter rakan och tillbaka rakt ner mot depån igen.

Dem hade även kapat ner banan ett tag förra året för det hände för mycket incidenter på den delen som man har svårt att se från depån men det verkar vara öppet där i allmänhet nu igen.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



david-o skrev:
Man brukar köra på den långa sträckningen men om det har regnat så ligger det ofta vatten på den bortersta delen (bakom kullen från depån sett) så då spärrar dem av den.

Då brukar man få svänga in precis efter andra 90-graders högern efter rakan och tillbaka rakt ner mot depån igen.

Dem hade även kapat ner banan ett tag förra året för det hände för mycket incidenter på den delen som man har svårt att se från depån men det verkar vara öppet där i allmänhet nu igen.


ok, så var dock inte fallet denna gången, körde hela sträckan, alla andra låg väl ungefär mellan 1:16-1:19

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Var där och körde i eftermiddag och dem har tydligen byggt om banan under vintern. Dem har kapat av många av dem tväraste svängarna så banan är ca 4 sekunder snabbare nu mot vad den var i höstas.

Det nya banrekordet ligger på 1.08.2xx

Min bästa tid blev 1.08.853.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
MixiM
Malmö
Här sen Feb 2007
Inlägg: 7



Någon som har provat de nya bilarna? De fick ju in nya årsmodeller några veckor sedan, hört att de går saktare då de inte är inkörda.

_________________
Jan Malmkvist
Citera
ballfroog
Skåne
Här sen Maj 2007
Inlägg: 168



yes jag prövade dom idag. dom släpper så jävla lätt =/ körde 1.12.2 vill också veta hur man ska komma under 1.10=P väger 85kg

Rekordet är juh fan 1.06.9 typ han måste väga 50kg som har kört det
Citera
Douglas Lundberg
Skåne
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


mitt första inlägg här på detta forum
jag är son till en av ägarna av hyrkarten och kan säga att banrekordet är satt precis efter en riktig kart tävling. så där var mycket mer grepp i banan än annars. Och att komma ner under 1.07 med dessa kartarna går nog inte om man inte kör precis efter det har varit tävling som sagt.

_________________
Douglas Lundberg
Citera
MixiM
Malmö
Här sen Feb 2007
Inlägg: 7



Tjenare Doulgas, skönt att höra =) Undrade just varför man blivit så dålig sen i början av sommaren, tror jag åkte precis efter de loppen också! Vad är det tilfälliga rekordet då? Alltså för de nya kartarna på "normal" bana?

_________________
Jan Malmkvist
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



MixiM skrev:
Tjenare Doulgas, skönt att höra =) Undrade just varför man blivit så dålig sen i början av sommaren, tror jag åkte precis efter de loppen också! Vad är det tilfälliga rekordet då? Alltså för de nya kartarna på "normal" bana?

Jag var och körde där förra veckan och dem nya kartarna är helt klart inte lika snabba som dem gamla. Dels var fästet dåligt och dels fick man inte samma toppfart.

Veckans bästa tid när jag körde var 1.09.XX och min bästa tid blev 1.09.7X eller nåt sånt.

Jag körde på kvällen och det märktes att det var kallt i asfalten för man bara halkade runt överallt.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



jag hade nöjet att köra här när det regnat. det var rejält halt och det understyrde något otroligt.
Finns det några generaltips för körning i blött? tyckte greppet infann sig något vid gaspådrag pga stela bakaxeln men det övergick ganska omgående till en ofantlig drift som var svår att hålla

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lockarp hyrkart spår, tips och tider
2 besök senaste veckan (12554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande