Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2010-08-29 SPVM Gotland Ring | 19 besök senaste veckan (6145 totalt) |
Då har man varit på Gotland och sett till att det nu finns några Varvrekord att sukta efter
http://www.mylaps.com/results/showev Med tanke på hur mycket snack det varit om tävlande där innan så var det lite klent med deltagande, endast två bilar i Roadsport A, skäms på er Vädret var helt ok både på Allmänhetens körning på lördagen och test/kval under förmiddagen på söndagen. Men när man stod i lineup till Race1 på Yokisar som sjöng på sista versen så kom regnet... Jag kunde sitta och se mina fullmönstrade Toyo ligga i depån och fundera vad de gjorde där :Bang2: Jag tycker att vissa ställen är lite läskiga på GR i torrt, det är rätt höga kurvhastigheter och att räta upp ur chikanen i 130 med depåmuren ganska nära känns inte tryggt. Men lägg då varierande regn på detta, med bara fuktigt i slutet på rakan och sjöar/floder på andra delar av banan så blir det lite spännande. Uppför backen till chikanen ut på rakan rann det så mycket vatten att det var svårt att få drivgrepp på 3an. Jag lyckades snurra i uppförsbacken efter "Grisböjen" (höger utan tydlig bromspunkt, off camber och jox) så det blev att kämpa tillbaka den placering som förlorades där. Sen snurrade Anders Eriksson och till slut kunde jag även passera Henrik Eriksson som fått växlingsbekymmer. Med tanke på däcken så var jag helnöjd att komma in med hel bil. Till Race2 blev det däcksbyte, dels eftersom det inte verkade torka nåt (Clubman före oss hade rätt stor spray på delar av banan och det torraste stället framför depån hade inte torkat nåt), men definitivt eftersom Yokisarna nu var slut. Vad händer i Lineup, jo, himlen öppnar sig igen med ett lagom regn för att se till att det inte torkar upp (Yes, jag som gissade att 1.7 kallt skulle vara lagom, vid upptorkande är det för mycket). Redan på utvarvet kommer ett stort leende av att köra ett ekipage som ger stor förtroende, långa fina slides under kontroll och mycket mindre problem att placera bilen än de framför och bakom, detta kommer att bli ett uppkörningsrace Det blev att undersöka greppet off-line för att hitta nya ställen att köra på (där inte alla andra är). Efteråt fick jag höra att Anders Eriksson bakom kunde inte hänga med alls under utvarvet, trots B-bil... Däckgrepp är allt i blött. Starten går och det är lätt att sansa sig när man känner stort förtroende ("jag kör om dig lite senare"). Jonas Bernhardt plockas på första varvet och Magnus Dahlin efter rakan på andra, sen märker jag att jag tar in rejält på Henrik Pihl på 2aplatsen och inte långt framför Anderas Halbig. Pihl passeras i chikenen ut på rakan (efter att ha tagit innern längst ner i backen) och sen märker jag att även Halbig verkar finnas inom räckhåll. Styv i korken som jag blivit så flyttar jag fram bromspunkten lite efter rakan och det blev för mycket. Lite rallycross i sandfållan och jag kommer upp jämsides med Bernhardt så då var det bara att jaga igen. Jonas passeras på yttern i "Grisböjen" (där det inte ska gå att köra) och sen är det ganska stor lucka fram till Pihl i ett antal varv. Men på näst sista varvet märker jag att avståndet krymp och jag ser både Halbig och Pihl i kurvorna. Hjälp med fokusering behöver jag alltid så nu blev det att kämpa på. På sista varvet är jag ungefär lika långt efter som det varv jag passerade Pihl på första gången så kanske kanske skulle jag hinna fram och kunna göra samma manöver... Vad händer, jo jag tar i lite för mycket och gör en 360 på toppen av backen efter "Grisböjen", men är mitt på banan så i med 2an och ta 3eplatsen i mål (360n tog ca 4,5 sek, det går att förbättra). 3e plats och Varvrekord i RoadsportC (1:48.640) kan jag inte gnälla över. Att nästa torra race i klassen slår det jätteenkelt bryr jag mig inte om (bästa kvaltid i torrt 1:34.912). Race2 förutom de sista varven (tyvärr) |
||||
Måste passa på att fråga, hur ligger det till med bränsle sittuationen på Ön och inte minst i närheteten av banan, då vi skall dit och åka "Rejs" nästa helg .
Vi vill helst ha V-Power, men kan duga med vanlig 98 i värsta fall, måste man åka ner till Visby om man behöver kommpletera mellan de båda dagarna . _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Kul att se din film och jämföra spårval o.s.v.
Visst är det en kul bana eller vad tycker du?? V-power och 98 finns i Visby, i närheten finns bara 95-okt. Bensin får man bära med sig till banan. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Tyvärr är det Visby som gäller .
Lite bilder från Gotländska tidningen... eller https://docs.google.com/fileview?id= https://docs.google.com/fileview?id= https://docs.google.com/fileview?id= |
||||
Annars finns det V-power i oskarshamn (och Ösmo) på vägen dit Men att få upp en entusiast från Shell Visby med några fat och pump vore inte fel. 15kr/litern i depån vore ju billigt (om man nu får göra så). |
||||
|
||||
Tänk på transportreglerna på färjan. Ställde frågan ang transport av bensin i reservdunk och fick följande svar:
Hej Rolf Börjar med att ursäkta att svaret dröjt. Vi har nu via vår trafik/säkerhetsavdelning fått svaret att 5 liter i godkänd dunk är ok, inte mer. Mvh. Marie-Louise DestinationGotland/Frakt Fick svaret lite sent så chansade på lite mer.... men om man börjar kontrollera kan det vara bättre att fylla dunkarna i Visby _________________ Rolf Dawidzon |
||||
|
||||
Jag trodde alla stationer var automatstationer efter stängning? _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
|
||||
En film med ös i Från Andreas ( Roadsport C vinnaren ) det är hett i C-klassen
http://www.youtube.com/user/gokartin _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Riktigt kul film att se.
Vad brukar Roadsport C prestera för tider på respektive bana ?? _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||||
Race-preppade bilar med OEM motor är blixt-snabba och lättkörda Ex Knutan 1.10.xx Kullen 1.02.xx Falkenberg 53.xx t.o.m höga 52:or... Nästa år har de nog sjunkt med 1 sec per bana _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Här kommer lite bilder från lördagens träning.
På söndagen fick jag aldrig upp kameran pga regnet... Tyvärr är inte kvaliten den allra bästa, hade behövt en större zoom då publikplatserna är något begränsade. Dessutom är det bara bilder från Roadsport och det kan nog vara något enformigt motiv. Stugorna vi bodde i, kan rekommenderas, ligger 6 km från banan. Roadsport C i depån Test på lördagen _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
V-power finns i Visby Thats IT Förra året kunde man tanka 98 i Lärbo men denna mack är stängd, även shell macken som låg i Slite är stängd, Finns en statiol i Fårösund men säljer ej 98 Sen om macken är stängd?? det är 2010 nu & de flesta har väl soppa kort eller visa sedelatomat tankning= är för moppedister _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||
Eftersnack 2010-08-29 SPVM Gotland Ring | 19 besök senaste veckan (6145 totalt) |