Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
En liten pedalfråga...
2197 besök totalt
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hej på er!

Jag är med i de söndagsrace som anordnas här. Jag har under ett tag funderat på varför mina varv alltid ligger ca 10 s sämre än de andras trots att jag kör ganska hyfsade varv med bra spårval.

Samtidigt har jag sett att min 360 blir frånåkt av andra 360 på rakor så det bara visslar om det.

Sen häromdagen såg jag vad det var. Jag skulle kalibrera om min ratt (vanlig analog ratt utan FF) och såg att den inte gick ända upp i y-axeln!!! Detta trots plattan i botten.

Väl inne i GTR2002 finns det ju staplar som visar gas, broms etc. Gasen går aldrig över 60-70% trots att jag gasar max.

Vad göra????

Är det enda att köpa ny ratt? Jag vill egentligen inte eftersom jag gillar min Dexxa-ratt. Måste man plocka isär den? Kan man ändra in någon kalibreringsfil så att max y-värde ökar?

Hjälp mig ni duktiga racing människor där ute?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



För det första... hur gammal e ratten? Har du garanti...
Annars:
1. Gör rent inuti, se till så att potentiometrarna glider fint. Ev mäta spänningarna, om du vet hur man gör... Bränn inte ner huset och händerna nu!
2. Kalibrera i windows, var noga med att inte trycka ner pedalerna helt! Utan bara så långt tills pekarna eller vad som nu visas, inte rör sig mer. Du får en kortare gaspedal med mindre spel. Men, du får iaf full gas när du spelar...

Lycka till!

_________________
Kalle Larsson
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tackar!

1) Ingen garanti kvar.

2) När jag kalibrerar ratten i Windows och trycker på bromsen så går "pluset" i kalibreringsrutan helt neråt (neg y-värde). När jag trycker på gasen lika mycket går inte "pluset" ända upp i vä och hö övre hörnet (pos y-värde). Det är nog där problemet ligger, men jag vet inte hur man löser det. Det är detta som gör att man i GTR2002 inte får full gas utan bara 60-70%.

Sparas x- och y-värdena i nån fil nån stans?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kan du ställa om den till separata axlar för gas å broms? Isf kan du ju kalibrera dom var för sig.

Dessutom är det körmässigt bra att ha separata axlar, man kan gasa och bromsa samtidigt, dutta gas när man växlar ned etc.

_________________
Pär Hylander
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Även om du inte kan trycka ner pedalerna fullt så borde det ju inte bli något problem om du helt kalibrerar om pedalerna och ratten...?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Du kan också prova den här o kalibrera helt manuellt. Det gör jag med mina pedaler för jag har byggt om dom lite för mycket....

http://www.wingmanteam.com/files/Tools/DXTweak2/DXTweak2.exe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Niklas Maravic skrev:
Tackar!

1) Ingen garanti kvar.

2) När jag kalibrerar ratten i Windows och trycker på bromsen så går "pluset" i kalibreringsrutan helt neråt (neg y-värde). När jag trycker på gasen lika mycket går inte "pluset" ända upp i vä och hö övre hörnet (pos y-värde). Det är nog där problemet ligger, men jag vet inte hur man löser det. Det är detta som gör att man i GTR2002 inte får full gas utan bara 60-70%.

Sparas x- och y-värdena i nån fil nån stans?


Hehe inte för att strö salt i såren... Men innebär detta att du kör med broms hela tiden då

_________________
Kalle Larsson
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
> > >

Nu var vi roliga!!!!

Nej skämt o sido så betyder det att när jag trycker bromsplattan i botten så blir också bromsverkan max (och inte 70% av max broms)

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Skulle kunna vara fel på kalibreringen.
Körde XP tidigare, då stod det att jag skulle hålla ner gasen till hälften vid något tillfälle vid kalibreringen, det resulterade i att jag inte kunde få till full gas, kanske inte det som är problemet men skulle ändå kunna vara ett kalibreringsfel.

En annan grej jag upptäckte när jag använde XP var att den låg och bromsade lite diskret med jämna mellanrum, påverkade kanske inte toppfarten så mycket, men ställde till problem med överhettade bromsar i F12002. Fick använda mycket större brake ducts än mina medtävlare, inte bra.

Ratten jag använder är MS Sidewinder FF, inte USB varianten, flinta stuket inkopplat i ljudkortet.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Racingsimulatorer
En liten pedalfråga...
2197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande