| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
|
8 besök senaste veckan (103815 totalt) |
|
Re:
Tack Patrik! Riktigt riktigt kul race, tror jag kan alla vinklar på din bakstötfångare nu Grattis själv till lördagens
_________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
|
Race rapport Knutstorp 14-15/8-2010:
Hade efter Anderstorp ändrat lite hjulvinklar för att få optimal bil på Knutstorp. Hann testa på Sturup och efter lite strul där så kändes det bra i "magen" inför Knutan
Tidsträning 1: Regnet hängde i luften så jag var på hugget för att komma ut och sätta tider innan det kom. Hann med några varv och körde 1:11,466 som snabbast. 3:a i klassen bakom Rius och Skoog, 3 bilar inom 0,110 sekund Spec/Mod som körde tidsträning i regn hade det kämpigt och det var bara Stålheim som bröt topp 10 med std. bilar.
Tidsträning 2: Hällregn!! Ville bara ut och köra för att känna på vått underlag och tänkte inte på at sätta nån snabb tid iom att jag var nöjd med första tiden. Var av efter rakan på samma ställe som 6-7 andra bilar, snor halt på vänster sida vid inbromsningen. Kändes lite kaotiskt då det mer eller mindre konstant var gulflagg och bilar av banan. Körde 1:26,691, inget att hänga i (h)julgranen direkt, 6:e bästa tid. För att undvika problem med snabbaste bilarna bak/långsammaste fram valde tävlingsledningen att använda tiderna från Tidsträning 2 då alla körde under samma väderförhållanden. Grattis, starta 6:a istället för 3:a Hade en halvirriterande "för h-lvete" känsla i magen hela dagen innan racet.
Kan inte vara lätt att vara tävlingsledare och beslutet var nog det enda rätta. Race 1: Startade bakom Ruis med Mattson snett framför, Ahlberg, Ahlin och Skoog framför dom. Fältet släpps tidigt på rakan och det blir lite kö i "högerfilen", Rius bromsar för bilen framför och går till vänster, jag ser en lucka till höger och kommer upp jämsides och lyckas komma förbi i T1. Har Mattson till vänster om mig (nära), jag håller fullt spett till höger och får innern över NGK. Där trodde jag det var halvlugnt men då ser jag Ahlberg på yttern(!) över NGK. Jag släpper av och går in bakom honom bort mot vänstern innan Idioten. Ligger bakom hela vägen ut på rakan där jag klämmer på så gott det går. Nu får vi se om jag kommer ihåg rätt, annars får den som vet rätta mig. Jag kommer in mellan Ahlin till höger och Ahlberg till vänster. Ligger jämsides med Ahlin i T1 då jag ser att Ahlberg håller fullt spett på yttern, det här blir trångt tänkte jag. Det gick nog för fort på yttern för Ahlberg som klipper lite gräs medan jag och Ahlin ligger jämsides på banan. (Kinnby var visst utanför redan också)
Härlig bild av fredrik Lövgren!! Ahlin ligger lite före mig så jag släpper honom framför mig upp mot NGK (känns som det bara finns ett spår där) Ligger bakom och det är först på rakan jag får möjlighet att kunna göra en attack igen. Lyckas komma upp jämsides och bromsa mig förbi, tjohoo 2:a plats, fast det var några duktigt svettiga varv. Har aldrig kört såå intensiv racing innan, hur kul som helst Såg Patrik Skoog en bit bort, körde på så gott jag kunde men tog inte in nånting. Hade en liten lucka till Ahlin efter några varv som krympte snabbt då en vänlig std. förare ville släppa förbi mig, fast det var under gulflagg. Jag låg kvar bakom medan jag så Ahlin komma stormande i backspegeln. Blev lite skitnödig men det löste sig bara jag kom förbi. 2:a plats, otroligt nöjd med det, hade aldrig vågat hoppats på det efter beslutet att ta tiderna från tidsträning 2
Träning: Slänger på förra årets däck, tänkte försöka sätta nåt snabbt varv och känna på däcken i "överhettat" tillstånd. Bilen känns bra men blir riktigt heta och bilen sladdar om man provocerar däcken några kurvor, då vet man vad man inte ska göra i racet Får till en bra tid, 1:11,1, känns bra inför racet.
Beslutar att behålla träningsdäcken då dom kändes såpass bra samt att dom kan ju vara liiiite hårdare än dom nya
Race 2: Startar i 4:e startled efter att några spec. bilar fått starta sist. Patrik Skoog rakt framför, Lundvall och Håkan Johansson framför honom. Starten gick bra, hänger på Patrik ur T1, hade inte varit bra med en bil emellan där. Avvaktar några varv för att se om man behövde stressa däcken för mycket för att hänga med men det gick bra. Sen blev det ganska många kattoråtta varv där Patrik körde stabilt och lämnade inga luckor. Var hur kul som helst att ligga bara nån meter eller närmare ibland ur T1. Lyckades komma upp bredvid på rakan några gånger men bromsade för tidigt för att kunna ligga kvar på utsidan, kommer hellre imål 2:a än inte alls tänkte jag. Hade bra balans över NGK och kände att det är nog där attacken ska komma om chansen kommer. Nåt varv efter mer än halva racet så känns det som jag får till det lite bättre än Patrik på sina väluppvärmda däck över NGK och jag får in bilen till vänster innan vänstern upp mot Idioten. Kändes som min frontstötfångare var i höjd med Patriks bakstötfångare men Patrik valde att ge plats för mig på innern istället för att stänga dörren
Svårt att beskriva hur kul det var att ligga nära någon så många varv som jag o Patrik gjorde, utan kontakt, bara så nära man vågar Klubbracing på sitt roligaste tror jag
Stort tack till familj, vänner, cupgänget och såklart till Johan Christensson som ställer upp som teamchef i vått o torrt _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
|
Kul med rejs rapport och spännande läsning
Utsikten är fin på första plats. Bra jobbat
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||||
|
Tobias, inte visste jag att du beställt speciell "grip glue" på dina R däck hos GT däck
Denna pasta skall tydligen göra så du får extra bra fäste på Gotland Ring. Däcken såg jätte fina ut när de var helt vita faktiskt. Jag skulle hälsa att så går det när du inte regelbundet mutar dem med kakor och tårtor. Själv hade jag en 0,5 meters kak längd med idag för att slippa se mina R däck vita...
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Jag hörde talas om någon som ville smyga in småsten i mina däck men de ville inte avslöja vem som låg bakom detta stordåd, dock anade jag
Som tur är så krängde jag om dem och blåste ur all sand
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Race rapport Gotland Ring 11/9-2010
Tidsträning 1: Ut för att lära sig banan, fuktigt underlag och fint kalkdamm gjorde att det var ganska halt. Genidrag från tävlingsledningen att ge oss 10 min extra så man hade 30 min istället för 20 min i tidsträning 1. Kändes mycket lugnare så. Halt som sagt, hade 2:a tid efter Patrik Skoog. Bilen kändes bra. Tidsträning 2: I princip torr bana. Efter lite överläggning med Johan Christensson så bestämde vi att släppa ur lite luft ur däcken så jag kunde ligga ute hela tidsträningen. Matade på och fick till några ensamma varv. Körde förbi Per-ola Mattson som måste haft kalla däck för sen kom han ångande som tåget i backspegeln. Mycket riktigt stod Per-ola i Pole efter tidträning 2
Race 1: Fick till en bra start och hängde på Per-ola. Ganska händelserikt första varv med lite kontakt mellan några mod bilar vilket gjorde att Sven Berg som startade före mig kom nu ut efter mig ur T1. Hängde på Per-ola sågott det gick, skulle jag ta honom så var det rakan som gällde annars skulle det nog bli omöjligt att komma förbi. Efter några kurvor ser jag en specialbil som sladdar ut på banan och snurrar, Per-ola missar precis även jag men olof lite längre bak hann inte bromsa Jag tar rygg på Per-ola för att kunna få till en bra linje genom chikanen och ev. försöka komma förbi. I backen upp mot chikanen går jag och Sven Berg ihop och det är slutkört i race 1. Bakfälgarna måste slagit ihop av skadorna att dömma.
Stort tack till Johan som lappade ihop bilen medan jag försökte samla tankarna efter kraschen Race 2: Startade sist av alla. Provade att svänga mycket på formationsvarvet för att känna att bilen var ok. Nilkas kom ut senare i sin Z3 efter att ha mekat bromsar in i det sista. Starten går och jag känner efter hur bilen känns i racetempo, den funkar bra så jag försöker avancera i fältet. Ingen lätt bana att köra om på, matade på så gott det gick och var till slut uppe på 4:e plats efter Harald Fägerblad. Fick till en bra utgång på rakan och gick upp jämsides till höger i inbromsningen. Ser inte Harald någonstans så jag lämnar plats på innern i vänster efter T1, ser han fortfarande inte....va fasen, kör i mitten på banan mot den tvära högern och ser till slut Haralds huv till vänster i inbromsningen. Jag får köra tight då Harald biter sig fast på yttern. Skitkul att kunna ligga jämsides hela första partiet på banan. Lyckas så småningom komma förbi och får först en riktig lucka när Harald trodde att kardanen lossnade på sin E21 Håller 3:e platsen i mål efter Loftén och Skoog Fick till snabbaste varv i std också; 1:36,650
Summering: Bitterljuvt kan man säga. Jättekul bana, festen på kvällen var en riktig höjdare (Har du listen Ulrik?)
obeskrivligt tråkigt att vara inblandad i en smäll där den andra får packa ihop direkt. Tur i oturen att min bil klarade sig med plåtskador och att det gick att köra race 2. Nu ska bilen fixas till, känns som man har ett ansvar mot BMW Cup också att bilen inte ska se ut som en folkracebil. Delarna är beställda iaf så på Gelleråsen ska det bli åka av i en hel bil igen
||||||
|
Race rapport Gelleråsen 9/10-2010
Upptakt: Hade ju lite bulor och krökta grejer i fronten att ordna till innan Gelleråsen. Med jobbet på 120% och numera 2 barn hemma fanns inte samma tid till BMW:n märkte jag. Ny facelift( ) frontplåt och svarta( ) njurar kom snabbt från Schmiedmann som erbjöd riktigt bra och snabb service Resultatet blev iaf över förväntan
Före...
Efter...
På däckfronten såg det inte bra ut, Toyorna var sletna, antagligen inte godkända. Kollade på gamla uppsättningen Yokohama som jag köpte av Martin Skoog 2008. Hmm, dom ser inte ut att vara vända nån gång. Så fick det bli, gamla Yokohama med bra mönster på utsidan, mindre bra på insidan Vädret skulle bli torrt så det borde funka.
Tidsträning 1: Våt bana Jaja, jag hade ju aldrig kört här innan så det var lika bra att ta det lugnt. Halt var ordet. 6:e tid och nästan 3 sek efter Ahlberg i täten kändes sådär roligt, ville verkligen försöka hålla Ahlberg bakom mig i std.klass tabellen. Hoppades på att det skulle torka upp.
Tidsträning 2: Mod/Spec och gatbilarna gjorde det dom skulle och körde banan torr åt oss andra Nu var i princip hela banan torr och det gick att elda på ordentligt. Kul att man kunde se sin placering på stora stapeln vid rakan. Kändes bra, lite halt i några utgångar och jag fegar lite med bromspunkterna då pedalen känts mjuk en längre tid trots luftning och utan upptäckta läckor. 3:e tid efter Skoog och Loftén som kör riktigt bra.
Race 1: Fältet kändes lite utdraget men starten går och jag ligger på ytterspår på rakan. Avvaktar lite då jag helst inte vill ha fler bulor. Ser Skoog och Loftén gnugga fram/bak-hjul mot varandra så aluflisorna yr. Båda fortsätter utan problem som tur är. Kommer inte helt ihåg hur dom första varven var men jag hamnade en bit efter både Skoog och Loftén. Fick senare fria varv och såg att jag närmade mig Loften. Provade 3:an och 4:an ut på rakan, svårt att känna vilken som var bäst. Fägerblad fastnade i alternativspåret och det var gulflagg i sista kurvan. Svårt att ta sig förbi nån när man inte riktigt kan satsa i utgången men efter några varv provade jag 4:an och fick en bra linje ut på rakan och kom förbi ungefär vid huvuposteringen och kunde gå in till vänster och bromsa, skönt. Kom i mål på 2:a plats, Skoog såg jag aldrig till riktigt Race 2: Fältet gick långsamt och ihoptryckt ut på rakan. Kom ett par ryck i fältet och när jag trodde starten var avblåst drog dom framför plötsligt iväg, full pelle på 3:an och jag hängde med skapligt ändå. Trange gick ihop med någon i T1 och fick bryta. Jag lyckades hålla min 2:a plats på första varvet så jag försökte hänga på Skoog vilket inte gick alls, fattades typ 0,5 sek per varv för att hänga med. Efter några varv kom Michael Bäck ifatt och gick förbi på rakan in i T1, sen körde vi båda oförklarligt av i T2, Michael med fyrhjulsladd och jag med understyrning. Michael hade nog fullt skaft för min front var ganska nerskitad Dessvärre fastnade han i gruset
Jag höll bilen rullande iaf och kom ut på banan som 4:a. I Ejes Kurva direkt efter blåste Gruffman sin motor helt i E36:an. Antagligen hade det läckt olja eller något redan i kurvan där jag och Michael körde rakt av (måste ju skylla på nåt ). Höll 4:e platsen i mål och bärgade 2:a platsen totalt i klass Standard
Grattis till Patrik Skoog som tog hem klass segern, Marcus Stålheim som vann klass Spec och såklart Lundvall som tog hem totalcupen Stort tack till alla som hjälpt till med olika saker men framförallt stort tack till Johan Christensson, du får inte börja köra själv
||||||
|
Kommer snart upp en film tagen av brosan från posteringen vid depåutfarten
där våra avåkningar finns med. Enligt loggen gick det drygt 100 km/h när det oförklartligt gick på tvären så sanden stoppar bra tyvärr fastnade man bilen stod stabilt på splitten fram
Grattis till P2 i Standard klassen
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Tack så mycket
Ska bli intressant att se avåkningen, 100km/h Såg att du hade en ordentlig grushög med i depån
||||||
|
Re:
Lugnt det fixar min bil helt själv åt mig.......
_________________ Johan Christensson |
||||||
|
Re:
Tack själv och grattis! Hade önskat att jag hade kunnat hänga på i ditt tempo Gelleråsen men det var ju omöjligt. Knutstorp är iaf ett fint raceminne
||||||
|
Re:
Haha, det får vi hoppas, kanske Kinnby kan tipsa om nåt
||||||
|
Re:
_________________ Johan Christensson |
||||||
|