Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |
Jag har tidigare kört med BMW Sport Klubb några år och jag rekommenderar att du köper en Bimmer.
Där får du lära dig mycket om bankörning. Mötena är seriösa och trevliga. Sen är det licenskravet vilket jag tycker är bra. Det hela blir då ännu mer organiserat. Köp som tidigare inlägg sa en E30 eller kanske rentav en E36. Kolla in deras hemsida. www.bmwsc.com _________________ Mvh Patrik Toftered |
||
Hur mycket banträffar, slalom och liknande anordnas det av märkesobundna klubbar?
Jag tycker det är lite märkligt att sådana arrangemang främst kommer ifrån märkesklubbar och inte sammanslutningar av banberoende personer som kommit till av andra orsaker, som geografiskt läge (samma län), större kompisgäng, etc.. Nu får man ju byta kompisgäng att köra med om man byter till ett annat bilmärke, plus att det blir lite trist samling bilar som körs när det finns massor av skoj bilar som nästan aldrig kan köras på bana eftersom det inte finns nån lämplig klubb. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Det är inte speciellt mycket tyvärr (kika i banåkakalendern 2003 med filterfunktionen så ser du). Det du beskriver är en av de absolut grundläggande anledningarna till att jag startade rejsa.nu, att främja banåka över bilmärkesgränserna! _________________ ![]() |
||
Idag kostar banhyror så mycket att det är få lokala intresse-klubbar som vågar satsa på att fixa med något. Märkesklubbarna har ju liksom lite fler intresserade att sprida riskerna på. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Bakhjuldrift och sugmotor är mitt tips.
Du bör satsa på en bil där du kan vara med i en märkesklubb som kör mycket banmöten. Porsche ligger väl där i en klass för sig själva. Ska det vara billigare är Alfa ett bra tips. BMW kommer enl mig i tredje hand. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Kolla Attitudemotorclub.com vi tar emot allt med motor och hjul även sånt utan motor och hjul..vår klubb hänger inte upp sig på vilket märke bilen har och det är fin gemenskap samt nåra banåka tillfällen per år där allt som är gatregistrerat får köra förutsatt att man är medlem då. vi har även andra träffar som konbana strippen grillkvällar osv osv. kolla hemsidan eller besök vår monter på elmia i påsk ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Jag har just nu ingen lämplig bil för banåkarträffar och ägnar mig endast åt att tävla, så det var mer en allmän observation än att jag sökte efter en lämplig klubb, men det skulle ändå vara roligt med fler klubbar av typen Attitudemotorclub. Gärna med arrangemang på samma nivå som BMWSC där man kör med motortävlingsförsäkring och licenskrav, så att det inte går på chans och nån blir väldigt lidande ifall nåt händer.
Lyckas man t.ex. samla ihop 45 bilar som betalar ca 700:- var för en heldag så borde det väl täcka kostnaderna för allt man behöver som ambulans, räddningsfordon, försäkring, eller vad som nu behövs, eller? Alltså lite som rejsa-resan ifjol till Karlskoga, men kanske under lite mer ordnade former när det gäller försäkring, etc.. om en klubb inte får ihop tillräckligt med folk så kanske flera får gå ihop för att fixa ett evenemang. Jaja, nu finns det ju märkesklubbar vilket jag antar att de flesta kanske är nöjda med. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Börjar med att tacka för alla svar
![]() Vill helst unvika framhjulsdrivna bilar, detta beslutade jag ganska tidigt. Skulle dom vara "tillåtna" låter ju nästan en Golf 1-3 GTI som givet, med tanke på den otroliga klubben också! Dock kan man ju alltid införskaffa sig en vr6 Syncro och delta ![]() Just nu ligger dock valet mellan en e30 och 944. Det låg egentligen mellan dessa två tidigare också, men då hade inte tanken på en lätt 4:a slagit in än, och en 325:a kändes som ett givet val (om vi nu snackar e30). Nu blir det ett svårare val ![]() Men kanske viktigare, är som så många säger, klubbens aktiviteter, och att bilen tillåter mig delta i så många banträffar som möjligt i sommar. Ytterligare synpunkter på respektive klubbar vore uppskattat, samt vad jag bör akta mig för (T.ex. vad man kan få problem med, som 4 dörrar, öppet tak o.s.v.) Kanske bör tillägga att jag bor i sthlm, men på sommaren har jag gott om tid och är villig att färdas en bit om nåt kul dyker upp. Återigen, tack för alla svar! Ju fler svar ju mer har jag att utgå från ![]() PS. Glömde nämna detta i första inlägget: Jag vill inte "binda" mig vid en viss bilmodell, då jag inte vill riskera att förlora en för stor del av sommaren i väntan på den "rätta" bilen. Dock vill jag bestämma mig för en viss typ av egenskaper, t.ex. rwd/4wd, lätt/microlätt ![]() _________________ MVH Armin |
||
Tack för tipset! Skall läsa igenom tråden ![]() _________________ MVH Armin |
||
Tack! Skall ha detta i åtanke ![]() _________________ MVH Armin |
||
Jag tänker då genast slå ett slag för Nissan 200sx. En billig sportbil med utmärkta förutsättningar för att kunna gå fort runt en bana. Att de sedan är lättrimmade är ju bara en bonus. Om du har några frågor så är det bara att höra av sig om priser på bilar, tillbehör mm. (Jag har inget till salu personligen, men ger gärna tips)
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Tyvärr börjar det bli både trångt och dyrt på våra motorbanor. Senaste uppgiften jag hört är att priserna för en helgdag ligger på runt 20' för de mindre banorna (t.ex. Mittsverigebanan/Midlanda Motorpark) och upp till 35' för Mantorp. Plus då att du sannolikt måste boka någongång under hösten för att över huvud taget få en dag. Detta är säkert en starkt bidragande orsak till att man måste vara en relativt stor och etablerad klubb för att kunna fixa en banträffsdag, alternativt samarbeta flera klubbar tillsammans. När jag själv bokade banträffar för BMW SC i mitten på 90-talet (var ordförande i BMW SC 95-98) var det både lättare att få bantid och framförallt var priset ungeför hälften av vad det är idag... Fast i förhållande till vårt lands befolkning har vi det ändå bra förspänt! Man kanske skulle ta och köpa sig en Motorbana som investeringsobjekt? ![]() ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
om du nu inte redan har bestämt dig, så skulle jag vilja rekommendera en Mazda Miata, behövs väl inte förklaras nåt om den. Sedan när du har tröttnat på den så köper du en RX-7
![]() _________________ Tobias Pettersson Kör Mazda RX-7 -84 BMW 325i M-Sport -06 |
||
Vill du åka bana så är prio ett att hitta klubbar som kör mycket på bana. Alfaklubben har väldigt många träffar och dessutom en klubbeserie men även Porsche och BMWklubben har mycket banåka.
Prio två är att hitta en bil som är är billig att modifiera och sätta i räcket för det kommer du att göra och du måste ha pengar över till säkerhetsprylar INNAN du gör det. Prio tre är att hitta en bakhjulsdriven bil eftersom du annars kommer att bli hånad. (jodå jag har kört framhjulsdrivet på bana, jag vet). En ALFA 75 eller GTV alltså. Det finns dessutom många som är ganska så modifierade redan så då får du en bra start. Det finns en GTV till salu, om den inte redan är såld, för 75K? som kör ifrån det mesta på de flesta banorna. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
De e ju den som ska bort ![]() ![]() ![]() _________________ MVH Armin |
||
Har länge drömt om en FC men dom är både för ovanliga och dyra för mig just nu. Kanske till nästa år! ![]() _________________ MVH Armin |
||
Jodå Magnus jag vet nog att FWD kan vara nog så snabba. Många BMW har fått se FWD-Alforna försvinna i fjärran
![]() Annars kan man tvåla till folk med att fråga om de kan hänga med en STCC-bil runt Mantorp. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
BMW 318 ti är redan nämd , så jag slår ett slag för 323ti , största felet är avsaknande av diff , men det går att lösa , prisbilden är ok
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |