Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's TIMEATTACKREGLER - Nya regler ute nu redan
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
22621 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Nya reglerna på sidan 9
120kmh max

skattat
besiktigad
försäkrat

behöver man säga mera ?

regelverket:
http://www.hyllingems.se/download.asp?F=914

/
...Kristian

MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

känns snarlikt drivers open med slopad vikt/effekt tabell..
Ser väl egentligen inga konstigheter i reglementet förutom årsmodellen och det som står under chassi.

Öppet för SFRo bilar också? Då är ju allt "original"

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

MattiasH skrev:
känns snarlikt drivers open med slopad vikt/effekt tabell..
Ser väl egentligen inga konstigheter i reglementet förutom årsmodellen och det som står under chassi.

Öppet för SFRo bilar också? Då är ju allt "original"

Konstighetrna är ju i mina ögon att de kräver skatt/bes/förs.

samt att det står att det är en grej för att folk att få prova-på...

alltså inga riktiga tävlingsserieregler. liknande Drivers open som du säger.
KASST

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

120kmt, då krävs chikaner i kurvorna för att hålla ner farten på många bilar....
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

KristianAE86 skrev:
KASST
Vadå KASST? Det är ett tänkt som ett sätt att få nyfikna att prova på att "tävla" under väldigt enkla former, där steget upp till "riktig" tävlingsbil anses stort. Tanken är att man ska använda sin gatlegala bil just för att man inte ska blanda renodlade tävlingsbilar med gatbilarna och för att det ska vara enkelt.

BMW Sport Club har arrangerat MINI Cup under 2010 med lyckat resultat och det är tack vare Måns Ulveståhls engagemang och goda kontakt med SBF som TimeAttack-reglementet nu finns.
MINI Cup har vanligtvis haft en chikan på banans längsta raksträcka för att hålla nere farten, sedan vet jag inte om eller hur mycket fortare än 120 det egentligen går.

Grundreglementet finns nu, men det är upp till var och en att komplettera med egna klassregler för att få det vikt/effekt-förhållande osv som önskas.

Mvh Johan

PS. Jag är inte på något sätt är inblandad i TimeAttack-reglementet, men har däremot sett hur det funkar i praktiken och noterat hur stort intresset faktiskt är. I alla fall bland BMW Sport Clubs medlemmar.

NS: 38 varv
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker att tanken är god men jag tror också att man skjuter sig i foten genom begränsningarna på bilar, i alla fall om de ska tillämpas strikt. Det är en sak om man vill locka folk att testa racing och köpa en bil för den sakens skull, men ska man locka folk att prova med det man har tycker jag att årsmodellsbegränsningen (1989 eller nyare) och krav på att bilen ska vara i standardutförande sätter käppar i hjulen.

Men, det är svårt att skriva bra regler och det är bättre att man provar än att man inte gör det ;-)

Erfarenheterna från våra konbanekörningar häruppe i Norrland säger att detta Time Attack-reglemente inte riktigt fyller våra behov. Det är för många som kör äldre, lätt modifierade gatbilar som vill köra...

/Gustaf

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Björn skrev:
120kmt, då krävs chikaner i kurvorna för att hålla ner farten på många bilar....

Kollade min logg från Knutan, det krävs 3 chikaner på Knutan för att vara under 120 km/h.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

therealpinto skrev:
...
årsmodellsbegränsningen (1989 eller nyare)
...

Jag bara gissar här men eftersom det handlar om bilar utan bur, kan den regeln vara där för att nyare bilar är säkrare om en olycka händer? Allt från krockkuddar till mer motståndskraftiga passagerarutrymmen osv. Jag skulle tro att det är extremt mycket större risk att det blir allvarliga personskador i en bil från 1980 än en från 2010 (när bilarna inte har bur).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Allvarligt talat, det här är ju fullkomligt värdelöst.
om det nu är ett koncept för att få nya människor att testa bankörning är det väl bättre att kalla det för "prova på" istället för Time Attack.

Här har man alltså gjort ett reglemente som är raka motsatsen till "riktig" eller "traditionell" Time Attack och sedan kallar det för samma sak? Vem försöker man lura?

Har inget emot ett prova-på-koncept men att kalla det Time Attack där man måste ha en standardbil 89 eller nyare och dessutom med hastighetsbegränsning för mig att tro att det är första april..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men förarna kör på tid allt vad de kan utan hastighetsbegränsing = tävling. Det är banläggaren som måste trixa till o göra banan kurvigare med koner på rakan för att få ner maxhastigheten. AFAIK.

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Men förarna kör ju allt vad de kan utan hastighetsbegränsing = tävling. Det är banläggaren som måste trixa till o göra banan kurvigare med koner på rakan för att få ner maxhastigheten. AFAIK.

Ja men då kan man ju kalla det konabane körning och inte time attack..

En vanlig lazzat på lunda är lika mycket time attack som detta, man kör på tid, inte över 120

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men förarna kör ju allt vad de kan utan hastighetsbegränsing = tävling. Det är banläggaren som måste trixa till o göra banan kurvigare med koner på rakan för att få ner maxhastigheten. AFAIK.

Ja men då kan man ju kalla det konabane körning och inte time attack..

Absolut, det är ett mellanting, en hybrid av konbana (på tid) och gatbilsbankörning.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Problemet är nog att det bara finns en klass.
Vad ska vi köra som har modifierat våra bilar? Eller råkar ha en bil från 88?
Nu blir det väldigt yxigt. Det finns en superlåg instegsklass som de kallar för Time Attack - och sen finns det inget naturligt steg efter det. Det måste finnas ett annat reglemente/klass enligt samma koncept för dem som vill gå vidare och köra fortare.

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
therealpinto skrev:
...
...

Jag bara gissar här men eftersom det handlar om bilar utan bur, kan den regeln vara där för att nyare bilar är säkrare om en olycka händer? Allt från krockkuddar till mer motståndskraftiga passagerarutrymmen osv. Jag skulle tro att det är extremt mycket större risk att det blir allvarliga personskador i en bil från 1980 än en från 2010 (när bilarna inte har bur).

Från och med 1989 har alla bilar katalysator, gissar att detta har ett finger med i spelet. Sen är ju säkerheten rätt mycket bättre i nyare bilar som du säger. Men det finns en hel del "banbilar" som är aäldre än så, så man missar nog en hel del folk som vill prova på.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Gustav_H78 skrev:
Magnus Thomé skrev:
therealpinto skrev:
...
...

Från och med 1989 har alla bilar katalysator, gissar att detta har ett finger med i spelet. Sen är ju säkerheten rätt mycket bättre i nyare bilar som du säger. Men det finns en hel del "banbilar" som är aäldre än så, så man missar nog en hel del folk som vill prova på.

Ja, om passiv inbyggd säkerhet i bilarna var det centrala så borde det ju vara bilar bara från 2000 och framåt. Eller 2005 och framåt De flesta bilar från 90-talet är ju inte helt krocksäkra om man säger så.

Här sen Nov 2002

Äh, det är ju en icke-problem för den arrangören som vill göra en TimeAttack med andra regler....

det finns ju andra tillståndsgivare än SBF ..... Svenska Motorsports Alliansen har ju redan gett tillstånd till TimeAttack utan sådana begränsningar som SBF tagit fram.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En allmän reflektion är att SBF är väldigt försiktiga och restriktiva när det gäller hastigheter i kombination med bilar utan bur och tidtagning. Det gäller ju även "slalomreglementet" där man även där har en maxhastighet konbanorna måste läggas efter. Det udda är att man inte har problem med max hastigheter så fort tävlingsmomentet är borta. SBF har ju hand om förarförsäkringarna för de flesta gatbilsträffarna... Men den stenen kanske vi inte ska vända på just nu. Hursomhelst:

Gatbil utan bur plus tävlingsmoment med tidtagning = maxhastighetsbegränsing

Gatbil utan bur utan tävlingsmoment = inga hastighetsbegränsningar (och herrejösses vad fort det kan gå med många bilar)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Äh, det är ju en icke-problem för den arrangören som vill göra en TimeAttack med andra regler....

det finns ju andra tillståndsgivare än SBF ..... Svenska Motorsports Alliansen har ju redan gett tillstånd till TimeAttack utan sådana begränsningar som SBF tagit fram.

Absolut. Men mångfald och valmöjlighet är ju bra

Här sen Feb 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:

Jag vet, det öppnar ju för den som vill göra det på riktigt

dessa regler är ju bara blaj

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Vad många varkar missa är att detta inte är några regler för tävlig med kraftigt moddade
gatbilar med varierande säkerhet.

Utan ett sätt för gatbilsföraren som vill kunna prova på enklare tävling med enklare regler
för att känna sig för innan han tar steget fullt ut & bygger en riktig tävlingsbil för vald klass.

Sen vad det ska heta kan ju alltid diskuteras.

De som vill tävla med sin gatbil/banbil/tävlingsbil där reglementet är skräddarsytt just efter den egna bilen
lär nog altid bli besvikna så länga nån annan skriver reglementet

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag vet att det finns många som inte provat slalom som fnyser lite åt att tävla där. De tror att det är mer som att parkera på en parkeringsplats och inte har något med "riktig bankörning" att göra. Men de kan man kanske locka bättre att pröva detta om de vill köra på tid och mäta sin förmåga. För nu är det ju på en riktig racerbana. Att målgruppen inte är de som gillar att skruva på bilens drivlina är ganska uppenbart, men det finns många som tycker det är kul att köra bana utan att göra det så det finns nog underlag till detta ändå

Att man måste göra alla banor ännu lite kurvigare tycker jag personligen inte är något problem över huvud taget. Det är när det svänger som det är skojigast IMHo och som bonus blir det en lite materialutjämnare, dvs mer pulver ger inte en ointaglig fördel i resultatlistan. Men det är klart, den med bäst däck vinner....

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
22621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande