Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 22 besök senaste veckan (87095 totalt) |
Wow! Det måste upprepas: Wow!
Kom tillbaka efter första turen till Nürburgring igår natt och känner fortfarande ruset i kroppen. Har jag blivit förgiftad? om så är fallet så är det ok, jag vill ha mer! En underbar helg där de redan höga förväntningarna blev överträffade med råge. Varvade körning på Nordschleife med tid i depån på GP slingan, det var ju World Superbike Championships och Cresto Guide Racing var såklart där även om inte Alex Lundh kunde köra pga sitt brutna ben. Christian Iddon hoppade förtjänstfullt in, men mer om det kan ni läsa på http://crestoguideracingteam.blogg.s Det började alltså tidigt i fredags morse då jag lämnade Genève för att hämta upp min kompis Jonas på flygplatsen i Frankfurt. Mycket vägarbete utefter A5 gjorde körningen upp seg. Och bilen är väl inte sådär jättebekväm för långåka... Men det gick bra, lite drygt sex timmar efter avfärd var jag på flygplatsen och vi kunde köra mot Nürburg. Eller ja, efter att ha spenderat lite tid på att tråckla in bagaget mellan alla rörbitar bakom sätena kunde vi komma iväg. Som sagt, det finns bättre långfärdsbilar. Fast fem minuter senare var alla sådana trivialiteter glömda när vi helt odramatiskt klockade 274 km/h med GPS'en (284 på mätaren). Vi kom fram till att med två T-shirts och lite tvättmedel är det en idealisk långfärdsbil. Igenom det sköna landskapet rullar vi när det plötsligt öppnar upp mellan träden till höger och ett högt stängsel syns. Shit, där var den! Nordschleife! Brünnchen! På riktigt! Tvärnit och parkering. Ahhhh, det kändes nästan magiskt att äntligen vara på plats, i verkliga livet efter alla dessa bilder, videos och berättelser. Men dessa till trots var vi båda förvånade över vilka höjdskillnader det var, det går ordentligt nerför och uppför här. Och vad smal banan var, kan man verkligen köra racing här med ett koppel andra bilar i hög fart? Det kändes tvivelaktigt. In i Nürburg (hur många invånare finns här egentligen? 50? Stan är ju pytteliten) och i med en snabb lunchbuffé på Hotel Tiergarten. Christian var upptagen så vi kunde inte checka in i huset, så vi körde direkt ner till insläppet till Nordslingan. På väg såg vi Porschar och andra roliga bilar överallt, och vartannat hus verkar sälja racing bromsklossar och Castrol SRF i garaget. Mysigt! På parkeringen till insläppet var det som en bilutställning, hur mycket roligt att kika på som helst. Och motorcyklar såklart, detta var ju Superbike helgen. Ett 15-kort inhandlades och däckstrycket justerades ner till 2.2 bar. Bagaget knöddes ner under huven ("de behöver lite vikt där fram de där bilarna", enligt Christian), sexpunktsbältena plockades fram och hjälm och handskar kom på. Redo! För att köa visade det sig. En aldrig sinande ström av bilar och motorcyklar väntade på insläpp och det som slog oss var att "fan vad pengar de drar in på det här"! Men till slut var vi framme vid gaten och kunde för första gången rulla ut på Nordslingan. Har ingen aning om vad pulsen var just då men det kändes som det var ganska lite blod i adrenalinet. Två saker slår en när man första gången kör på Nordslingan: 1 Det är väldigt kuperat och 2 Det är bilar och motorcyklar överallt! En salig blandning av fordon och chaufförer och därför ordentligt stora skillnader i hastigheter och spår. Och fort går det. En ovan chaufför i en superbil blir här omkörd av en ringenräv i en Polo, så hastighetsskillnaden mellan en van chaufför i en superbil mot en ovan i en standardbil är enorm. Och till det skall man lägga alla motorcyklar som har helt andra broms- och accelerationspunkter och har svårt att se vad som händer bakom dem. Allt detta var rätt stressande, tyckte ofta man fick koncentrera sig mer på att undvika folk än att lära sig hitta runt. Och eftersom det är så många backkrön och dolda kurvor är det ett absolut måste att hitta runt. Det går inte att stå på när man inte vet vad som kommer bakom nästa krön, det kan vara en lång raka men det kan lika gärna vara en off-camber tvär böj. Körningen blir därför väldigt avvaktande när man inte kan banan och man får vara beredd på allt, ungefär som när man åker off piste i dimma. Trots detta var det underbart att köra och bilen betedde sig väldigt väl, snäll och lättkörd och kändes snabb. Sedan var det dags att sitta jämte och låta Jonas köra. Det var bra för inlärningen! Man ser banan på ett helt annat vis när man sitter jämte och inte också behöver koncentrera sig på att gasa, bromsa, växla och hålla koll på vad som kommer upp bakom en. Så efter att ha suttit två varv som passagerare kunde jag köra ett varv med lite mer vetskap om vad som kom efter nästa krön, även om det fortfarande var många ställen där man känner att man famlar i blindo. Och rävgrytet, fy fasiken vad läskigt även fast man ser bra! Efter totalt sex varv kändes det bra att avsluta och dra upp till depån och käka middag. Kvällen blev inte långvarig utan man dundrade i säng rätt tidigt, nöjd och glad. Lördagen var det MC hela dagen och sedan upp till Nordslingan med Alex Lundh i passagerarsätet. Hann med fem varv men det var igen mycket trafik. Körde sista varvet bakom Jonas på motorcykeln (Aprilia RSV4 Factory) och det var intressant. Var nära att köra på honom flera gånger när han bromsade in för att svänga, och sedan försvinner han i utgången av kurvorna där det accelererar som bara fasen. Och så såklart på långa rakor där han ligger och nöter på varstoppet i sexan... Lördagens dom: Fy sjutton vad kul det är! Egentligen löjligt, det är ju bara en kurvig väg! och samma upplevelse som första dagen: Vad kort banan är! Den där stora Audi-skylten över banan dyker ju upp just när det roliga börjat, inte kan 10 minuter gå så fort? Söndagen var det bara tid för oss att köra på morgonen så vi var uppe för att vara vid insläppet redan vid 8 då de öppnade. Efter att den första flocken gett sig av var det nästan tomt och vi fick ett varv utan att se en annan bil! Underbart att kunna köra i långsamt tempo utan andra, bara för att hitta spåren. Solig och fin dag igen men ner i dimma vid ett eller ett par ställen. Nästa varv också utan många andra bilar, nu med mer attack. Jösses, här är Gudagott att vara! Det blev fem varv till och det kändes alldeles lagom att avsluta efter det och köra upp till GP-slingan för lite frukost och sedan MC race. Och direkt efter racen var det bara till att hoppa i bilen och köra 75 mil för att komma hem. Allsidig bil det där. Det här var en fantastisk upplevelse och något som jag snart måste göra igen. Det är inte svårt att förstå att folk blir så bitna, det är verkligen så kul! Vi gjorde reflektionen att det är lite som med golf, det gäller att få till den där perfekta rundan. Rundan då allt faller på plats, då alla aspekter av körningen/spelet funkar samtidigt. Jag glädjer mig till att lära mig mer och ser fram emot många mer besök, ses snart igen Nordschleife! Ja just det, det är ju en biltråd det här, så jag skulle kanske säga något om bilen. Hmm, tja, vad skall man säga? Allt funkar bra, bara att tanka, justera lufttryck och åka. Inget protesterar och inget känns trött eller påfrestat. Bra att ha mer bil än chaufför! Lite bilder, egna och lånade: Ja, så här kul är det! (copyright Marius Graf, http://www.highspeedfotos.de) Kamouflagemini, en av de engelsmän som förstått att omkörningar görs på vänster sida. Tjoho, livet börjar vid 200. Hmm, vad kommer efter det här måntro? Typisk NS utsikt. Depån på GP-slingan. Dimma lördag morgon. Cresto Guide Racing depåbox. Hojen. _________________ Mikael S |
||||||||
Svar JA .... klassiska symptom av ringen sjukan Mycket trevlig reseberättelse... Och grattis till en kanon Ringräserbil _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||||
Hehe som sagt välkomen i klubben |
||||||||
Wow!
Kom lite försenad till jobbet i morse för jag var tvungen att läsa igenom den här fantastiska förstaupplevelsen av ringen, men det var det värt! Man önskar nästan att man kunde uppleva sin förstaresa igen, väl skrivet! |
||||||||
Mycket kul resereportage Micke!
En fransktalande kollega ringde idag och kollade hur det låg till med bandagen den 2. Oktober i Bresse. Dem hade 18 anmälda av 50 platser för tillfället och några av de anmälda skulle bara köra en halvtimme. Jag har bestämt mig för att dra dit så jag skickar in min anmälan imorgon. Hoppas vi ses där! _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Tack för komplimangerna grabbar, och sorry Anders för den negativa inverkan på Sveriges BNP...
David, vi ses förmodligen på Bresse den 2'e. Drar till Suberbike finalen på Magny Cours direkt efter. Men vi hörs om det lite närmare eventet. _________________ Mikael S |
||||||||
rolig läsning och måste säga grattis till en fin bil =)
var du inne på andra porchar eller hade du bara ögon för gt3an? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
Trevliga art, nummer Har bytt hela paketet på min bil inkl, spakställ och kablar blev mycket bra Lite pyssligt att byta dock Lycka till! |
||||||||
sjukt fel pris jag sålde mitt för märker jag _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Nä då det var ju super beggat ju |
||||||||
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Tja, jag vet faktiskt inte ännu. På Ringen led jag inte speciellt av åksjuka (kanske körde för sakta?) så där hade jag inte behov at prova och i lördags påp Bresse hade jag glömt båda! _________________ Mikael S |
||||||||
Micke, är det här du?
Frågade en som satte sig i bilen om han pratade svenska men det gjorde han inte så gissar att det inte var din bil. Men hittade ingen annan silvrig 996a. Jag lyckades iaf ta mig dit efter lite kämpande och med en bestämd gasfot. Vaknade på lördag morgon 2 timmar senare än först planerat och kände mig lite bättre så tyckte det var bäst att prova köra dit, och vända halvvägs om det skulle bli värre, än att missa hela nöjet Detta ekipage styrde jag runt med inte alltid det snyggaste spårvalet Men tyckte ändå det började kännas ganska kontrollerat och lite bättre under slutet av dagen. Hade ju varken kört bilen på bana eller banan i sig innan så det var lite ovant i början. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Jaha, det har varit lite dålig aktivitet här, både i tråden och med bilen i det verkliga livet. Men i lördags var jag ute och luftade den litegrann på Circuit de Bresse igen. Och jäsiken vad kul det är! Trots att banan känns rätt liten efter Ringen (antar att de flesta banor gör det) var det ändå grymt roligt, fast på ett lite annat vis: Iinte så mycket "våga" utan mer finessa på spår och teknik. Man (jag!) kör helt enkelt mycket närmare gränserna på en liten bana där det inte går så fort och där det finns avåkningszoner. Därmed inte sagt att jag är i närheten av några gränser...
Liten bana ja, Bresse påminner faktiskt lite grann om Knutstorp, även om Knutstorp är mer kuperad. Och på tal om Knutstorp måste jag passa på att tacka Janne för demonstrationen under PCS träffen häromhelgen, jäklar vad det gick! Mycket kul att åka med några varv med en erfaren pilot i en snabb bil, man inser att man har en del att lära. Bilen då? Jo, det tuffar på bara. Fast batteriet är nu dött och måste bytas. Blev rekommenderad ett vanligt batteri och inte ett "racebatteri" som Braille eller odyssey eftersom de enligt utsago inte har tillräcklig laddning för att inte vara helt tomma efter bara ett par dagars stillestånd i Porschen. Är det verkligen så? Hade gärna satt i ett AGM-batteri men vill att bilen skall kunna stå ett par veckor utan att ha startproblem efter det. Sedan fick jag provköra 997 GT3 häromdagen och det var trevligt! Mycket känns naturligtvis igen men växelspaken var grym på 997'an, vilken känsla! Har aldrig känt att spaken var sladdrig på 996'an men precisionen och känslan i den nyare bilen var fantastisk. Hmm, hur kan man få till det så? Måste man byta bil? Nej, efter lite googlande verkar det som man kan byta ut 996'ans växelenhet och stoppa i en till 997! 997 424 010 00 heter delen till 997 GT3 mk1 och 997 424 010 91 till 997 GT3 mk2. Båda skall tydligen vara P&P i min bil. Bara att bestämma sig vilken man skall få i julklapp! En annan upgrade som verkar vettig är växelkablarna från 996 Cup. De är helt i metall och tydligen bra mycket styvare än standardkablarna. Nackdelen är att man får in lite mer transmissionsljud i kupén, fast det gör ju inte så mycket. Ja, också priset då... och om man nu snackar Cup-delar så verkar ju 996 Cup shiftern vara den ultimata, men även den till ett pris... Hmm, nä det får vänta, jag börjar och kollar med 997 shiftern. Tyvärr inga bilder från Bresse (don't ask...) men kan bjuda på en bonusbild från Ringen då jag ligger och väntar på att Jonas skall svänga färdigt med motorcykeln ;-) (bildägare är vln-pix.de): _________________ Mikael S |
||||||||
Nä, det är inte jag! Så du kom ändå! Vad dumt att vi inte mötte upp då, eller att vi sågs under dagen. Det får vi göra bättre nästa gång. Vad tyckte du om banan och arrangemanget? och vädret? :-) Mysigt med oktoberträffar i 25 grader! _________________ Mikael S |
||||||||
Nja, det var ju en minnesanteckning bara med de priser jag sett det talas om i amerikanske forum, inga priser jag kollat upp själv. (dessutom blir väl 1000USD under 7000SEK om du inte skall blanda in transport/tull/moms och annat, men skit samma) Hur mycket tar du för kitet då? _________________ Mikael S |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 22 besök senaste veckan (87095 totalt) |