Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



-- skrev:
Man måste ju ha en viss läggning åt det mera anglofila hållet för att förstå och uppskatta bilarna från förr.........måste akta sig så att man inte gör våld på Modsport själen.


Bara det inte blir historisk racing av det hela för det är väl inte SPVM's mål hoppas jag .
Det finns ju bilar som i extremaste fall är "one off" och odiskutabel sportvagn som inte får vara med (enligt dagens reglemente/lista). Klart dom ska in, frågan är bara i vilken klass kan jag då tycka.
Vissa byggen är ju faktiskt lite omtalade och sådant drar publik.

Jag sticker ut hakan lite med principen: Passar det inte in i Roadsport och inte i RS men klarar "hot hatch"-gränsen, in med skiten i Modsport då där alla andra vildjärnor håller till. thumbs up

Var det inte så att ursprunget till modsport är från england och baserar sig på hur sportbilsmarknaden såg ut där då på 60-talet typ?............... sportbilsmarknaden ser ju inte ut så riktigt idag (med några få undantag).

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Tror du har rätt Arto, det baserar sig på 60-talets England. Man kan skratta åt det, men samtidigt så är det ett arv vi ska vara rädda om. Det låter fånigt, men med dagens ytliga samhälle så ska man vårda kultrugärningar av denna sort ömt....








....jaja, jag vet, jag låter som en relik, men tänk steget längre. Jag söger inte att vi ska göra det till klubben för inbördes beundran, jag säger att vi ska tänka oss för och vårda vårt arv...

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Björn Friberg skrev:
Hej! om jag skulle " våga " , vilken klass skulle/mest lämplig jag då kunna tävla i med min bil.
Corvette C5
lätt trimmad till ca: 440motor hk / 367drivhjuls hk
abs
antispinn
ev vinge
vikt ca 1400 kg fulltank
Två betaformulär med vagndeklarationsberäkning (de är inte klara för nästa år, än)
http://www.spvm.se/index.php?page=roadsport-vagndeklaration
http://www.spvm.se/index.php?page=modsport-vagndeklaration

Byt till valfri LSmotor och behåll den standard är mitt råd ("chippning" hjälper långt),
* ModsportI, beräknad till 513hk, min 1283kg (max är 1400 i reglementet), du har Zieliski och Kimmen att sikta på (och Speedlabs Corvette som inspiration)
* Roadsport A, max 6000rpm, ber till 445hk, minvikt 1495kg (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 405hk LSmotor, minvikt 1429 (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 385hk LSmotor, minvikt 1358 (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 305hk LSmotor, minvikt 1230 (med ABS, Antispinn, vinge, diffusor som tillägg)

En omoddad LS1a kan väl inte vara alltför svårt att få tag på?

Niklas, räcker det med att stänga av anti-spinn (tryckknapp) eller måste den räknas i deklarationen trots att jag aldrig kör med anti-spinn inkopplad?

Björn, jag tycker vi jobbar vidare på Roadsportalternativet för 2011.
Behövs mer jänkejärn och stötstänger i den serien

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



-- skrev:
en massa om 60-talet och reliker

och jag är tvärt om vi får fortsätta diskussionen i J-köping kanske

För att fortsätta trådskaparens intension att belysa modsport (/SPVM) är det en sak som slog mig som nybörjare. Det är den kanontrevliga stämingen i depån, idel vinkningar och glade, breda leenden. Jag kände mig som en i gänget redan på andra rejset thumbs up Publik knallandes i depån från tält till tält i en skön röra med svettiga förare, meckar och morsor som smilar och pratar med besökare och medkombatanter.
Modsport: det är ju mångfalden som är det balla! Allt från BMW M1 med nascarmotor på 800 kusar till enklare maskiner, alla pratar med alla. Och publiken är jättevälkommen i depån. Helskönt!

Det är heller ingen serie där man måste delta i alla deltävlingar och satsa på en hel säsong, det går finfint att köra ett eller ett par rejs för att testa också thumbs up

Förresten tror jag det är det en myt att alla bilarna är så extrema och dyrt ihopkomna och därför rasar. Det handlar nog mer om att ha koll på bitarna man skruvat ihop. Och det går att åka med låg låg driftskostnad, speciellt med det nya reglementet med orörd motor.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Bengtsson skrev:
Niklas, räcker det med att stänga av anti-spinn (tryckknapp) eller måste den räknas i deklarationen trots att jag aldrig kör med anti-spinn inkopplad?
Klassiskt set skulle jag gärna vilja se nån form av permenent deaktivering (mekanisk, inspekterbar och inte möjlig att pilla tillbaka på 10 sek).

Men jag har en fundering på att kombinera det med ABStillägget men det hanns inte med inför nuvarande reglemente.
Vi får se om vi kan hitta på nåt inför årsmötet för att skapa dispens inför de kommande två åren (och få med det på riktigt i nästa reglemente).
Det är få antispinn (av standardtyp) som är en prestandafördel, ens i regn.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76



NIKLAS: Det kanske räcker med en plomberad säkring till antispinnen? (har intekollat men det känns som den har egen säkring, eller vad tror du Mange)

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Björn Friberg skrev:
NIKLAS: Det kanske räcker med en plomberad säkring till antispinnen? (har intekollat men det känns som den har egen säkring, eller vad tror du Mange)

Har inte koll på det men det låter rimligt.
Jag kör dessutom med 18" runtom och kan därför inte köra med antispinn påslagen utan att systemet tror att det är isbana .

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



r-2 skrev:
Modsport: det är ju mångfalden som är det balla! Allt från BMW M1 med nascarmotor på 800 kusar till enklare maskiner, alla pratar med alla. Och publiken är jättevälkommen i depån. Helskönt!

+1 thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Passar på att göra lite reklam:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60004&highlight=

Varvtid Knutstorp: 1.06.68

Börja som vinnare i Modsport III och kräng sen på slicks, förbättra aerodynamiken och skräm upp motorn så är du snart med och slåss om segrarna i de högre klasserna.

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ted.brink skrev:
Börja som vinnare i Modsport III och kräng sen på slicks, förbättra aerodynamiken och skräm upp motorn så är du snart med och slåss om segrarna i de högre klasserna.
Yes, fram med fler koncept thumbs up
En Ginetta G20 har ju inte mycket krafs man måste bygga bort (ingen AC, stereo och jox ).

Att dessutom kunna köpa vagnboksfärdig direkt och sen bara pula vidare är ju en rejäl skillnad jämfört med att börja med ett skogsvrak (eller gatbil).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



r-2 skrev:
-- skrev:
en massa om 60-talet och reliker

och jag är tvärt om vi får fortsätta diskussionen i J-köping kanske



Nu är jag inte säker på vad du menar, jag menade att modsport har sitt ursprung i 60-talets England och det kanske var därför vissa saker ser ut som de gör. Håller med om att det numera finns jättefina förutsättningar för ett mer bekymmersfritt liv i modsport - hur många fler än Kimmen är det som utnyttjat det än sålänge? 2009 var det då ett väldigt mannfall på banan pga haverier...

Vill också påpeka att det är en helt fantastisk stämning i depån och kring tävlingarna.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



vart skulle min bil gå om jag fick för mig att köra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Supramannen skrev:
vart skulle min bil gå om jag fick för mig att köra


Du måste nog köra med otrimmad motor, du kan då beräkna orginaleffekt typ 450 hk eller vad det kan vara och ska då väga 2,5*450=1125 kg.
Trimmad motor blir: Volym...3,6liter *110 literhästar* 1,8 för turbo=712 hk * 2,5 kg=1782 kg

Vi har haft några Cup-Porschar som varit med och kör innan .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
vart skulle min bil gå om jag fick för mig att köra


Du måste nog köra med otrimmad motor, du kan då beräkna orginaleffekt typ 450 hk eller vad det kan vara och ska då väga 2,5*450=1125 kg.
Trimmad motor blir: Volym...3,6liter *110 literhästar* 1,8 för turbo=712 hk * 2,5 kg=1782 kg

Vi har haft några Cup-Porschar som varit med och kör innan .


org motor 480hk turbo... Org cup motor 400hk

Menar du att det är kört för mig om jag ska åka turbo eller..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall.


Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra

Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
1200 kg är lägsta racevikt, dvs. med dig i men utan soppa.
Är faktiskt en Porsche som kommer köra med otrimmad turbomotor nästa år (Peter Eriksson).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Ganska komplicerad reglemente
Porsche 996CUP bilar passar i Modsport1 antar jag.
Hur ser en typisk helg ut ? Hur mycket får man köra under dem 2 dagar ? vad kostar det per helg (500SEK ?) ? Eventuelt medlems avgift i SPVM ?
Hur mycket kroppskontakt blir det i M1 ?

Tack

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall.


Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra

Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk..


Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor?
Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system.
Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika.
Kimmen?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



VincentM skrev:
Ganska komplicerad reglemente
Porsche 996CUP bilar passar i Modsport1 antar jag.
Hur ser en typisk helg ut ? Hur mycket får man köra under dem 2 dagar ? vad kostar det per helg (500SEK ?) ? Eventuelt medlems avgift i SPVM ?
Hur mycket kroppskontakt blir det i M1 ?
  • Reglementet är bara komplicerat om man inte läst det tillräckligt så man kan det
  • Parnheden kör en 996CUP i ModII (1267kg för 3,6 Liter flerventil och insprutning)
  • Typisk helg; träning fredag, kval och två race på lördag/söndag. Typisk körtid (3*15min träning, kval och race 3*15 min). En del av tävlingsmomentet är att köra snabbt när det gäller, inte harva runt en hel helg för en kvaltid
  • Kostnader för helgen; ca 2500-3000kr startavgift, fredagsträning 3-500kr
  • Årsavgift SPVM 600kr för nästa år (det ligger förslag på höjning för att slippa snåla på PR och Media)
Det finns organisationer som har lägre kostnad per körminut för den tävlande, men grundkostnaden är densamma (för bana, funktionärer och tidtagning, bara lite olika sätt att lösa det).

Kroppskontakt sker bara vid kramar efter målgång
Misstag på banan förekommer men väldigt sällan. Alla förare är ju personligheter men jag känner inte till nån buffel i Modsport.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
1200 kg är lägsta racevikt, dvs. med dig i men utan soppa.
Är faktiskt en Porsche som kommer köra med otrimmad turbomotor nästa år (Peter Eriksson).


Puppan eller..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande