Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Slitage och tryck på R-däck
3039 besök totalt
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
Hej!

Lite nybörjare här


Körde konbana på Malmby flygfält tidigare i somras med min 242 -81.
Gick riktigt bra, vann till och med tidtagningen trots minst effekt i motorn

Självklart så fuskade jag med r-däck.

Det är här frågan kommer, hur mycket tryck ska man köra i 225/45-17 kalla däck?
2,2 körde jag utan att tänka speciellt mycket, har fått för mig att men ska ha lite lägre än med gatdäck


Såhär såg framdäcken ut efter en dag på banan (dom var inte nya innan!)
Att högerdäcket har slitits mera är kanske inte så konstigt då banan gick tvärt i vänstervarv.

Dom är mer slitna på utsidan, för lite camber?
Högerdäcket är liksom buligt och ser skumt ut på utsidan, syns där corden börjar synas, varför har det blivit så?

Hoppas på kunniga svar

//
John

Bägge


Vänster


Höger

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Slitage på ytterkanten tyder på för lite camber R-888 gillar mycket camber.

Det intressanta är ju varmtrycket det finns mycket som påverkar vilket varmtryck man får
hur hårt man kör,yttertemp & vatteninnehåll i luften du har i däcket.

Man får prova sig fram men ett varmtryck runt 1,9-2,2 bar borde funka.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Kör samma dim som du gör går ut på 2,0 fram och 2,2bak kalla och sänker ner till resp tryck efter varje stint efter ca 3-4 stinter så brukar de vara bra balans på trycket. kalltrycket ligger nånstans på 1,4>1,5 när de svalnat av efter en dag.
Kör 2,5 cam fram samt 3,5 bak och har ändå liknande slitage som du visar.
1410kg tung bil med quattro.


_________________
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Det där är ganska normalt. Som sagt så är camber den främsta orsaken. Hur breda fälgarna är spelar också en stor roll. Med 225 däck bör fälgarna vara 8 tum. Brukar också starta på 2 bar och sedan sänka efter stinten. Körde med 205 däck på 1560 kg tung bil....Toyo gillar inte tunga bilar.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
G Karlsson
Sala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 36



Tack för svaren, då vet jag thumbs up

Har dykt upp funderingar i skallen om att skaffa justerbara topplagringar...

//
ojsan
Brorsans konto
//

John

_________________
//Gustav Karlsson


Kör:Bmw 325i
Bygger: Opel Commodore
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Hej,kör också 240 men turbo,gata men mest på banträffar. 1400kg,lite över 200hk,samma däck som du på 17/8 fälgar,ganska hårt chassi.

camber fram: -1 gr
bak: -0.5 gr

caster: -4.5gr

toe fram: -0.5mm per sida
bak: -1.6mm per sida

Som det är sagt innan så är det varmtrycket som gäller,kallt är ganska ointressant.Iof så är det ju kanske svårt i konbana att hinna få upp jämn temp.

Till saken.Är andra året jag kör på R888,samma uppsättning däck.Förra året var läroperiod=lyssna på andra.
Labbade då på tryck mellan 1.7-2.1 bar varmt. Skulle vilja säga att det var slakt på däcken.Då kördes mantorp,knutstorp,anderstorp och kinnekulle.
Slet mycket utsida och fick det klassiska "toyovecket" fram.
Bak var det bättre men fortfarande mycket utsida.

Till i år vände jag däck på fälg för att kunna få ut så mycket som möjligt av däcken(dom är ju inte gratis)och har radikalt gått upp i varmtryck.
Har i år kört på tryck mellan 2.3-2-4 bar. Vilken skillnad! på samma banor.
Däcken har slitits mycket jämnare och finare och bilen känns mycket konsekventare.Har inte upplevt att jag har tappat så mycket i grepp som man kan tro.

Min körstil är åt det snällare hållet,inte meskörning men inte heller jättesuperattack. Vill helst att jag,bil och däck ska hålla ett tag.Däcken ska nu bytas inför nästa år och ska nu utgå från trycken jag kört med i år.Känns som om jag kan få ut lite mer av dom då.

Detta är ju bara vad jag har upplevt under två bansässonger med R888. Ta det inte som någon absolut sanning,alla bilar och förare är ju olika.

Vet att jag har för lite camber fram och ska fixa det i vinter men kommer nog inte hamna under 2.5 iaf,bilen ska gå att köra på gatan på samma setup som bana med samma däck.

Lycka till nästa år,vi behöver fler 240 åkare på detta forum Mvh jonas

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Slitage och tryck på R-däck
3039 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande