|
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723
14 Okt 2010 10:40
Funderar oxå på att byta ut min öppna Peltor mot något annat.
Mina krav är dock lite anorlunda. När det börjar närma sig ca 60 gr i kupèn så vill jag ha friskluftsuttag på en sluten hjälm, önskar även HANS samt radio.
Någon som har några tips?
_________________ MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge
En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
|
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589
Trådstartare
14 Okt 2010 12:10
Dignell skrev: | mcburn4ever skrev: | Dignell skrev: | Det blir OMP'n för min del iaf, kommer eftermontera Schroth Hans fästen på den. |
Av någon speciell anledning?
Varför inte köpa med HANS fästen monterade?
|
Hjälmen är redan förborrad för Hans fästen, det är alltså bara skruva dit. Hjälmen kostar £436 utan fästen och £549 med förmonterade fästen. Eftersom lösa Schroth fästen kostar £48 har jag lite svårt att motivera prisskillnaden.
Dessutom kan du få Schroth fästena i massa roliga fäger
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/Schroth/Schroth_Head_& . . . . |
om det stämmer så verkar det vara så man skall göra..men du är säker på att det inte behövs något mer för att fästa fästena?
Måste väl vara något på baksidan också..
Dignell skrev: | Det blir OMP'n för min del.. |
"Av någon speciell anledning?"
_________________ Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
|
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589
Trådstartare
14 Okt 2010 12:14
Senast ändrad av mcburn4ever, 14 Okt 2010 18:46, ändrad totalt 1 gång
_________________ Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
14 Okt 2010 15:22
mcburn4ever skrev: | skrev en del om OMP Speed och eftermonterade Schroth |
Jag utgår från att alla brickor och tillbehör nödvändiga för montering ingår när man köper fästena.
Jag gillar OMP'n, relativt billig integral hjälm som jag kan använda Hans krage till. Har goda erfaranheter av OMP prylar, fin kvalité till helt rätt priser. Dessutom ser hjälmen riktigt bra ut och så har jag bra rabatt hos Demon Tweeks så det föll sig naturligt att välja en hjälm ur deras sortiment.
|
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589
Trådstartare
15 Okt 2010 09:25
Dignell skrev: | mcburn4ever skrev: | skrev en del om OMP Speed och eftermonterade Schroth |
Jag utgår från att alla brickor och tillbehör nödvändiga för montering ingår när man köper fästena.
Jag gillar OMP'n, relativt billig integral hjälm som jag kan använda Hans krage till. Har goda erfaranheter av OMP prylar, fin kvalité till helt rätt priser. Dessutom ser hjälmen riktigt bra ut och så har jag bra rabatt hos Demon Tweeks så det föll sig naturligt att välja en hjälm ur deras sortiment. |
Det är väl förutsättning nr1, sen är det hur pass mycket arbete monteringen innebär.
Jag antar att klädseln inuti hjälmen måste demonteras på något vis..
_________________ Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Okt 2010 07:06
Efter en riktig crash med HANS så bör man kolla upp så att HANS-fästena inte rört sig i hjälmen, så fort man kan misstänka att hjälmen blivit utsatt för "stress" bör den bytas. Samma gäller HANS-skyddet och remmarna som går till fästet. Å som ni säkert vet så skrotar man bälten som varit med om en crash (köp aldrig bälten begagnade).
Frå och med nu (oktober) så gäller nya standarder från både FIA och SNELL när det gäller hjälmar, så var observant på om ni får de nya hjälmarna eller de gamla när ni handlar.
Att MC-hjälmar i kolfiber inte har någon viktskillnad mot "vanliga" beror på att många bara har ett kosmetiskt skal. En seriös hjälm byggd i kolfiber för bilsport är i regel 250 gram lättare än motsvarande i enbart kevlar/glasfiber.
|
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261
19 Okt 2010 17:27
JP Simpson skrev: | Efter en riktig crash med HANS så bör man kolla upp så att HANS-fästena inte rört sig i hjälmen, så fort man kan misstänka att hjälmen blivit utsatt för "stress" bör den bytas. Samma gäller HANS-skyddet och remmarna som går till fästet. Å som ni säkert vet så skrotar man bälten som varit med om en crash (köp aldrig bälten begagnade).
Frå och med nu (oktober) så gäller nya standarder från både FIA och SNELL när det gäller hjälmar, så var observant på om ni får de nya hjälmarna eller de gamla när ni handlar.
Att MC-hjälmar i kolfiber inte har någon viktskillnad mot "vanliga" beror på att många bara har ett kosmetiskt skal. En seriös hjälm byggd i kolfiber för bilsport är i regel 250 gram lättare än motsvarande i enbart kevlar/glasfiber. |
Vad har förändrats i de nya standarderna?
_________________ Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Okt 2010 19:05
Helt nytt sätt att bygga hjälmarna, bland annat så styrs numera inredningens utformning av huvudform/storlek på ett betydligt bättre sätt.
Maxx skrev: | JP Simpson skrev: | Efter en riktig crash med HANS så bör man kolla upp så att HANS-fästena inte rört sig i hjälmen, så fort man kan misstänka att hjälmen blivit utsatt för "stress" bör den bytas. Samma gäller HANS-skyddet och remmarna som går till fästet. Å som ni säkert vet så skrotar man bälten som varit med om en crash (köp aldrig bälten begagnade).
Frå och med nu (oktober) så gäller nya standarder från både FIA och SNELL när det gäller hjälmar, så var observant på om ni får de nya hjälmarna eller de gamla när ni handlar.
Att MC-hjälmar i kolfiber inte har någon viktskillnad mot "vanliga" beror på att många bara har ett kosmetiskt skal. En seriös hjälm byggd i kolfiber för bilsport är i regel 250 gram lättare än motsvarande i enbart kevlar/glasfiber. |
Vad har förändrats i de nya standarderna? |
|
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4499
23 Okt 2010 09:52
_________________ Jens Lanvin
|
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589
Trådstartare
25 Okt 2010 08:16
Jösses!
Det var ju rena rama rånet..
Demon Tweeks tar £467.50
Lutar hur som helst åt att det blir denna hjämen..
_________________ Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4042
26 Okt 2010 17:00
|
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 449
27 Okt 2010 07:50
Nu har ju den italienska sidan höjt sitt pris till 544 euro! Typiskt!
Edit: 420 euro med dekal..Det kan man ju gå med på. 1100 billigare än demon tweeks iaf!
_________________ Pontus Sandahl
Mitsubishi Lancer Evo III
Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se
Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
27 Okt 2010 11:31
Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556
27 Okt 2010 11:53
JP Simpson skrev: | Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
| och hur högt upp på ryggen hålen behöver vara för att bältet inte ska gå emot stolen...
Men en bra filmsnutt, som med dubbel tid blivit riktigt bra (då hade nog de absolut flesta sakerna kunnat påpekas, även i en annan bil också).
Mitt största problem med HANS, är att det "finns inga" stolar som har hålen tillräckligt högt upp (min rygg är betydligt längre än italienarnas standardmått).
Funderar på om en Customstol från Kirkey med nån amerikansk klassning och dispens vore det bästa (Att få en customstol (eller justerad befintligt) FIAgodkänd är väl bara att glömma).
Redan idag går mina axelband emot överkant på hålet, så med HANS blir det en tydlig gamböj på bältet som komprimerar ryggen vid smäll.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
27 Okt 2010 12:29
Hur lång är du?
Niklas Falk skrev: | JP Simpson skrev: | Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
| och hur högt upp på ryggen hålen behöver vara för att bältet inte ska gå emot stolen...
Men en bra filmsnutt, som med dubbel tid blivit riktigt bra (då hade nog de absolut flesta sakerna kunnat påpekas, även i en annan bil också).
Mitt största problem med HANS, är att det "finns inga" stolar som har hålen tillräckligt högt upp (min rygg är betydligt längre än italienarnas standardmått).
Funderar på om en Customstol från Kirkey med nån amerikansk klassning och dispens vore det bästa (Att få en customstol (eller justerad befintligt) FIAgodkänd är väl bara att glömma).
Redan idag går mina axelband emot överkant på hålet, så med HANS blir det en tydlig gamböj på bältet som komprimerar ryggen vid smäll. |
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556
27 Okt 2010 12:40
JP Simpson skrev: | Hur lång är du? | Inte så lång, 1å90, men har bara 34" ben (så knoppen tittar upp lite mer än hos en del andra).
I Avataren ser du hur illa det såg ut med en Momo Start, dagens OMP ARS är mycket bättre (utan rumpstoppning), men det skulle behövas 5cm till (högre axelbandshål iaf) för att funka med Hans.
OMP Pista ska vara lite längre i ryggen enligt spec, men det är nog bara för att supporta öronlapparna, axelhålen är nog inget högre.
Det är ju Hjälmrealterat så trådens anda iaf
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
27 Okt 2010 12:52
Förstår problemet, bra att du och andra tänker på bältesvinklar och infästningspunkter, för inget är starkare än sin svagaste länk. Om du kikar på en Hybrid från Safety Solution så bygger den mindre i höjd på dina axlar...
Niklas Falk skrev: | JP Simpson skrev: | Hur lång är du? | Inte så lång, 1å90, men har bara 34" ben (så knoppen tittar upp lite mer än hos en del andra).
I Avataren ser du hur illa det såg ut med en Momo Start, dagens OMP ARS är mycket bättre (utan rumpstoppning), men det skulle behövas 5cm till (högre axelbandshål iaf) för att funka med Hans.
OMP Pista ska vara lite längre i ryggen enligt spec, men det är nog bara för att supporta öronlapparna, axelhålen är nog inget högre.
Det är ju Hjälmrealterat så trådens anda iaf |
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4042
27 Okt 2010 13:43
JP Simpson skrev: | Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
|
Jen vill berätta mer, men...
Jen-MSAR på SELOC.org skrev: | I have thought about doing a regular feature, but wasn't sure if this would be of interest.
I would love to do one on Harness installation as this is an area I always find needs attention... not so much with Lotus owners but more so in saloon cars. |
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
27 Okt 2010 13:49
Jag skrev om det på facebook (Simpson Sweden) för några veckor sedan, nu cirkulerar den information på SBF och hos besiktningsmän som tar sin uppgift på allvar.
Det är bara bra om leverantörer äntligen börjar förstå att säkerhet är ett system, om man monterar något fel är inte säkerhetszonerna intakta... HNR är inte bara att köpa, det är en hel del som måste beaktas för att det skall bli rätt.
Nillet skrev: | JP Simpson skrev: | Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
|
Jen vill berätta mer, men...
Jen-MSAR på SELOC.org skrev: | I have thought about doing a regular feature, but wasn't sure if this would be of interest.
I would love to do one on Harness installation as this is an area I always find needs attention... not so much with Lotus owners but more so in saloon cars. |
|
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4042
27 Okt 2010 15:53
För övrigt är Jen inte bara leverantör utan en duktig förare, tävlar med en Caterham.
Var inne på företagets hemsida/blog och där fanns mycket intressant info från racingolyckor.
http://www.msar-safety.com/
JP Simpson skrev: | Jag skrev om det på facebook (Simpson Sweden) för några veckor sedan, nu cirkulerar den information på SBF och hos besiktningsmän som tar sin uppgift på allvar.
Det är bara bra om leverantörer äntligen börjar förstå att säkerhet är ett system, om man monterar något fel är inte säkerhetszonerna intakta... HNR är inte bara att köpa, det är en hel del som måste beaktas för att det skall bli rätt.
Nillet skrev: | JP Simpson skrev: | Dom visar på några bra detaljer, men glömmer tyvärr viktiga saker som att dra ihop infästningspunkterna bakom nacken och att bältet skall vara infäst 0- max -20 grader nedåt bakom axlarna...
|
Jen vill berätta mer, men...
Jen-MSAR på SELOC.org skrev: | I have thought about doing a regular feature, but wasn't sure if this would be of interest.
I would love to do one on Harness installation as this is an area I always find needs attention... not so much with Lotus owners but more so in saloon cars. |
|
|
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556
27 Okt 2010 17:07
|
|