Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
WTCC 2010!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12208 besök totalt
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



BMW drar en rövare (igen) och utnyttjar ytterligare ett kryphål i de fullkomligt värdelösa reglerna. Helt otroligt om denna serie finns kvar 2012 thumbs down thumbs down thumbs down
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5480

Dahlgren och Polestar utanför topp-10.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Klurax skrev:
BMW drar en rövare (igen) och utnyttjar ytterligare ett kryphål i de fullkomligt värdelösa reglerna. Helt otroligt om denna serie finns kvar 2012 thumbs down thumbs down thumbs down
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5480

Dahlgren och Polestar utanför topp-10.


Serien finns nog kvar, men man får verkligen hoppas att alla viktregler försvinner...

Inget ont om BMW, de utnyttjar verkligen alla kryphål som finns.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Morgonens race.... suck igen...

Även herr Lindström som kommenterar verkar ha gett upp.

Får verkligen hoppas att nya STCC reglementet blir bättre än FIA's

Dagens plus var väl volvo då i race 1 med en bra uppkörning och race 2 med en stabil körning.

Nu blir det väl bilboxning på Chevorna mellan räckena om tre veckor!

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Bra jobb av Dahlgren och teamet! 10:a och 6:a, efter att ha startat 24:a efter 10 platsers nedflyttning pga motorbyte. Bådar gott inför 2011. (om dom kan hålla samma speed i torrt väglag.) Robban hetsade Menu men kunde inte komma förbi.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



oavsett vad man tycker om WTCC så är nog Yvan Muller en rättmätig segrare om han håller nerverna i styr i Macao om tre veckor.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Sörpan skrev:
Klurax skrev:
BMW drar en rövare (igen) och utnyttjar ytterligare ett kryphål i de fullkomligt värdelösa reglerna. Helt otroligt om denna serie finns kvar 2012 thumbs down thumbs down thumbs down
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5480

Dahlgren och Polestar utanför topp-10.


Serien finns nog kvar, men man får verkligen hoppas att alla viktregler försvinner...



+1

Den som bygger snabbast bil vinner inte den som grinar mest & få straffvikt på
konkurenternas bilar. Är man inte snabbast får man göra hemläxan bättre helt enkelt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Måhända serien finns kvar, men hur många kör? Nya 1,6-liters motorer fr.o.m. nästa säsong, blandat med 2-liters diton samt turbodieseln i en övergångsperiod som det ser ut som nu, det är ju bara att tigga om mer problem. Sen fortsätter FIA att övertyga alla om att ETCC var framgångsrikt i år (4 tävlingar som bantades ner till 3 och jag tror man fick ihop ett startfält med över 10 Super 2000-bilar vid ett tillfälle, resten utfyllda med super production-bilar som blev omoderna år 2001). Hur många privatteam vill/kan fortsätta satsa?

Hoppas man får ordning på eländet framöver iaf, men det vore bäst att börja om på nytt som t.ex. BTCC med NGTC eller STCC's motsvarighet. Nu bygger man vidare på Super 2000 som är fel från grunden med alla dispenser m.m. som även följer med till de nya reglerna. Nu är det ju också löjligt att BMW-team bara behöver byta front och huv och vips har man en "ny" modell med annan vikt, och nu senast även kombinera detta med vilken växellåda man väljer att åka med. Vilket jönseri, hur kan någon med gott samvete promota serien som sportslig?

Förutom Dahlgren så borde även Turkington förtjäna lite thumbs up för sina insatser. Med lägst vikt av alla BMW's bara för att man väljer att åka med den äldre fronten så är det gott att se han tvåla till fabriksbilar.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

2011 World Touring Car calendar
20/03 Curitiba
24/04 Zolder**
15/05 Monza
05/06 Marrakech
19/06 Brno
03/07 Porto*
17/07 Donington Park
31/07 oschersleben
04/09 Valencia Ricardo Tormo
23/10 Suzuka
05/11 TBA**
20/11 Macau

Med frågetecken då för Zolder och Porto. Tjaaa, hälften av banorna är väl ok i alla fall... MEN FÖR H... Det är ett världsmästerskap vi snackar om här. Visserligen ett misshandlat, bortglömt och lågprioriterat mästerskap men ändå. Kan man inte få se det köras på BRA banor?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

P.P. skrev:
2011 World Touring Car calendar
20/03 Curitiba
24/04 Zolder**
15/05 Monza
05/06 Marrakech
19/06 Brno
03/07 Porto*
17/07 Donington Park
31/07 oschersleben
04/09 Valencia Ricardo Tormo
23/10 Suzuka
05/11 TBA**
20/11 Macau

Med frågetecken då för Zolder och Porto. Tjaaa, hälften av banorna är väl ok i alla fall... MEN FÖR H... Det är ett världsmästerskap vi snackar om här. Visserligen ett misshandlat, bortglömt och lågprioriterat mästerskap men ändå. Kan man inte få se det köras på BRA banor?


Suzuka duger väl?

Men Porto och Marrakech är bara stora skämt... ...och varför använder man inte Interlagos i stället för Curitiba...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Donnington, Monza och Suzuka är bra, jag skrev ju att hälften är OK.

Men jag vill se riktiga banor jäms över. Spa, Bathurst, San Luis osv. Jag fattar inte riktigt på vilken grund man väljer banor, för varken ur sportsligt, förar-representativt eller teamdeltagarmässigt skall ju nordafrika vara med. Och är det bara frågan om att man vill ha lite olika kontinenter finns det utmärkta banor i Sydafrika.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



I mina ögon kan nedanstående vara lite av en räddning för standardvagnsracing i Europa:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5510

M.a.o. BTCC-bossen blir ordförande för FIA's "Touring Car Commission". Hoppas detta i framtiden kan leda till att BTCC/NGTC och Super 2000/1600 går hand i hand.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nu är det bara ett rykte, men om det stämmer är det helt sinnessjukt:

http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5536

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Nu är det bara ett rykte, men om det stämmer är det helt sinnessjukt:

http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5536


Hahahaaaa.
Ska man skratta eller gråta.....inget hjälper ju ändå! thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



FIA upphör aldrig att förvåna. Nu är det officiellt att man diskar BMW's fabriksförare för att BMW utnyttjat kryphålen i detta värdelösa reglemente (och bilarna blev ju godkända innan tävlingen i Japan!).

http://www.fiawtcc.com/Read_News.asp?idnews=742

Suck! thumbs down thumbs down thumbs down

Med BMW mot DTM så kan vi garanterat räkna med att dom officiellt lämnar WTCC efter säsongen. Bra! Finns bättre och roligare saker att lägga pengarna på.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Förstår de inte att de i själva verket idiotförklarar sig själva och sitt eget reglemente nu.
Det har ju varit mer och mer dumheter ju längre serien har fått fortgå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Re:

Klurax skrev:

Med BMW mot DTM så kan vi garanterat räkna med att dom officiellt lämnar WTCC efter säsongen. Bra! Finns bättre och roligare saker att lägga pengarna på.

Synd att de lägger de pengarna på DTM då bara...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Vore jag BMW-chef nu så skulle jag dra tillbaks fabriksbilarna från Macao-tävlingen och lämna WTCC för gott... >

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Konstig artikel:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/88344

BMW var väl inte förbjudna att använda sekventiella lådor? Det var väl vikten på bilarna som var tvistefrågan?

Hur som helst, begrav WTCC med nuvarande regler...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



...men kastar inte Chevrolet lite sten i glashuset? De fick väl göra ganska ordentliga modifieringar (ventillyft bl a?) på sin motorer härom året?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Joakim Winkler skrev:
Klurax skrev:

Med BMW mot DTM så kan vi garanterat räkna med att dom officiellt lämnar WTCC efter säsongen. Bra! Finns bättre och roligare saker att lägga pengarna på.

Synd att de lägger de pengarna på DTM då bara...


De nya reglerna som gäller fr.o.m. 2012 då BMW hoppar på kanske blir bra. BMW har ju velat gå mot produktionsbilar i nya DTM-reglerna, och nu har dom gjort klart för att köra. Vad det innebär ang. produktionsbilar vet jag inte då reglerna ännu är hemliga, men tydligen tillräckligt bra för att BMW skulle bli nöjda. Jämför man med WTCC så krävdes det iofs inte mycket för att bli nöjda . GT2-racingen kanske blir lidande i framtiden, är väl bara i ALMS som den klassen är "het". I Europa blev det ingen FIA GT2-klass så M3orna får åka i specialklasser i VLN, Spa 24h m.m. Sen har dom ju Z4 GT3:an som börjar gå fort för att inte tala om hela kundverksamheten även inom WTCC/Super 2000.

Sörpan skrev:
Vore jag BMW-chef nu så skulle jag dra tillbaks fabriksbilarna från Macao-tävlingen och lämna WTCC för gott... >


Hade gjort detsamma, även om jag inte gillar att ge upp. Men det hade varit en tydlig markering att detta inte är vettigt.

Cheva kastar definitivt sten i glashus. Vill BMW dadda runt i sandlådan skulle man kunna hävda att Chevrolet inte ska få dispenser såsom plant golv undertill m.m. Stämmer att dom hade dispens för ventillyft m.m., men den dispensen gick ut 2008 såvitt jag vet. Om dom har införts igen med nya Cruze vet jag inte, kan vara möjligt med tanke på gnället i början av 2009 när dom fick åka med plastrutor och annat för att hänga med rakt fram. Men alla nuvarande biltillverkare i WTCC är väl lika stora kålsupare och dragit sina egna rövare för att få igenom sina önskemål.

Som jag fattat det så var bilen inte homologerad med sekventiell växellåda och FIA hävdar att det var fel att tillåta den i Japan. Knasigt redan här, men sen blir det knasigare. Zanardi åkte hela fjolårssäsongen med sekv. låda, dock gällde det tydligen bara hans bil då det rådde "speciella omständigheter" med handreglage m.m. Dock har ju Engstler-teamet åkt med sekv. låda sedan Brands Hatch i år i en av deras bilar, men dom har varit långt efter tidsmässigt (pga att ryssen Romanov kanske inte är snabbaste föraren i serien...). Detta utgjorde ju grunden till att en BMW med sekv. låda fick väldigt låg vikt, något som RBM-teamet utnyttjade i Japan. Nu hävdar man (FIA ivrigt påhejjade av Chevrolet) alltså att BMW:n med sekv. låda varit ogiltig redan från start (d.v.s. även ända tillbaka till Brands Hatch i år) då bilen aldrig homologerats med den lådan.

Redan 2007 körde ju dels Rosenblad, men även Turkington, i enstaka WTCC-race med en sekv. låda. Då tävlade dom utanför poängen (likt Volvo och Polestar gjort och gör i WTCC fram tills nu) då bilen var "nationellt homologerad". Men i.o.m. Zanardi's val att åka med den lådan (vad jag minns la dom även på 30kg, vilket han enligt reglerna skulle ha för att åka sekventiellt) tolkade BMW det som att det var grönt. Snurrigt värre, men FIA har ju successivt hjälpt till att förvirra och gräva graven i.o.m. alla dispenser, så någon gång ska dom väl trilla dit (kan man ju tycka iaf).


EDIT kl. 13:38: BMW's motorsportchef kommenterar samt accepterar beslutet (låter överlag inte som att man bryr sig, men som vanligt är allt uttryckt så politiskt korrekt eller så har man redan bestämt sig att lämna serien nästa år). Eller så var BMW fullt medvetna om vad detta kunde leda till men ändå drog en rövare.
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5545

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Häpp, ni trodde väl inte vikt-tjofräset var över bara för att det är årets sista race?
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5552

Haha!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Elitracing (åskådarracing)
WTCC 2010!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande