Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 80, 81, 82   >>
151 besök senaste veckan (551654 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Nu har jag snickrat färdigt på cykel/verktygsboden, skönt att slippa cyklar, gräsklippare och annat bråte inne i garaget.

Det betyder att jag kan vända uppmärksammheten mot väsentligheterna-racerbilen.

Jag fick tag i 4st vågar av samma modell i fredags på jula nu med totalt 8st har jag vägt hela bilen runt om.

Resultatet blev 977 kg totalt med 20liter E85 i tanken vilket motsvarar 15kg. motor är med alla vätskor i.
dock med extra stol monterad ( 7 kg ) så säg 955 kg med tom tank.

Då har jag ju turbo med grenrör, intercooler och massa tryckrör installerade. turbon väger 12kg med grenrör och intercooler säkert kring 7-8kg så jag var nere på kring 935 kg innan turbokonverteringen.

som bilen står idag blev CW.

VF 280 kg HF 254 kg

VB 216 kg HB 227kg

VF har helt klart för mesta vikten, dessutom var det utan mina 78kg i förarstolen....

Skall ordna något att simulera min vikt, sedan kan man börja skruva på coilover'na

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Nu har jag lyft ut toppen och inspekterar skadorn efter mantorp. det har spruckit loss delar ur 1:ans kolv på kanterna och även fodret är skadat. alu kolvarna gillar visst inte värmen ;-)




toppen verkar klarat sig. skall loss resten av motorn ikväll och kolla underdelen.



/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Ich, ser inget kul ut. Det är ju detta som gör att man blir lite nervis när man precis köpt sig en trimmad Alfa 75 Turbo och tänkte köra Challange med 2010 Ska nog ta och göra en rejäl mappning innan så man vet att allt står rätt till...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Gustav_H78 skrev:
Ich, ser inget kul ut. Det är ju detta som gör att man blir lite nervis när man precis köpt sig en trimmad Alfa 75 Turbo och tänkte köra Challange med 2010 Ska nog ta och göra en rejäl mappning innan så man vet att allt står rätt till...


GÖTT! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



jo, fast det är ju inga dyra motorer.

Jag plockar väl foder + kolvar från någon av dom 2 andra TS motorer jag har liggande och kompletterar med nya lager + kolvringar.

En ts motor får man ju för några tusen, ofta får man en bil på köpet...

Har förresten förkovrat mig i tändsystem. Lutar definitivt mot en lösning med VAG 06B 905 115R Coil on plug. bye bye fördelare & tändkablar.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ich, ser inget kul ut. Det är ju detta som gör att man blir lite nervis när man precis köpt sig en trimmad Alfa 75 Turbo och tänkte köra Challange med 2010 Ska nog ta och göra en rejäl mappning innan så man vet att allt står rätt till...


GÖTT! thumbs up


Ursäkta trådkapningen. Ska förbi Lars Lergell i eftermiddag och titta på rejskostym, imorgon bär det av för att hämta hem bilen Varför är det så långt tid kvar till Gelleråsen?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Gustav_H78 skrev:


Varför är det så långt tid kvar till Gelleråsen?


haha, undrar om det låter likadant om några månader...

Annars kan du ju hoppa in ett långlopp team och träna lite. Jag körde 24h på mantorp i feb/mars i våras. bra körträning och makalöst kul.

ps, kul med flera bilar i CAR Challenge .

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Benny Steen skrev:
Gustav_H78 skrev:


Varför är det så långt tid kvar till Gelleråsen?


haha, undrar om det låter likadant om några månader...

/benny


Känner jag mig själv rätt kommer det stressmekas veckan innan ändå, så man får nog vara glad att det dels inte är mer att göra på bilen än det är, och att det är så långt kvar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



köpte en Innovative LC-1 bredbandslamda från ebay. kopplade upp den och provkörde. verkar vara bra grejor.



Ingick även en display som man kan glo på ifall man har en stund över...

Jag väntar flera paket närmaste dagarna.

/Benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Fick hem VAG COP 06B 905 115R spolar , köpte från EBay. Köpte även original kabelhärva med kontakdon som man utgå från när man skall koppla dom till Megasquirt.



Jag hade tur eftersom jag inte provat höjden, men dom passar som gjutet på TS motorn.


och här ser man höjden gentemot ventilkåpan som blir på perfekt.


blir high-tech detta ;-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Alfa TS motorn har ju dubbla tändstift /cyl. (TS = Twin-Spark) , så det går åt hela 8st COP'ar. Jag beställde dock bara hälften nu då jag inte visste om dom skulle passa rent fysiskt.



som synes passar det förträffligt bra med COP'arna när dom sitter på varsitt tändstift på samma cyl :-)


motorn går att köra på 1 stift /cyl, så för tester funkar det bra. jag får beställa en uppsättning till när jag fått det att lira.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
FJag hade tur eftersom jag inte provat höjden, men dom passar som gjutet på TS motorn.

Sitter ju som en smäck det där thumbs up Bara meka dit en täckplåt under så ser det ju nästan som köpes

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



jo, man behöver stabilisera spolarna på något sätt. Orginal täckplåten som man borrar hål i borde ju lira.

/Benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Nu har jag forstsatt meka med mina COP spolar :-)

Nu har jag lött ett liten extra kort (upptill höger på bilde) som innehåller 4 vanliga små transistorer, dom kan i princip vara hur klena som helst då insignalen till dessa COP spolar är 5v TTL nivå. kopplade dom till LED19 och LED17 utgången på Megasquirt som manualen förskrivet. elektronikkomponenterna kostar väl 5:- totalt....



Jag kommer köra wasted spark då jag inte har någon kamlägesgivare och då skulle det räcka med 2 transistorer men om man framöver vill gå över till sekvensiell tändningen istället så är är det bara ta bort en bygling.

funkade utmärkt bra, bra snärt i gnistorna !


En trevligt grej med MS är att man kan sätta Dwell tid som eg. är uppladdningstid för spolar, men eftersom gnistan kommer direkt på dessa så kan man istället skapa en lång fet gnista på valfri tid mellan säg 1-8mS, någon liknande finns på MSD tändmoduler, men där är det fast tid. på bilden är gnistan satt till 3mS (en ruta = 5mS , 2V )


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
AlfaTURBO75
Obbola (Umeå)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 14



Hur går det ?
Har du lekt mer med tändningen?

Har du koll på iskörningstillfällen runt om byggden?
Är lite sugen att få testa Liket.

Själv kopplar jag el för fulla muggar ( i huset tyvärr)
Vi hörs.

//palle

_________________
Patrik Nilsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



nja, har bara mekat lite med brukshinkarna tyvärr. har varit ovanligt ledig(lat) under helgerna, men det känns bra :-)

Iskörningen pratade jag och rikard igår om. savarturbo.se / träffar skall det visst komma på så snart det är dags.

Jag måste ta tag och fixa mitt släp nu också. skall beställa delar nu.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
Iskörningen pratade jag och rikard igår om. savarturbo.se / träffar skall det visst komma på så snart det är dags.

http://forum.umeagatbilar.se/viewtopic.php?t=302

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



hej hopp, dags för en uppdatering kanske :-)

Tack vara palle som köper hela bilar för att få tag i vinterdäck så belv det en beggad motor istället för snikrenovera den gamla. Denna kommer från en 164 TS -93, annorlunda bröstkåpa och vattenpumpen är sidomonterad, får byta med gamla motorns, annars får inte turbon plats.

tvättade motorn med högtryckstvätten idag +4 grader burr...

Uppgradering av megasquirt till megasquirt 2 med ett s.k dotterkort, monteras där gamla processorn satt och ger massa nya funktioner och bättre datorkraft rent allmänt.


nu skall den i racern som skall få agera testbädd under vintern, förhoppningvis skall alla barnsjukdomar m ed COP'ar och turbo vara utsorterade inför säsongens första tävling på gelleråsen i maj.

/Benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Härligt Benny ! Då gasar vi tills det rasar på Gelleråsen mao

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
AlfaTURBO75
Obbola (Umeå)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 14



Benny Steen skrev:
hej hopp, dags för en uppdatering kanske :-)

Tack vara palle som köper hela bilar för att få tag i vinterdäck så belv det en beggad motor istället för snikrenovera den gamla. Denna kommer från en 164 TS -93, annorlunda bröstkåpa och vattenpumpen är sidomonterad, får byta med gamla motorns, annars får inte turbon plats.


/Benny


Inte bara vinterdäck, dragkrok också, fast den föjde med i en låda bredvid

_________________
Patrik Nilsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493





Senaste nytt.
mekar intensivt inför Challenge på gelleråsen 7 maj.

Efter mycket felsökning som visade sig beror på på kombinationen 60-2 triggerhjulet och GT1 hall-givare inte funkar tillsammans. (Blir för tätt mellan kuggarna)

Kapade bort kugge 2,3 5,6 osv så det blev ett 20-1 triggerhjul istället. Då funkade det direkt.
Motorn startade direkt med MS 2, wastedspark COP'ar ( helt fördelarlöst).

Ny kraftigare bränslepump inköpt då det blir etanol.


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 80, 81, 82   >>
151 besök senaste veckan (551654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande