Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Subaru Impreza WRX vs Mazda Miata vs Nissan 200sx S14?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8940 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



robber skrev:
Vill till en början ha en driftsäker bil så detta är lite långt borta. Första pengarna går till chassi, bromsuppgraderingar och fräsha vätskor i hela bilen blir det nog första året om jag inte kör helt original till en början dvs.
Detta oavsett bil.
Fälgar, däck och belägg (ett set att byta till eller iaf annat än förre ägaren) vill du nog skaffa direkt, dämpare/fjädrar snart. Detta oavsett bil, men för den taklösa tillkommer lite säkerhetstänk mm, och vips är du halvvägs till färdig tävlingsbil...

Det är alltid billigare att köpa färdigfipplade bilar, men att pyssla själv lägger den högre kostnaden utspridd över tiden (och en del saker är svårt att lära sig av andra, så att göra fel själv är bara nyttigt, om man överlever).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
robber skrev:
Vill till en början ha en driftsäker bil så detta är lite långt borta. Första pengarna går till chassi, bromsuppgraderingar och fräsha vätskor i hela bilen blir det nog första året om jag inte kör helt original till en början dvs.
Detta oavsett bil.
Fälgar, däck och belägg (ett set att byta till eller iaf annat än förre ägaren) vill du nog skaffa direkt, dämpare/fjädrar snart. Detta oavsett bil, men för den taklösa tillkommer lite säkerhetstänk mm, och vips är du halvvägs till färdig tävlingsbil...

Det är alltid billigare att köpa färdigfipplade bilar, men att pyssla själv lägger den högre kostnaden utspridd över tiden (och en del saker är svårt att lära sig av andra, så att göra fel själv är bara nyttigt, om man överlever).


Precis! Till den öppna kommer säkerhets som en riktig rullbåga prioriteras, det hade jag gjort oavsätt användningsområde. Både jag och nej på färdig bil. Klart smidigt och enkelt men jag har en romantisk idé att köra en originalare och byta delar på gör att man växer med bilen.

Dock så lockar det riktigt mycket att köpa Bladhs färdiga bil, dock går andra planerade utgifter före just nu.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



robber skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:

Det går ju faktiskt att byta motor i en Miata också, dom väger väl runt 1000kg i vart fall? Som ombyggt fordon får du då ha en 200hk motor i den om du vill Saab 2 liters med omega låda, SR20DET, Volvo femma, det finns många alternativ som går bygga dit om effekten inte räcker! Så hade jag prioriterat bort bruksvärdet och lagt in ett motorbyte i ekvationen hade de helt klart blivit mer intressant



Har du tittat ner under huven på en miata och mätt lite? Skulle tro att saabmotorn kommer sticka upp högre än vindrutan... Miatan är en liten bil, även om det inte är toktrångt låter det som jobbiga motorer att få ner.


Kompressor kit som du skrev om tidigare vart hittar man sånt och vad kostar det?
Har du några erfarenhet av alla turbokitt som finns där ute, tex Greddys kit verkar "många" köra med och ha bra erfarenheter av?


Skulle börja söka på Jackson racing och sedan leta mig vidare. Det var därifrån en gammal kamrat köpte det mesta, som kompressorkit, bakre förstärkningsram för bakvagnen, bigbrakekit etc etc.

Har ingen koll på priser men skulle tippa 30-35 för en vettig kompressorsats, aktuell dollarkurs och om du har rätt fraktkontakter påverkar priset enormt.

Har inte provkört något av turbokitten men detta kompressorkit tog inte bort något av miatans fördelar från början, det var bara det att det alltid fanns lite mer effekt (eller en hel del) än original.
Så mycket mer så för landsvägskörning så blev utväxlingen i bakaxeln alldeles för 'högvarvig' men troligen perfekt för bana.

Det var 'bolt-on' kit för amerikanska bilar, så på vänstersidan i motorutrymmet fanns det en liten extraplåt som gissningsvis usa-bilar inte hade som en gummiklubba fick idka lite övertalning på. Annars ditmonterat på ungefär 4 timmar

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Subaru Impreza WRX vs Mazda Miata vs Nissan 200sx S14?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande