Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche GT3 RS -08 - "BTG: 7,56,48"
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 41, 42, 43   >>
131 besök senaste veckan (292718 totalt)
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Svartlock skrev:
De drar nog först så allt hamnar rätt för möjligen byta efter det.

Helt rätt!
Man använde de skadade delarna för att "ta tag i" när man drar.
Som jag har förstått så kommer all plåt framför torpedväggen att bli ny.
Går det som vi hoppas så behöver bara främre delen av rambalkarna bytas ut.
Antingen byter man hela rambalken (vilket är ett väldigt omfattande arbete) eller byter man bara den främre delen (typ 500mm).
I mitt fall har Stefan sagt att han tror att det skall klara sig med den främre delen.

Tror redan att jag har skrivit det en gång, men generellt så byts i princip allt ut.
Är det den minsta tveksamhet mellan "byt eller behåll" så blir det byt.
Så uppfattade jag det när vi gick igenom underlaget för kalkylen.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



mcburn4ever skrev:
Svartlock skrev:
De drar nog först så allt hamnar rätt för möjligen byta efter det.

Helt rätt!
Man använde de skadade delarna för att "ta tag i" när man drar.
Som jag har förstått så kommer all plåt framför torpedväggen att bli ny.



Tur att det finns duktiga plåtslagare som inte behöver gissa som jag gör

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Fastlane skrev:
Håller nog inte med alls här, säg att du krockar din BMW 320 som har uppisar för 300K och skiten är ramsne osv.. då köper man en ny billig 320 för inga pengar och lyter över godsakerna.



en ny billig 320 som man köper m3 breddning till, får en certifierad båge byggd, bilen lackad, hjulupphängningsinfästningar förstärkta, kanske även nya fina öhlinare får inhandlas för att de gammla är mosade, fram och bakvagn kanske får bytas och de nya får blästras och svetsas om fästen på för att ens numera trasiga styrväxel som är special special ska lagas och monteras dit igen... en vinters jobb att förbereda en kaross ordentligt och passa in bur, modifiera golv för stolsunderreden, kansek för avgasfrigång, dra el osv osv osv.

du ser vart jag vill komma?

om det så "bara" blir ett karossbyte så blir det enormt omfattande. Och har man frontsmällt en bil med motorn fram så är det som svartlock säger nästan garanterat att maskinen e sopor oxå. krokiga vevar och kassa block är mer regel än undantag när man frontat så att maskin får ta upp smällen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
GTS-99

Här sen Jul 2008
Inlägg: 20



mcburn4ever skrev:
Svartlock skrev:
De drar nog först så allt hamnar rätt för möjligen byta efter det.

Helt rätt!
Man använde de skadade delarna för att "ta tag i" när man drar.
Som jag har förstått så kommer all plåt framför torpedväggen att bli ny.
Går det som vi hoppas så behöver bara främre delen av rambalkarna bytas ut.
Antingen byter man hela rambalken (vilket är ett väldigt omfattande arbete) eller byter man bara den främre delen (typ 500mm).
I mitt fall har Stefan sagt att han tror att det skall klara sig med den främre delen.

Tror redan att jag har skrivit det en gång, men generellt så byts i princip allt ut.
Är det den minsta tveksamhet mellan "byt eller behåll" så blir det byt.
Så uppfattade jag det när vi gick igenom underlaget för kalkylen.



Du har helt rätt Pär...

Man börjar med att sätta upp bilen i en riktbänk och kalibrera mättsytemet/jiggar.Sen börjar man med att dra i bilen och måttrikta ..När detta är klart så bestämmer man om man ska byta hela delen eller man bytar en del av den enligt Porsches reperations anvisnigar...När det handlar om Pärs Porsche så är den INTE så skada så man behöver byta hela frontkorgen..

Alla reperationer på Pärs Porsche kommer att bli enligt Porsches reperations anvisningar(PIWIS)...

Vi har tillgång till all reperations information till dom bil märke vi lagar..

Stefan jansson
Berga bilrikt AB

_________________
Stefan Jansson
Chrysler Viper GTS-99
Viper club nordic/PCS11900
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Tack för det svaret Stefan! thumbs up
Har ni fler frågor så hjälper säkert Stefan till med dess också.
..inom rimliga gränser.. Vill ju att bilen skall hinna bli klar till säsong 2011.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
GTS-99

Här sen Jul 2008
Inlägg: 20



mcburn4ever skrev:
Tack för det svaret Stefan! thumbs up
Har ni fler frågor så hjälper säkert Stefan till med dess också.
..inom rimliga gränser.. Vill ju att bilen skall hinna bli klar till säsong 2011.


Tack själv Pär..

Håller på att montera jiggar på din Porsche så att allt är klart när du kommer i morgon..

Kommer bilder till dig under dagen..

Mvh Stefan..

_________________
Stefan Jansson
Chrysler Viper GTS-99
Viper club nordic/PCS11900
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



skönt att kunna lita till 100% på en firma som lagar upp sin älskling thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



bullen! skrev:
Fastlane skrev:
Håller nog inte med alls här, säg att du krockar din BMW 320 som har uppisar för 300K och skiten är ramsne osv.. då köper man en ny billig 320 för inga pengar och lyter över godsakerna.



en ny billig 320 som man köper m3 breddning till, får en certifierad båge byggd, bilen lackad, hjulupphängningsinfästningar förstärkta, kanske även nya fina öhlinare får inhandlas för att de gammla är mosade, fram och bakvagn kanske får bytas och de nya får blästras och svetsas om fästen på för att ens numera trasiga styrväxel som är special special ska lagas och monteras dit igen... en vinters jobb att förbereda en kaross ordentligt och passa in bur, modifiera golv för stolsunderreden, kansek för avgasfrigång, dra el osv osv osv.

du ser vart jag vill komma?

om det så "bara" blir ett karossbyte så blir det enormt omfattande. Och har man frontsmällt en bil med motorn fram så är det som svartlock säger nästan garanterat att maskinen e sopor oxå. krokiga vevar och kassa block är mer regel än undantag när man frontat så att maskin får ta upp smällen.


Visst är det så, men oftast blir inte krockar så omfattande att bilen är så pass skadad. Då får man nog ha dammat av nått så in i h.

Klart att krockar kostar det går inte komma ifrån, med tanke på att det inte finns något bolag som i dag försäkrar bankörning så jag är fortfarande övertygad om att det är billigare att smälla en billig bil jämfört en dyr bil.

Nog om det, vi har olika uppfattningar bara. Ska inte kludda ner pers tråd om det.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Fastlane skrev:
Klart att krockar kostar det går inte komma ifrån, med tanke på att det inte finns något bolag som i dag försäkrar bankörning så jag är fortfarande övertygad om att det är billigare att smälla en billig bil jämfört en dyr bil.


I sammanhanget känner jag att detta lite halvt OT-inlägg är passande. Det finns massor av fall där vissa försäkringsbolag täcker bankörning, vi har exempelvis BMW-klubbens körningar, Porscheklubbens körningar, turistkörningen på Nürburgring. Det känns väldigt fel att påstå att inget bolag försäkrar bankörning, eftersom det är ett felaktigt påstående

Sorry Pär för kladdande i din tråd om försäkring, men du om någon vet ju att det funkade bra i ditt fall thumbs up
Kul att se att bilen är fit for fight inför nästa säsong

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



turist körningen verkar det ju mer och mer svårt med och sen är det som du säger bara pcs och bmw klubben utan tidtagning på båda som det verkar okey med, allt annat är det tumme ner på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Supramannen skrev:
turist körningen verkar det ju mer och mer svårt med och sen är det som du säger bara pcs och bmw klubben utan tidtagning på båda som det verkar okey med, allt annat är det tumme ner på


Inga som helst problem med turistkörning 2010 med If, de har ju till och med det på sin hemsida thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mats Th skrev:
Supramannen skrev:
turist körningen verkar det ju mer och mer svårt med och sen är det som du säger bara pcs och bmw klubben utan tidtagning på båda som det verkar okey med, allt annat är det tumme ner på


Inga som helst problem med turistkörning 2010 med If, de har ju till och med det på sin hemsida thumbs up


okey med IF då, men dom andra har backat väl.. verkar som fler och fler bolag drar ören åt sig gällade bankörning

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Supramannen skrev:
turist körningen verkar det ju mer och mer svårt med och sen är det som du säger bara pcs och bmw klubben utan tidtagning på båda som det verkar okey med, allt annat är det tumme ner på


Finns vad jag vet möjlighet att försäkra vid tex tävlingskörning också om man vill, kanske inte hos folksam eller trygg etc och inte vanlig bilförsäkring utan tävlingsförsäkring. Det tråkiga är att premien som är mellan 20-50' för en tävlingshelg.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Supramannen skrev:
Mats Th skrev:
Supramannen skrev:
turist körningen verkar det ju mer och mer svårt med och sen är det som du säger bara pcs och bmw klubben utan tidtagning på båda som det verkar okey med, allt annat är det tumme ner på


Inga som helst problem med turistkörning 2010 med If, de har ju till och med det på sin hemsida thumbs up


okey med IF då, men dom andra har backat väl.. verkar som fler och fler bolag drar ören åt sig gällade bankörning
'

Visst är det så att fler och fler bolag drar öron åt sig, det finns ju också en naturlig anledning till dig, riskerna för en trafikolycka är nog lite större vid en bankörning än körning till och från jobbet, vi får väl se vilka villkor som gäller för 2011

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Blev lite sent från min sida, men jag fick ju som sagt lite bilder av Stefan
och dom måste jag ju dela med mig av innan det är dags att knoppa in.









Tack för bilderna Stefan!!
Under morgondagen tar jag bilder med egen kamera, så det lär ramla in fler framåt kvällen imorgon.


När det gäller försäkringsdiskussionen är jag tacksam om ni försöker hålla den på en rimlig nivå.
Ännu bättre är kanske att skapa en egen tråd för detta separat..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

ser professionellt ut thumbs up

_________________
Tomas M
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Måste bara säga...

Att jag är väldigt ledsen för vad som hänt, men det är trots det en väldigt intressant tråd. Oftast är det motorer och växellådor som repareras eller trimmas i trådarna, och då är alla hjältar. Så fort det gäller plåt så är det mer tabu och hysch-hysch.

Här finns det något nytt att lära och få insikt i. Förmodligen kommer den här bilen att bli rakare än när den lämnade fabriken.

Stort tack Pär för att vi får vara med och lära!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964 Carrera Cup
Täby
Här sen Okt 2010
Inlägg: 30



964RS skrev:
Måste bara säga...

Att jag är väldigt ledsen för vad som hänt, men det är trots det en väldigt intressant tråd. Oftast är det motorer och växellådor som repareras eller trimmas i trådarna, och då är alla hjältar. Så fort det gäller plåt så är det mer tabu och hysch-hysch.

Här finns det något nytt att lära och få insikt i. Förmodligen kommer den här bilen att bli rakare än när den lämnade fabriken.

Stort tack Pär för att vi får vara med och lära!

/Anders


Håller med Anders till 100 %.

Lycka till

_________________
Hans Åhlén

964 Carrera Cup
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Mats Th skrev:
Fastlane skrev:
Klart att krockar kostar det går inte komma ifrån, med tanke på att det inte finns något bolag som i dag försäkrar bankörning så jag är fortfarande övertygad om att det är billigare att smälla en billig bil jämfört en dyr bil.


I sammanhanget känner jag att detta lite halvt OT-inlägg är passande. Det finns massor av fall där vissa försäkringsbolag täcker bankörning, vi har exempelvis BMW-klubbens körningar, Porscheklubbens körningar, turistkörningen på Nürburgring. Det känns väldigt fel att påstå att inget bolag försäkrar bankörning, eftersom det är ett felaktigt påstående

Sorry Pär för kladdande i din tråd om försäkring, men du om någon vet ju att det funkade bra i ditt fall thumbs up
Kul att se att bilen är fit for fight inför nästa säsong


Borttagen av mig själv, hör inte tråden till.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Stefan hotade med att höja toleransnivån till 20mm om inte denna bilden kom med här.
20mm verkar en aning mycket tycker jag, så här kommer bilden..



Vet inte riktigt vad det är för något..?!
Ser ut som en svullen Mazda Miata..


Skamt o sidor..
Vi måste göra någonting åt detta.
Vi kan inte ha det på det här viset.. thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja hoppas det inte blir jänke springor på den, på en sån viper kan man få in knytnäven mellan skärm och huv typ...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche GT3 RS -08 - "BTG: 7,56,48"
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 41, 42, 43   >>
131 besök senaste veckan (292718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande