Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (134959 totalt)
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



JP Simpson skrev:
Vilken typ av infästning?
-Wrap Around
-Bolt In
-Clips In

TOTTeN skrev:
och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?



Tack. Hittade bra exempel nu när jag visste vad jag skulle googla på

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Hur vet du att exemplet är bra?
Det finns duktigt många fler som är felaktigt installerade än vad det finns korrekt installerade...
:-)
Posta bilden så ska vi se vad du hittat.

TOTTeN skrev:
JP Simpson skrev:
Vilken typ av infästning?
-Wrap Around
-Bolt In
-Clips In

TOTTeN skrev:
och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?



Tack. Hittade bra exempel nu när jag visste vad jag skulle googla på

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



JP Simpson skrev:
Hur vet du att exemplet är bra?
Det finns duktigt många fler som är felaktigt installerade än vad det finns korrekt installerade...
:-)
Posta bilden så ska vi se vad du hittat.

TOTTeN skrev:
JP Simpson skrev:
Vilken typ av infästning?
-Wrap Around
-Bolt In
-Clips In

TOTTeN skrev:
och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?



Tack. Hittade bra exempel nu när jag visste vad jag skulle googla på



Det som såg vettigt ut och verkar stämma enligt reglerna som jag har i vagt minne i bakhuvudet (läste dem igår)

Plockar fram dem i morgon.. nu är det tv igen..

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager

Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Svar på den frågan fick du förra veckan :-) Kika på sida ett i den här tråden.

Dignell skrev:
Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager

Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Svar på den frågan fick du förra veckan :-) Kika på sida ett i den här tråden.

Dignell skrev:
Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager

Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det?


oj verkligen, lite tankspridd kanske

Edit: Plåtarna är rejäla och flexar inte. Då fungerar alltså ovanstående lösning med längre öglor utmärkt?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jepp!

Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
Svar på den frågan fick du förra veckan :-) Kika på sida ett i den här tråden.

Dignell skrev:
Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager

Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det?


oj verkligen, lite tankspridd kanske

Edit: Plåtarna är rejäla och flexar inte. Då fungerar alltså ovanstående lösning med längre öglor utmärkt?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Jepp!

Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
Svar på den frågan fick du förra veckan :-) Kika på sida ett i den här tråden.

Dignell skrev:
Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager

Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det?


oj verkligen, lite tankspridd kanske

Edit: Plåtarna är rejäla och flexar inte. Då fungerar alltså ovanstående lösning med längre öglor utmärkt?


Ett huvudbry mindre, tack för det.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



JP Simpson skrev:
Så här ska det se ut uppifrån om man gör det på rätt sätt.



Dessa två bilder motsäger varandra något, om jag inte har tolkat fel?
Svårt att korsa bältena på bara 200 mm och samtidigt inte gå emot stolen?
Men bra att du ger lite mer ingående info om hur bälten ska monteras, SBFs regler är inte helt självklara alltid, även för oss som har hållt på ett tag... thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Du tolkar den lite tokigt. Ett korrekt installerat bälte skall sitta max 200 mm bakom stolen/HNRS överkant. Då vinklar man bara ihop bältet utan att korsa det.
om du överstiger 500mm blir en korsning av bältet nödvändig.
Det finns en formel för att räkna ut avstånd och mått på det hela om du är intresserad :-)

TPR skrev:
JP Simpson skrev:
Så här ska det se ut uppifrån om man gör det på rätt sätt.



Dessa två bilder motsäger varandra något, om jag inte har tolkat fel?
Svårt att korsa bältena på bara 200 mm och samtidigt inte gå emot stolen?
Men bra att du ger lite mer ingående info om hur bälten ska monteras, SBFs regler är inte helt självklara alltid, även för oss som har hållt på ett tag... thumbs up

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



OK, då förstår jag bättre.

Men hur vinklar man ihop ett wrap-around bälte?
Så gott som alla certade skruvburar som jag har sett saknar ju möjlighet att skruva dit bältesögla, och man får ju inte modifiera buren i efterhand.
Med andra ord så är det bara wrap-around som fungerar om man vill fästa bältet nära stolen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Som med så mycket annat saknas det information. Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret.


TPR skrev:
OK, då förstår jag bättre.

Men hur vinklar man ihop ett wrap-around bälte?
Så gott som alla certade skruvburar som jag har sett saknar ju möjlighet att skruva dit bältesögla, och man får ju inte modifiera buren i efterhand.
Med andra ord så är det bara wrap-around som fungerar om man vill fästa bältet nära stolen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Kompletterande fråga:

I en bil som saknar bur/båge, var fäster jag lämpligast axelremmarna i karossen? I C-stolpens bältesinfästning?

Eller ska jag förstärka hatthyllan och sätta bältesfästena där?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Varken eller.
Du ska skaffa eller bygga en "Harness Bar" kika på bilden.
Den fästs i bilens original bältesinfästningar. Den är justerbar i höjd och kan enkelt demonteras.




Magnus K skrev:
Kompletterande fråga:

I en bil som saknar bur/båge, var fäster jag lämpligast axelremmarna i karossen? I C-stolpens bältesinfästning?

Eller ska jag förstärka hatthyllan och sätta bältesfästena där?

Mvh
Magnus

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



JP Simpson skrev:
Varken eller.
Du ska skaffa eller bygga en "Harness Bar" kika på bilden.
Den fästs i bilens original bältesinfästningar. Den är justerbar i höjd och kan enkelt demonteras.



Intressant! Den borde även ha en positiv bieffekt att fånga stolen vid "baklänges in i räcket", eller tänker jag fel?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Är det att att rekomendera 4-6 punkts bälte i en bil utan bur? Jag har läst allt för många gånger (säkert av folk som igentligen inte har en aning) om hur farligt det är, eftersom om taket kollapsar är man helt körd när man sitter helt fast.

Jag kommer (TYVÄRR) inte ha möjligheten att sätta in en bur i min bil inför denna säsongen, men vill gärna sitta fast i stolen när jag kör bana.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



timmy1701 skrev:
Är det att att rekomendera 4-6 punkts bälte i en bil utan bur? Jag har läst allt för många gånger (säkert av folk som igentligen inte har en aning) om hur farligt det är, eftersom om taket kollapsar är man helt körd när man sitter helt fast.

Jag kommer (TYVÄRR) inte ha möjligheten att sätta in en bur i min bil inför denna säsongen, men vill gärna sitta fast i stolen när jag kör bana.


Det fanns väl nån tråd här på rejsa där man kom fram till att det trots allt var bäst med
riktigt bälte om man sitter i riktig stol trots att bur saknades fast det kanske har ändrats sen dess.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



timmy1701 skrev:
Är det att att rekomendera 4-6 punkts bälte i en bil utan bur? Jag har läst allt för många gånger (säkert av folk som igentligen inte har en aning) om hur farligt det är, eftersom om taket kollapsar är man helt körd när man sitter helt fast.

Jag kommer (TYVÄRR) inte ha möjligheten att sätta in en bur i min bil inför denna säsongen, men vill gärna sitta fast i stolen när jag kör bana.

Diskussionen dyker alltid upp när vi pratar 4/6pbälten och bilar utan bur/båge. Jag sökte rätt på den här tråden, kika efter inlägg av Gripenland (mitt på sidan) som jobbar med bilsäkerhet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4291&postdays=0&postord . . . .

Klipp från hans kommentar i den tråden:
Gripenland skrev:
4/6 punktsbälte kontra roll.
Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte.

När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål.

Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd.
Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken.

Kroppen hinner inte undan snabbt nog!

Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd.

Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt!
Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan).

När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel! thumbs up

6punktsbälte

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Visst gör den det, men om stolen rör sig "så" mycket är det risk att du får andra problem också.

Magnus K skrev:
JP Simpson skrev:
Varken eller.
Du ska skaffa eller bygga en "Harness Bar" kika på bilden.
Den fästs i bilens original bältesinfästningar. Den är justerbar i höjd och kan enkelt demonteras.



Intressant! Den borde även ha en positiv bieffekt att fånga stolen vid "baklänges in i räcket", eller tänker jag fel?

Mvh
Magnus

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Så länge du inte har korrekta stolar och infästningsvinklar är det meningslöst med 6-punkt. Det enda som har hyffsat bra verkningsgrad är som jag tidigare skrivit ett 4-punk med ASM-funktion.

Nedanstående citat är bitvis korrekt, bitvis direkt felaktigt. Ett felinstallerat 6-punkt i kombination med en "vanlig" stol är betydligt sämre än ett av biltillverkaren installerat 3-punktsbälte...


Magnus K skrev:
timmy1701 skrev:
Är det att att rekomendera 4-6 punkts bälte i en bil utan bur? Jag har läst allt för många gånger (säkert av folk som igentligen inte har en aning) om hur farligt det är, eftersom om taket kollapsar är man helt körd när man sitter helt fast.

Jag kommer (TYVÄRR) inte ha möjligheten att sätta in en bur i min bil inför denna säsongen, men vill gärna sitta fast i stolen när jag kör bana.

Diskussionen dyker alltid upp när vi pratar 4/6pbälten och bilar utan bur/båge. Jag sökte rätt på den här tråden, kika efter inlägg av Gripenland (mitt på sidan) som jobbar med bilsäkerhet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4291&postdays=0&postord . . . .

Klipp från hans kommentar i den tråden:
Gripenland skrev:
4/6 punktsbälte kontra roll.
Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte.

När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål.

Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd.
Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken.

Kroppen hinner inte undan snabbt nog!

Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd.

Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt!
Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan).

När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel! thumbs up

6punktsbälte

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag borde kanske inte ha klippt in hans kommentar, se orginaltråden för att få bättre sammanhang för hans svar.

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (134959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande