Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 29, 30, 31   >>
2 besök senaste veckan (417432 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Satt igår kväll med en kopp kaffe och mätte igenom det nybyggda elsystemet som nästan är färdigt nu. Skönt att ta det lite lugnt innan drar igång. Allt utgår från denna panel och kablar bak och fram i bilen sitter med multikontakter ej på bild). All kommunikation med motorn sker via multikontakten, där signaler dill den kommande dashen kommer ut. Är byggt för att lätt kunna koppla in separat sprut;)

God Jul och Gott nytt år!







Mvh// David Kallentoft

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Snyggt thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



har missat detta bygge helt.. men är grymt avundsjuk på vilket jäkla bygge du lyckats med..

helt klart 5 av 5 thumbs up

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Fantastiskt snyggt arbete!!! Gillar verkligen catchtanken och el-boxen! Bland annat! Hoppas bilen får smaka bana nästa sommar!

_________________
Anton Kindblad
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Stiligt & genomtänkt thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Ser bra ut det där! om allt går vägen så kanske bilen är uppstartad innan snön är borta?

_________________
Olle Edlund
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Riktigt fint bygge! Grymt!. Kommer ihåg att du skrev att du är ljudteckniker. Syns på kontakterna

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack så mycket för uppmuntrande kommentarer, känns alltid kul Ja det är XLR kontakter från branschen, Ljustekniker och studerande maskiningenjör. Hoppas på en tidig premiär till denna säsong.

Kan bjuda på en dålig bild på 4:e versionen av rattstång. Det är en e34 orginalstång med svarvad ände för att kunna ta bort tändningslåset. Det sitter orginal en svarvad kona där. Är riktigt nöjd med denna version då den är tok stabil och reservdelar (lager) går att köpa hos bmw



Mvh// David Kallentoft

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Då har man haft ett till nattpass i garaget. Båda bärarmarna bak är nu svetsade, lackade och färdigtmonterade. Dock väntar jag på kontramuttrar. Montorn är även den ihopsatt med lite nya packningar och är nu färdig för att lyftas i.

Bakvagnen är nu nästan helt färdig, skall svarva lite delrinbussningar till krängare och k-stag. Elsystemet är även det istort sätt färdigt, men kommer behöva löda på de sista kontaktdonen när allt sitter i bilen, för att få bra lägnder på allt.









Har ett litet problem någon kanske har en lösning på. Fästa krängningshammaren på ett bra sätt, helst utan att svetsa i fjäderbenen (alltså att fästa ett öra där det sitter orginal). Det är ju separata infestningspunkter på denna framvagn orginal och detta medför att en infästningen blir svår i någon utav bärarmarna, men det är där jag vill ha den.

Här är en beskrivande bild:

Där den ljusblå rutan är kommer det att sitta en distans så bärarmarna ligger i horisondelt läge då motorn sitter i och vid rätt ride-hight.



mvh// David Kallentoft

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Gött att det rullar på, skulle man då kunna få hyra svetsjiggarna nu?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Två heldagar och bilen är så när som på klar för att teststartas. Lite el koppla kvar, vätskor, behållare och pressning utav slangar till bränslesystemet.

Hoppas på Mantorp i april









_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Har sträckläst din tråd igen =)

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up av 5 tummar upp.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack Nicklas!

Till dig Colin ang svetsjiggen så är det nermonterad. Vad synd för jag var i Karlstad under mellandagarna på jobb. Har kvar "jiggbordet" så om du är sugen på att bygga om dina armar kan jag svetsa ihop en lika dan åt dig. Har alla mått och hjulvinklar för bakvagnen anntecknat.

Tog lite bättre bilder idag på helgens jobb:

Dragning utav bränsleledningar, kabelpiska till bränslepumpar, hastighetssignal och baklycktor




"plus" stationen i huvudenheten





Hoppas kunna ha råd att köpa en utvexling till rattstången 1:2. Mycket somstår på listan.





Låg blev den iallafall exakt 75mm till tråget och framvagnsbalken. Detta blir alltså min Ridehigt jag går utefter. Kommer att bli en splitter fram som går under hela motorrumet.

Har även mätt upp hur mycket Camber jag kan ställa fram och hitills och max är -2,8 vilket kommer bli betydligt mer med distanserna och den sista justeringen för framvagnen. Vill ha möjlighet att kunna labba lite med cambervinkeln fram så att kunna få från 0 - -4 är ett mål.

Ska jag sträva efter helt raka bärarmar fram eller lite neråtriktade??



_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Stenhårt bygge !!

Kul med plusstationen med jordplintar (automationstekniker )

Skall följas !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Kallentoft skrev:
Ska jag sträva efter helt raka bärarmar fram eller lite neråtriktade??


Det många geometripunkter som spelar roll för att kunna ge ett exakt svar och med "raka" antar jag att du menar paralella med marken?

Utan att bli teoretisk och för att gå mer på praktisk erfarenhet så hade jag strävat efter att ha dem parallella med marken som utgångsläge. Kräver rideheight och/eller framtida cornerweighten att bärararmarna till och med pekar svagt uppåt så kör på det. På en racebil så är det betydligt kortare fjädringsväg än en standardbil så geometrin ändras inte lika mycket, därav kan du labba lite utan att det spelar någon större roll. När du sen får ut den på bana, hittar rätt i springrates och toe/camber så kan du sedan labba lite med bärarmarnas positioner. Men som sagt, jag sätter en kall öl på att utgå från paralellt med marken.

_________________
Patrik Skoog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



jag hade nog me satsat på helt paralella med marken, utgår ifrån att du har max några cm i fjädringsväg så blir det antagligen en vettig utgångspunkt utifrån dem kriterier jag själv har med mitt bygge

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack för svaren thumbs up

Jag menade såklart paralella. Har ritat upp geometrin och måttat en hel del men det är ju alltid svårt utan "verkliga" erfarenheter att bestäma hur utgångsläget skall vara. Räkna kan jag men det är så mycket mer detta än bara siffror. Så grymt mycket parametrar att hålla reda på, erfarenheten är så viktigt och det är därför jag frågar.

Sattsar på paralella stag när allt är i bilen (med förare). Skall bli väldigt intressant att få göra en corenweight innan sommaren.

om jag inte minns rätt så väger M5 E34 ca 1600kg med en förare. Vågar man gissa på 1250kg

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



oj då, min original 540 E34 väger 1900kg med 1 passagerare och fullt med verktyg i bagaget.. 1840 enligt papprena..

själv hade jag satsat på lätt neråtlutade bärarmar för att få camberkompensation vid krängning.. men har du inte tänkt att kränga spelar det ju ingen roll

coolt bygge annars.. roligt att någon bygger på en riktig BMW och istället för på alla dessa småbilar (E30)..
när det gäller BMW är allt under 8 cylindrar snik

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31



Hej David Ser bra ut thumbs up snygga bilder. Det är ju fint att bilen är på backen, bara vänta på att snön ska försvinna då hehe. Så det blir lite åka av. //Erik

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Blev en tidsödande brandvägg gjord i helgen. Gjorde mallar till varje sida vilket tog lite längre tid än väntat. Är tillverkad i 1,5mm alu med svetsade infestningsöron. Sedan tejpades alla skarvar med Alutejp.




_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Efter mycket mätande och trixande är nu krängaren fram färdig, kommer lite dåliga mobilbilder nu men tänkte ta lite kort senare ikväll. Skall dock upp till Sellholm när tid finns och göra nya fästen till droplinks.




_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 29, 30, 31   >>
2 besök senaste veckan (417432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande