Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dörrsträvor vs SBP
2055 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Dörrsträvor vs SBP

Det har snackats om att sbp inte gillar dörrsträvor. Vad är det som gäller egentligen?
Kan jag bygga riktiga kryss i dörrhålen á la rally och få bilen genom sbp?

Eller finns det nån mätbar gräns för hur dom får se ut?

_________________
William Ekström
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Dörrsträvor vs SBP

William Ekström skrev:
Det har snackats om att sbp inte gillar dörrsträvor. Vad är det som gäller egentligen?
Kan jag bygga riktiga kryss i dörrhålen á la rally och få bilen genom sbp?

Eller finns det nån mätbar gräns för hur dom får se ut?



Krånglar dom så ber du dom ta fram regelboken. Det finns inget i klartext på denna punkten utan en rekomendation att det skall vara lätt att ta sig i och ut ur bilen. Påmin dom i samma veva att dom godkänner bilar som har kapats till cabbar, därman svetsar igen dörrarna för att inte bilen skall vika sig.
SBF däremot har regler för hur dom får se ut. Kan du visa upp en vagnbok i besiktningen så skall du inte ha något bekymmer

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Dörrsträvor vs SBP

Kunta skrev:


Krånglar dom så ber du dom ta fram regelboken. Det finns inget i klartext på denna punkten utan en rekomendation att det skall vara lätt att ta sig i och ut ur bilen.


Men bilprovningen är ju kända för att upphöja rekomendationer till lagar...


Kunta skrev:

Påmin dom i samma veva att dom godkänner bilar som har kapats till cabbar, därman svetsar igen dörrarna för att inte bilen skall vika sig.


Njaa....det är ju inte en väg jag skulle välja. Dom brukar bli vrånga när man försvarar en ska, med att ta upp en annan sak...som inte riktigt är jämförbar.

Jag skulle istället säga att " Jag kan väl inte rå för att du är gammal och stel....så du inte kan ta dej ut"
men det kanske inte heller är så smart..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Hmm svårt det där.

Jag ska försöka bygga så att det är så lätt som möjligt att stiga in och ur bilen. Det är ju inte fråga om en ren racebil utan den ska kunna användas också.
Men samtidigt vill jag få så bra styvhet och krocksäkerhet som möjligt. Och enligt mina FEM-beräkningar så gör dörrkrysset djäkligt mycket för vridstyvheten...

Man får väl försöka kompromissa nån stans.

Som jag ritat här så har jag försökt sänka själva korsningen en aning då detta gör att insteget blir lättare samtidigt som det inte påverkar styvheten så mycket:
http://www.gottby.com/projekt_ascona_b/bilder/20040215_ram12_stor.jpg

_________________
William Ekström
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



Dörrsträvor vs SBP

Bes. bilen som ombyggt fordon så borde de inte kunna säga något..

_________________
Jonas Götesson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Re: Dörrsträvor vs SBP

Götesson skrev:
Bes. bilen som ombyggt fordon så borde de inte kunna säga något..


Det blir amatörbyggt fordon..
Men jag får ju ändå inte bygga hur som helst.

_________________
William Ekström
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



om du gör kryss så måste du klyva en av strävorna. 1 rak och en snedsträva är bättre ur den synpunkten iom att man drar dom hela. Iofs kan man göra en "krysslåda" men det godkänner inte sbf om buren är "hemmabyggd.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Jag pratade med min lokala station när jag byggde min bur och dom accepterade inte att man hade x i dörrhålet. Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge...han kan om någon ge dig ett besked på vad som gäller.

_________________
Pelle Persson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Kunta skrev:
om du gör kryss så måste du klyva en av strävorna. 1 rak och en snedsträva är bättre ur den synpunkten iom att man drar dom hela.


Hur menar du?

Kunta skrev:
Iofs kan man göra en "krysslåda" men det godkänner inte sbf om buren är "hemmabyggd.

Hmm vad trist att dom inte tillåter det. Undras varför?


Pelle Persson skrev:
Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge.

Menar du representanten för SFRo?

_________________
William Ekström
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



När jag satte i bur i min gamla Alfetta GT var det inga problem alls
i SBP. Men det krävdes en regbesiktning.
Jag hade bara strävor, inga kryss men vad kan det spela för roll?

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Pelle Persson skrev:
Jag pratade med min lokala station när jag byggde min bur och dom accepterade inte att man hade x i dörrhålet. Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge...han kan om någon ge dig ett besked på vad som gäller.


Kryss är numera krav i rally så det låter lite märkligt.

Fast från och med 2004 besiktar vi inte på bilprovningen längre.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Johan: hade du haft kryss och Toyotastag så hade du förstått varför, man behöver minst vara avdankad gymnast för att komma ut snabbt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Daniel5xQ skrev:
Pelle Persson skrev:
Jag pratade med min lokala station när jag byggde min bur och dom accepterade inte att man hade x i dörrhålet. Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge...han kan om någon ge dig ett besked på vad som gäller.


Kryss är numera krav i rally så det låter lite märkligt.

Fast från och med 2004 besiktar vi inte på bilprovningen längre.


Du har din bil bes som rallybil med dom dispenser som det ger, eller ?

I många klubb serier är kryss inget krav..just pga av att det kan ställa till med problem för dom som har gat reggade bilar när dom är hos sbp...bland annat bmw cupen har dom reglerna

_________________
Pelle Persson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Pelle Persson skrev:
Daniel5xQ skrev:
Pelle Persson skrev:
Jag pratade med min lokala station när jag byggde min bur och dom accepterade inte att man hade x i dörrhålet. Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge...han kan om någon ge dig ett besked på vad som gäller.


Kryss är numera krav i rally så det låter lite märkligt.

Fast från och med 2004 besiktar vi inte på bilprovningen längre.


Du har din bil bes som rallybil med dom dispenser som det ger, eller ?

I många klubb serier är kryss inget krav..just pga av att det kan ställa till med problem för dom som har gat reggade bilar när dom är hos sbp...bland annat bmw cupen har dom reglerna


Den ena bilen jag har är gatreggad. Eller var tom i år. Inget krav i den klassen men har sett sånna som har haft. Men det kanske bara slipper förbi oxå.

_________________
Daniel Steiner
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Det finns inga solklara regler på området.

I VVFS står det så här om insteg:
19 § Personbil skall vara utformad på sådant sätt att den medger en säker in- och urstigning.

Det blir alltså upp till besiktningsmannen att avgöra om krysset gör att säker in- och urstigning inte medges. Typ.

Man kan också diskutera risken för islag, så ett väl vadderat kryss kan blidka (men vadderat bör det kanske vara ändå).

De amatörbyggen/ombyggen jag besiktad har aldrig haft problem med detta, trots att till exempel Hahlins "880" har ganska bastanta kryss.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur är det med Toyota stag och SBP ? Tror att det blir mer problem med det än med krysset.......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
FSN skrev:
Hur är det med Toyota stag och SBP ? Tror att det blir mer problem med det än med krysset.......


Jag har rätt stort dörrhål och ska sitta långt bak:
http://www.gottby.com/projekt_ascona_b/bilder/20040225_sittplats_stor. . . . .
så jag tror inte att det blir något problem.

_________________
William Ekström
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Enligt en SBF-besiktningsman som brukar handskas med gatreggade bilar så ska man välja två parallella stag i dörren och hoppa över Toyotastaget och även hoppa över hjälmkrossarstaget om det sitter i dörröppningen.

Ringa o prata med en besiktningsman innan man bygger var också bra; så kör man och låter honom besiktiga sen.
Citera
Allmänt banåkaforum
Dörrsträvor vs SBP
2055 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande