Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bromspunkter
6 besök senaste veckan (6471 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Helt enkelt hur gör ni för att definiera en bromspunkt?

När jag närmar mig en kurva så börjar jag bromsa efter det ytterst godtyckliga systemet: Jag tittar in i kurvan och gör en avståndsbedömning och bromsar efter den. Alternativt när jag börjar bli rädd.

Hur gör ni andra?
Använder ni eventuella avståndsskyltar som finns ibland?
En speciell tuva eller sten vid bankanten?
Höjden mot horisonten?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Skyltarna är viktiga referenspunkter, men annars går det efter trial & sandfålla (nja, man märker när det blev lite sent innan det går åt skogen också, spåret blir ju knas).
Curbkanter, asfaltsskarvar, allt som finns som är hyffsat konstant använder man ju som input för att skapa bilden av när det fungerar (likaså när det känns fel, många kurvor går ju att klara trots att man är rejält "fel" ute).

Sen krävs det talang och träning för att bromsa likadant gång efter gång. 1-2 meter är ingen tid alls i slutet på rakan (tom jag har ju 50m/s i enskilda fall, dvs 2 hundradelar för en meter).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Sen så är det ju som Sir Jackie Stewart sa

"the exit of the corner is far more important than the entry of the corner"

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 57



Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.

_________________
Björn Carlson

Z3M Coupe -98
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13273



Träning, lägga varv på varv på varv så börjar man lära sig med hjälp av ovan nämnda referenspunkter...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Michael Bäck skrev:
Sen så är det ju som Sir Jackie Stewart sa

"the exit of the corner is far more important than the entry of the corner"
Jepp, men om man är konsekvent in i kurvan så är det enklare att optimera utgången.
Hastigheten in i kurvan har betydligt mindre påverkan på varvtiden än hastigheten ut ur kurvan (justerad varaiunt på Sir Stewarts påstående).
Så att bromsa så absolut sent som möjligt är bara ett sätt att garantera att man kommer fel in i kurvan oftare (eftersom det tar lång tid att vara konsekvent så man kan pricka sista metern). Men det finns speciella fall när man offrar varvtid för placering (men då är det inte Nybörjarsvängåka längre).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:


Men det finns speciella fall när man offrar varvtid för placering (men då är det inte Nybörjarsvängåka längre).


Japp så brukar det vara under tävling med motståndaren i hasorna då blir det defensiva spårval som sällan är optimala.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Baronen
Staffanstorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 277



NallePuh skrev:
Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.


Kevin Schwantz, grymt vass på att åka hoj!

_________________
Carl Wrangel
MK Indy
Familjekombi Mondeo
Golf 1,6 FSI
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ta ett märke vad som helst nära eller på banan. tex. fläck i asfalten, stor tuva bredvid bankanten eller liknande som referens första varvet sedan bromsar du i förhållande till den. Bromsa maximalt och sluta bromsa när du har lämplig fart för att gå in i kurvan. Då får du rulla ett antal meter innan du svänger in. Bromsa ungefär halva den sträckan senare nästa gång i för hållande till märket osv. Ta nytt märke om det behövs. Men man förlorar inte särskilt mycket i tid på att bromsa någon meter för tidigt och ha bra balans på bilen in i kurvan i stället.
Vid race är det skillnad när man blir omkörd in i kurvan om man bromsar för tidigt. Då är det extremt viktigt att veta var absolut sista punkten att bromsa är vid en "bromsduell".
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
Ta ett märke vad som helst nära eller på banan. tex. fläck i asfalten, stor tuva bredvid bankanten eller liknande som referens första varvet sedan bromsar du i förhållande till den. Bromsa maximalt och sluta bromsa när du har lämplig fart för att gå in i kurvan. Då får du rulla ett antal meter innan du svänger in. Bromsa ungefär halva den sträckan senare nästa gång i för hållande till märket osv. Ta nytt märke om det behövs. Men man förlorar inte särskilt mycket i tid på att bromsa någon meter för tidigt och ha bra balans på bilen in i kurvan i stället.
Vid race är det skillnad när man blir omkörd in i kurvan om man bromsar för tidigt. Då är det extremt viktigt att veta var absolut sista punkten att bromsa är vid en "bromsduell".


Goda råd, både detta o fler innan thumbs up

IMHo: Däremot i långsammare partier så går inbromsningen mer på känsla genom att titta in i kurvan och känna efter att det är dags o bromsa. Antar att hjärnan automatiskt använder referenspunkter utan att man behöver tänka/veta om dem när man gör så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ytterliggare ett tips. När man kommer till en ny bana eller är oerfaren, börja med att hitta farten genom kurvan så du känner vilken fart/spårval du ska ha in och igenom kurvan sen optimera bromsningen efter det.
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



NallePuh skrev:
Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.


Arton Senna

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Scarface75 skrev:
NallePuh skrev:
Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.


Arton Senna


Finns det så många som arton Senna

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Lillen skrev:
Scarface75 skrev:
NallePuh skrev:
Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.


Arton Senna


Finns det så många som arton Senna



Du har för lite o göra. ta en promenad vettja.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Scarface75 skrev:
Lillen skrev:
Scarface75 skrev:
NallePuh skrev:
Det var någon racerförare som hade som ordspråk : Se Gud , sedan bromsa.


Arton Senna


Finns det så många som arton Senna



Du har för lite o göra. ta en promenad vettja.

"Racing, competing, is in my blood, it's part of me, it's part of my life." Ayrton Senna
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:

Hastigheten in i kurvan har betydligt mindre påverkan på varvtiden än hastigheten ut ur.


Det svåraste momentet vid bankörning är enligt min mening övergången från broms till kurva. Att utnyttja greppet (friktionscirkeln) optimalt varv efter varv är inte lätt...
och för att lyckas krävs att man träffar sina bromspunkter och naturligtvis träning. Kul att analysera logg från en riktig duktig förare jämfört med en mer normal, ser nästan ut som den duktiga accar in i kurvan.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:

Hastigheten in i kurvan har betydligt mindre påverkan på varvtiden än hastigheten ut ur.


Det svåraste momentet vid bankörning är enligt min mening övergången från broms till kurva. Att utnyttja greppet (friktionscirkeln) optimalt varv efter varv är inte lätt...
och för att lyckas krävs att man träffar sina bromspunkter och naturligtvis träning. Kul att analysera logg från en riktig duktig förare jämfört med en mer normal, ser nästan ut som den duktiga accar in i kurvan.


Det kan bero på att den duktiga föraren använder inbromsningen för att styra in bilen i kurvan.

_________________
Rolf osbeck
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det beror ju på hur kurvan ser ut, men visst är det en anledning.
Vad jag menar är att för många är det broms först, sedan sväng, gärna med lite säkerhetsmarginal mellan. Väldigt vanligt att inte utnyttjar hela greppet i denna övergång, dvs man förlorar tid.
Detta moment är betydligt svårare att bemästra jämfört med att balansera bilen och utnyttja greppet inne i kurvan eller att ge rätt mängd gas ur kurvan. Beror till stor del på att marginalerna är mindre och ev misstag svårare att korrigera.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det jag läst är att man ska ta referenser för både bromspunkter, turn-in, apex osv. Alltså märken i vägbanan, grästuvor och sånt.

Men åtminstone jag har väldigt svårt att överföra denna teori till praktik. Oftast blir det känslan som styr. Vilket knappast är optimalt.

_________________
William Ekström
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Köra efter noter, typ. Låter trist. Roligare att köra med arslet (ryggslutet)

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bromspunkter
6 besök senaste veckan (6471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande