Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12130 besök totalt |
Skalstol - Korrekt rygglängd?
Jag är 194cm lång och ganska bred (~100kg beroende på årstid). Har 2 stycken Cobra Monaco i garaget men de är alldeles för korta i ryggen. Från nedre kant på bälteshålet till min axel har jag runt 14cm och som jag har förstått det ska väl bälteshålen vara positionerade så att de löper fritt över axlarna för att undvika kompression vid kollision? Är det korrekt tänkt eller spelar det mindre roll? oavsett känner jag att 14cm är alldeles för mycket och letar därför vidare efter andra stolar, men det är svårt att hitta med lång rygg. Vet att Sparco Corsa ska vara längre i ryggen, någon i stockholm som vill ställa upp på en visning? _________________ Anton Kindblad |
||||
Sparco Corsa är ju en relativt tight stol, du kan nog komma att tycka att den är för smal.
Sparco Pro 2000 är förhållandevis hög i ryggen, men lite rymligare att stitta i. Sen finns det en Pro 2000 plus som sägs vara ännu lite rymligare och högre än vanliga Pro 2000. Jag har själv dock aldrig suttit i denna stol. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Höga ryggar är ett elände att hitta. OMP ARS är den bästa jag hittat hittills (189 med 34" ben, så ryggen är lite lång).
Stolstestande/mätande är planerad på AutOSport i helgen (lägg till HANS så krävs det hål ännu högre upp för att det ska fungera). Kirkey (de kan custombeställas) och dispens hade varit en annan lösning. Jag har inte hittat nån FIAstol som görs måttbeställd (förutom för de som bygger egna skumstolar i formelbilar etc). Men jag har det trångt i sittbrunnen dessutom, så halvmeter breda stolar (inklusive vingar och kanter) får lixom inte plats. |
||||
Re: Skalstol - Korrekt rygglängd?
Har en Sparco Corsa i min bil och den passar mig som är 193 mycket bra. Dock väger jag bara drygt 73 kg så den är nog lite smal för dig. Corsan har även ganska låga sidostöd vilket är dåligt vid bankörning men bra då det går att använda 3p bältet. Här är alla mått på Sparcos stolar, dock finns inget mått till bälteshålen. http://www.sparcousa.com/resourceFil Circuit pro är högre i ryggen och lite bredare än Corsan så den kan nog vara något för dig. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re: Skalstol - Korrekt rygglängd?
Niklas, kan du inte försöka ta en titt på den nya Sparco Ergo i storlek Large? http://www.rallyshop.it/index.php?ma och gärna få tag på mått på de olika storlekarna, har sökt på nätet men inte hittat något.
Den listan är från 2008 så den kan vara något inaktuell, alla stolar finns inte heller med. Jag kommer själv inte ner i en Corsa men jag tycker lårstödet tvärtom är ganska högt på den? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Tack för alla tips!
![]()
![]() ok, men bra att veta då iaf att 36" rygg från botten borde vara runt rätt storlek i ryggen och jag ska ta mig en titt på Circuit pro, om man kan hitta nån. Men är det korrekt iaktaget att ur säkerhetssynpunkt så ska bälteshålens lägsta kant ligga strax över axeln? Eller vad är den "optimala" positionen för hålen? Nu är det ju såklart en utopi om man då inte custombeställer en stol. Sen är det som någon här på rejsa en gång skrev i en tråd som jag hittade när jag sökte: Att fråga vilken stol som passar mig är som att fråga vilken skostorlek jag ska ha, det gäller bara att testa. Men det är ju bra att veta vart i butiken jag ska börja leta och hur mycket plats för tårna jag ska ha! ![]() _________________ Anton Kindblad |
||||
Re:
![]() Att kunna testa av många stolmodeller (eller tex hjälmmodeller, samma fenomen där) så är det ju nästan bara AutOSport som ger möjligheten (Demon Tweeks test center kanske). |
||||
Re:
![]() _________________ Anton Kindblad |
||||
Re:
Har du vägarna förbi Wrexham så har Demon Tweeks väääldigt mycket att prova (typ det mesta ur katalogen..) ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
DT är typ på vägen! "Superstore and Fitting Centre open Monday - Saturday 8.30am - 5.30pm" http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Edinburgh,+Storbritannien&daddr=Wrexham+LL13+9UG,+Storbritannien+to:stockholm&geocode=FWC7VQMdsFzP_ykjJpilALiHSDEnF-d8exTyZA%3BFU1mKQMduVHT_ynVhGCo58B6SDFi4DL1h1gJ0Q%3BFbRYiQMdaKQTASk9q5g0igfYRTF3AI__dNDnng&hl=sv&mra=ls&doflg=ptk&sll=55.128649,7.163086&sspn=13.752363,41.879883&ie=UTF8&ll=55.128649,7.163086&spn=13.752363,41.879883&z=5 _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Försök ta dig ut till Trendab och prova lite OMP-stolar.
Jag har köpt en OMP HTE som skall i rallybilen när den blir klar. Jag är 188cm lång och det här var enda stolen jag trivdes med. Bälteshålen är okej för mig, men dina 6 cm extra kanske gör att det blir på gränsen? _________________ Johan Eriksson |
||||
Korrekt geometri.
Svaret på din fråga är att med bältet över HNRS:et ska bältet löpa i 0 - max -20 graders nedvinkling till infästningspunkten. Bilden visar hur det skall se ut om det görs korrekt. FIA stolar är ett mörker när det gäller att få bältesgeometri rätt. Den nya stolarna är dock bättre eftersom bälteshålen numera är större. ![]() ![]() |
||||
Korrekt geometri
Dessutom skall bältet INTE avväxlas på stolsgenomföringen. Ingen FIA stol är byggd för den belastningen. |
||||
Re: Korrekt geometri
Stolen ska ju inte ta kraften på nåt vis, bara se till att person och bälte är placerade så att bältet kan göra jobbet (även vid 2a och 3e smällen osv). Axelremshål som vore 10cm höga borde inte vara omöjligt att konstruera utan att förstöra stolens funktion. Samma med grenhålen (mina är lite för långt fram så de remmarna ligger också an mot kanten). Hur stor skulle chansen vara att få dispens för en Custombyggd Kirkey med alla konstens fastsättningar och lite SFIintyg mm? enskilda fall kan ju vara enklare att hantera än generella regler. |
||||
Stolar efterkroppslängd
FIA ligger tyvärr i bakvattnet i all generell säkerhetsutveckling för Motorsport. Det man inom FIA fokuserar på är F1 och DTC, å där gör man ett bra jobb. Men, då SBF förlitar sig på FIA så får vi lov att tänka själva. De gamla FIA stolarna kan du i princip glömma, när de gäller den nya standarden 8862-2009 så finns det inget krav på storleken på bälteshålen, men det som generell hänt är att PRo-stolarna (50-100.000 kronor) har fått väsentligt större bältesöppningar vid axlarna. Dessutom har man i specifikationen skrivit in att bälten enbart ska monteras 0- minus 20 graders nedvinkling. Har inte kollat så noga men vid en snabbkoll såg jag att alla 8862-2009 stolar från OMP har de nya "höga" bälteshålen. Men oavsett SBF så ska ni aldrig axceptera en stol som inte bidrar till att göra en säkrare "säkerhets zon". Stolen är en mycket viktig komponent i "zonen". De gamla "mjuka" FIA-stolarna tillsammans med att vi i Sverige saknar bursträva bakom stolen är en direkt farlig kombination. Vid en offset -smäll sitter man helt enkelt inte kvar i stolen på ett vettigt sätt. Dessutom har dom stolarna alldeles för små bälteshål. om man inte hittar en av de standardiserade FIA-stolarna som passar sin kropp tycker jag absolut att man ska söka dispens och få en skräddarsydd stol från några av de riktigt duktiga stolsbyggarna i USA. Kolla hos ISP, Butler eller Kirkey, dom vet vad dom håller på med! SBF kan INTE neka er att använda säker utrustning, gör som det hör av er till mig. Lägger in en bild på hur stolarna i Nascar ser ut, så att ni får lite perspektiv på hur det ska/bör se ut för att fungera på ett riktigt bra sätt. Jag gillar verkligen att ni börjar fundera och ifrågasätta funktionen hos er sälkerhetsutrustning, det är bra! ![]() |
||||
Hur skön är egentligen sån där kirkey-stol att sitta i? Jag tycker alltid att de har sett ganska obekväma ut.
Dock ser ju Nascarvarianten väldigt bekväm ut att sitta i, så med lite stoppning kanske även den hårdaste alustolen kan bli en princessäng. ![]() Någon som vet mellan tumme och pekfinger hur mycket dyrare det blir att specialbeställa en stol? Kan ju iof slänga iväg ett mail, men jag är inte seriös köpare förrän om några år och det känns lönlöst att börja belasta dem nu. /200cm 86kg |
||||
Anton, jag tipsar om OMP och då särskilt stolen HTE XL.
OMP har stolar för höga ryggar (och turligt nog breda arslen ![]() www.rallyimport.se www.trendab.se _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
I mitt arbete provar jag i princip all säkerhetsutrustning som finns på marknaden. Jag skulle personligen alltid välja en skräddarsydd SFI-stol (Kirkey, Butler ISP etc) framför FIA standardgjutningar från OMP mfl. Har du bara sett stolarna utan inredning kanske? Så här ser dom ut färdiga: ![]()
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12130 besök totalt |