Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1450 besök totalt |
För / Nackdelar med kadett gsi..
Har en kompis som har en kadett gsi.. Och jag har trötnat en del på hans tjat om hur bra bilen e.. Visst det e en bra bil.. Men personligen så tycker jag inte den ser bra ut iaf.. Undrar om det finns någon som kan säga en massa för och nackdelar om just kadett gsi.. |
||||
Re: För / Nackdelar med kadett gsi..
Fördelar: Billig bil med hyfsad prestanda, och som det dessutom går att lasta en hel del i. Nackdel: Rost... ![]() Kolla vad tokarna på www.Opelsportclub.com tycker, dessutom finns det ju några här som har Kadett GSi'er så de kommer nog att ge dig ett antal synpunkter på bilen. Själv hade jag bara en GL med hela 75 pållar under huven, men till slut var det bra väghållning även i den. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
_________________ ![]() |
||||
Jag håller med föregående talare att det är en bil med hyffsad prestanda för billig peng.
Den går snålt (om man inte ligger och tok-kör) Man kan lätt få riktigt go väghållning på den, och den har rätt go ballans också. Motorerna och växelåderna håller för nästan hur mycket plåg som helst! Med hjälp av en massa "tysk touch" går de få kadetterna riktigt snygga också... Nackdelar: Som sagt rost...och rost....ehhh sa jag rosten? Annars kommer jag inte på någon mer nackdel, direkt... _________________ Marcus Marklund |
||||
Den har väl både för- och nackdelar som de flesta andra bilar. Till nackdelarna hör väl att grundkonceptet: kostnadspressad, 80-tals småbil med enkel och prisbillig teknik, känns besvärande när man lagt mycket tid och pengar på att utveckla den till en sommarbil för snabba och roliga resor.
Till fördelarna hör en stark och snål motor (2,0 16v), slitstark och bra teknik i övrigt samt ett bra pris. Utseende kan man alltid diskutera men jämfört med "konkurrenterna" tycker jag den står sig bra. Med tanke på ditt användarnamn kan jag nämna att Kadetten har mycket bra originalbromsar också. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nu har ju han bara en gsi 8v.. Hans exemplar har nog klarat sig från rosten ganska bra..
Men hur kan en kadett gsi ha så bra tider på superstage ? Körde inte m3 csl på 1.28 nått med.. Visst, nu var ju inte kadetten orginal.. Men endån.. |
||||
Eftersom Bilsports Kadett är rensad på allt onödigt så har den säkert ett ganska hyfsat vikt/hk förhållande. Med det plus ett väl genomarbetat chassie (kostade mer än bilen...) och bra däck så kommer man väl långt. Och trots den enormt stora kostnaden för chassiet procentuellt av bilens totalkostnad så var det ju ändå inte mycket pengar den kostade totalt jmfrt med vad en nyare prestandabil kostar. Men visst är det imponerande siffror ![]() _________________ ![]() |
||||
Sen är ju det även en 16v vilket vi inte får glömma. Skillnaden mellan motorerna är extrem, har ägt bägge motorerna, dock inte i nån kadett.. |
||||
Tyckte det var otroligt att se att de förbättrade tiden med nästan 3 sek bara genom att byta från H&R till Öhlins chassie... undrar vad Öhlinsdämparna kommer göra jämfört med innan på banracingbilen i MSLS...
Visste att Öhlins är bra, men att de är så grymt mycket bättre än andra kända chassie tillverkare... imponerande! |
||||
Rätta mig om jag har fel, men hade man inte tekniker från Öhlins som justerade in dämparna? Isåfall tror jag att det är där som den stora skillnaden ligger om man jämför med ett vanligt bolt-on-kit sänkningskit med racingabitioner. DVS skillnaden med Öhlins och "vanliga" bolt-on-kit är att Öhlins är justerbara. Man kapar antagligen inte 3 sekunder genom att bara bulta på Öhlin-dämpare. Sen är jag säker på att Öhlins går väldigt bra grejer. _________________ /Anders C |
||||
självklart måste man veta hur man ställer in grejerna, kul att öhlinsgrabbarna lyckades så bra iaf om det nu var de som gjorde det... kul iaf att se att man kan om man vet vad man gör åstadkomma storverk med realtivt "små" medel... men det visste vi ju alla redan iof...
|
||||
"Små" = 50 000:- om jag inte minns fel _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Allting är relativt... ![]() |
||||
Precis. I Bilsports totalkostnad för Öhlinarna ingick 6000 kr för en dag på Kinnekulle med två experter från Öhlins på plats. Den utsorteringen gav nog den större delen av förbättringen. Man bytte fjädrar och skruvade på dämparinställningarna... Ingen ide att ha dyra grejer som är kapabla till stora resultatförbättringar och sen inte ha justerat in det... _________________ ![]() |
||||
Innan jag ger mig på och köper justerbara fjädringskomponenter till nån bil så ska jag lära mig att köra. Det känns som om jag inte behöver fler okända parametrar än jag redan har.
Enda fjädringsjusteringen jag hållit på med är fyrlänksupphängningar på rattlåsracers och redan där kan man göra fel innan man hinner blinka. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1450 besök totalt |