Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47 >> 16 besök idag (649103 totalt) |
Bra att det går framåt!
Vet du om det är liknande dämpare bak på Boxster och 996? Jag har kommit fram till att det är 996 mått på dämpare som jag behöver bak till min E30/E34 hybridbakvagn. Detta enligt D2 tabell över dämpare. Dock med annan fjäderhårdhet... Skulle vilja kika på dina isåfall. /G _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Garagetemperaturen närmar sig nollan. 0.7 igår, 0.1 idag. Usch.
Då gäller det att hålla sig varmt med vinkelslip och svets: Det blev en M16 mutter med bricka i krockbalken till slut. Samma som Volvos skruvade bogseröglar, men det är inte bestämmd om det blir en sådan eller en variant i plåt med rätt diameter. Jag föredrar rajsvarianten, men jag är rädd att det ser konstigt ut ihop med stötfångaren. Slut: Även här ett stort hål för att kunna rostskydda inifrån. _________________ |
||
Hej olaf
Vad bra det blir! Svetsning håller en varm i alla fall, när det är kallt ute.. // Anders |
||
Efter så många positiva komentarer känner jag mig nästan tvungen att prestera ytterlige en uppdaterig innan jul, men jag tror inte att det finns nåt kul att visa.
Nästa delmoment är att sänka fjäderbenstornen fram och det är mycket pyssel... _________________ |
||
_________________ |
||
Jag hade lätt kunnat köra runt i den, om man bara bytte ut automaten |
||
Jag minns inte om frågan redan ställts/besvarats, men hur kommer du regga detta fantastiska bygge? Amatör eller ombyggt? Många |
||
Att ha kvar nummerplåten från baggen hade ju varit en fördel, bildjämförelsemässigt. Knäppgökar behövs så man kan sitta och njuta medan problemen står orörda i garaget. |
||
Jag flyttar karossen över till originalbottenplatta inför besiktningen.
Som tur är var bilen en veteranbil. Dvs. jag måste byta bottenplattan bara vartannat år Skulle det av någon anledning inte fungerar tänkte jag (och min SFRo man) regga som amatörbyggd. _________________ |
||
Ifall någon skulle har tvivlad: Karossen kommer vara svetsad mot chassit och jag tänkte regga som amatörbyggd.
De senaste dagarna har jag funderad mycket över chassisättning och vilka justermöjligheter jag vill har. Fram har jag 3 alternativ som jag försökte välja emellan (allt relativt Boxster original): 1.) original eller centrerad: camber +2/ -2; caster +1.3/ -1.3 2.) "max" camber: camber +1/ -3; caster +1.3/ -1.3 Man ser det högra fjäderbensdom underifrån. Höger i bilden pekar bak i bilen, upp på bilden är inåt i bilen. 3.) "max" caster: camber +2/ -2; caster +2.6/ -0 Fabriksinställningen är ~0 camber och ~8deg caster. KPI har jag mätt upp till 18deg. -2-3 grader camber fungerar tydligen bra på bana och -2deg verkar vara ok om man kör gata. om caster har jag läst att nya Porsche gillar mycket caster: ~9-10deg. En tumregel jag har hittad här på forumet är att caster borde vara ~75% av KPI. Svårt att bestämma sig med den lilla informationen jag kunde hitta om bananpasade 986/996. Som det ser ut just nu, kommer jag bygga bilen för variant 2, men det kommer vara möjligt att bygga om till variant 3 senare om det behövs. Dessutom finns det GT3 länkarmar för ännu mer utrymme att skruva bort sig _________________ |
||
Jobbet med fjäderbenstorn fram och bak är nu avslutad och jag kan äntligen börja med buren.
Här är iaf fjäderbenstornet fram sänkt med 33mm... ...och helsvetsad: Rör Nr.2 efter huvudbågen tillkapad: Roligt att ser bilen växer. _________________ |
||
Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln. En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det har du rätt i. De sista två rören skall egentligen bara hålla fjäderbenstornen på plats vid infjädring. Boxstern hade en liknande förstärkning, så det är nästan original . Bra med konstruktiv kritik mer sådant! _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47 >> 16 besök idag (649103 totalt) |