Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2055 besök totalt |
Dörrsträvor vs SBP
Det har snackats om att sbp inte gillar dörrsträvor. Vad är det som gäller egentligen? Kan jag bygga riktiga kryss i dörrhålen á la rally och få bilen genom sbp? Eller finns det nån mätbar gräns för hur dom får se ut? ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Re: Dörrsträvor vs SBP
Krånglar dom så ber du dom ta fram regelboken. Det finns inget i klartext på denna punkten utan en rekomendation att det skall vara lätt att ta sig i och ut ur bilen. Påmin dom i samma veva att dom godkänner bilar som har kapats till cabbar, därman svetsar igen dörrarna för att inte bilen skall vika sig. SBF däremot har regler för hur dom får se ut. Kan du visa upp en vagnbok i besiktningen så skall du inte ha något bekymmer _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Re: Dörrsträvor vs SBP
Men bilprovningen är ju kända för att upphöja rekomendationer till lagar... ![]()
Njaa....det är ju inte en väg jag skulle välja. Dom brukar bli vrånga när man försvarar en ska, med att ta upp en annan sak...som inte riktigt är jämförbar. Jag skulle istället säga att " Jag kan väl inte rå för att du är gammal och stel....så du inte kan ta dej ut" men det kanske inte heller är så smart.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hmm svårt det där.
Jag ska försöka bygga så att det är så lätt som möjligt att stiga in och ur bilen. Det är ju inte fråga om en ren racebil utan den ska kunna användas också. Men samtidigt vill jag få så bra styvhet och krocksäkerhet som möjligt. Och enligt mina FEM-beräkningar ![]() ![]() Man får väl försöka kompromissa nån stans. Som jag ritat här så har jag försökt sänka själva korsningen en aning då detta gör att insteget blir lättare samtidigt som det inte påverkar styvheten så mycket: http://www.gottby.com/projekt_ascona _________________ William Ekström |
||||||
om du gör kryss så måste du klyva en av strävorna. 1 rak och en snedsträva är bättre ur den synpunkten iom att man drar dom hela. Iofs kan man göra en "krysslåda" men det godkänner inte sbf om buren är "hemmabyggd.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag pratade med min lokala station när jag byggde min bur och dom accepterade inte att man hade x i dörrhålet. Men prata med killen som kommer att förbesiktiga ditt bygge...han kan om någon ge dig ett besked på vad som gäller.
_________________ Pelle Persson |
||||||
Hur menar du?
Hmm vad trist att dom inte tillåter det. Undras varför?
Menar du representanten för SFRo? _________________ William Ekström |
||||||
När jag satte i bur i min gamla Alfetta GT var det inga problem alls
i SBP. Men det krävdes en regbesiktning. Jag hade bara strävor, inga kryss men vad kan det spela för roll? _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||||
Kryss är numera krav i rally så det låter lite märkligt. Fast från och med 2004 besiktar vi inte på bilprovningen längre. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Du har din bil bes som rallybil med dom dispenser som det ger, eller ? I många klubb serier är kryss inget krav..just pga av att det kan ställa till med problem för dom som har gat reggade bilar när dom är hos sbp...bland annat bmw cupen har dom reglerna _________________ Pelle Persson |
||||||
Den ena bilen jag har är gatreggad. Eller var tom i år. Inget krav i den klassen men har sett sånna som har haft. Men det kanske bara slipper förbi oxå. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Hej
Det finns inga solklara regler på området. I VVFS står det så här om insteg: 19 § Personbil skall vara utformad på sådant sätt att den medger en säker in- och urstigning. Det blir alltså upp till besiktningsmannen att avgöra om krysset gör att säker in- och urstigning inte medges. Typ. Man kan också diskutera risken för islag, så ett väl vadderat kryss kan blidka (men vadderat bör det kanske vara ändå). De amatörbyggen/ombyggen jag besiktad har aldrig haft problem med detta, trots att till exempel Hahlins "880" har ganska bastanta kryss. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag har rätt stort dörrhål och ska sitta långt bak: http://www.gottby.com/projekt_ascona så jag tror inte att det blir något problem. _________________ William Ekström |
||||||
Enligt en SBF-besiktningsman som brukar handskas med gatreggade bilar så ska man välja två parallella stag i dörren och hoppa över Toyotastaget och även hoppa över hjälmkrossarstaget om det sitter i dörröppningen.
Ringa o prata med en besiktningsman innan man bygger var också bra; så kör man och låter honom besiktiga sen. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2055 besök totalt |