Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
380mm/8 kolv ok vs 345mm/singel-kolvsok, på CSL:er
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9018 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
För att öka insikten och förståelsen visar jag i nedan bild hur det ser ut när jag kör en swift stage 2a på exakt samma parti som vi kollat senast, h-bogen. Gör analysen på samma sätt. Men med swiften bromsar jag ju inte, jag håller stumt igenom h-bogen. Vilket även de största kritiker till dessa loggsystem bör kunna utläsa ur brusigheten kanske?

Bromskurvan dippar liksom inte utan ligger konstant i jämmn brusig nivå! Fartkurvan dippar inte heller, för jag bromsar ju inte. Jag gasar, därför stiger fart kurvan, den röda. Hade jag släppt av gas utan att bromsa (vilket jag inte gör) hade fart kurvan fallit! Men bromskurvan hade sett ut på samma sätt, konstant eftersom jag inte bromsat då heller.

Men notera när jag bromsar borta i ingången till Hatzenbach S ingången, ja då dippar bromsvärdet kraftig. Men inte genom H-bogen för jag bromsar ej där med en swift, utan håller stum gaspedal. Se fartkurvan, den ökar svagt hela tiden, även igenom h-bogen. Men faller givetvis vid broms in i S:et längre bort.

Men alla håller inte stumt här i en 130hk swift, det blir väldigt tydligt när man tittar på loggen..........för då faller fart kurvan samt bromskurvan, likt när jag kör min CSL här. Eller likt alla andras data faller här med ovan bilar, för ingen kan hålla de bilarna stumt igenom här såklart. Med en swift går det, men få gör det. Logg är väldigt lärorikt och insiktsfullt. Man får ta det för vad det är, det ger en god indikation på hur man kör.

Swift som mer eller mindre kör stumt igenom H-bogen, fart/bromsvärden droppar inte i H-bogen! OBS, KRYSSET I NÜR KARTAN visar exakt position i ingången till Hatzenbach S:et, cusorn vid ca 18sek markerar exakt där jag går på bromsen in till S:et. Jag valde att köra markören dit i datan så ni ser tydligt att detta inte är H-BOGEN. Samt ni ser där tydligt hur jag bromsar hårt in mot S:et, ni bör se lika tydligt att jag INTE bromsar dessförinnan genom H-bogen.






I detalj kan man se detta via minus värden och när man är tillbaka på plus igen. Eftersom en del bromsar, släpper och bromsar igen blir dessa analyser lidande i tid de är på bromsen. T e x Daniels broms i inför H-bogen nollar ut rätt likt våra andra, men går ner på minus igen. Då låter jag markören vandra över bromskurvan till den nollar ut igen. Där anses man vara helt av bromsen. Enligt detta sätt jag gör analysen. P g a detta blir t e x Daniels tid på bromsen lite längre i h-bogen. Jag söker av alla förare tills de nollar ut i bromsvärde på samma sätt. Går det ner samt upp över nollvärde och ner igen för att nolla ut blir tiden totalt på bromsen längre för dessa förare. Vs de som presterar värden som går ner från 0 till minus värden sedan upp till 0 igen. De får en kortare tid på bromsen, de bromsar mer optimalt. Notera att jag räknar ej bort tid för de förare som är på/av och på/av i det läger de är över 0 värde.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



man får ta pf och driftboxen med en nypa med salt, inte super exakta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Jag tänker inte beröra ämnet vidare om något är exakt eller inte. Alla får dra sina egna slutsatser. Nedan nämns vilka felmarginaler som finns. Tycker denna box är relativt exakt, vad mer kan man kräva? Har en hel del loggat med denna v-box PRo. Samtidigt i samma bil på NÜR kört driftbox och v-box pro, ser inga skillnader i data. Vi kan dock konstatera att ingen av oss här är topp Ingenjör på någon utvecklings avd, gällande att utvärdera dessa värden. Men vi gör så gott vi kan, man kan lätt dra slutsatser, särskilt om man granskar en förare på ett parti ett stort antal gånger (på samma sätt) på olika varv. Det blir väldigt tydligt hur man kör då.

http://www.racelogic.co.uk/_downloads/vbox/Datasheets/Data_Loggers/VVB . . . .

High Accuracy Data Acquisition
A choice of either 10Hz or 20Hz GPS engines provides parameters such as circuit position, lap timing, speed (accurate to
±0.1km/h), and acceleration. The optional 32-channel CAN interface retrieves vehicle data such as throttle angle, RPM, and
brake pressure.

V-box, mini, http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/products-main/gps-data-logge . . . .

Rätt fina värden den oxå. Har massor med logg från dessa v-box mini. Många från UK jag känner kör dessa i sin BBK (BIG BRAKE KIT) CSL:er. Vi har för massor av år sedan granskat deras data, BBK gör ingenting för deras tider någonstans på banan. Men de slipper fade problem som de hade innan på original.


The G-force screens showing your acceleration, braking or cornering force are updated 10 times a second and the maximums can be reset by pressing the RESET button. All of these performance tests are accurate to 0.1s and 0.1kmh as the unit comes with a full VBOX calibration certificate.


Men har som mest logg från dessa, vilka duger gott åt oss hobby-förare/hobby race team. Ingen här på forumet torde vara i behov av något annat än ovan/nedan produkter. Det räcker lika gott åt PRo som JOE i de allra flesta fall. Det vore löjligt att påstå annat. Det är lika för alla som kör med dessa system, dessutom stämmer de exakt mot transponder och annan exakt tidsutrustning. Dessa system ovan/nedan är fullt tillräckliga för oss hobbyförare, vi kan alla lätt dra slutsatser, om man vill och har lite vetskap om hur man tittar närmare på data. Dessutom används de i allehanda så kallade rekord- försöks- körningar världen över av hobbyförare på mantorp samt av PRo:s på nur/nardo/spa, you name it, världen över. All data EVo, SAMT CAR, CAR&DRIVE, ETC,ETC och många andra tidningar världen över presenterar gällande varvtider, acc, sido, broms g etc,etc är med ovan produkter! Vi kan välja att förkasta allt, detsamma gäller sport autos data, vilka kör 2D 20HZ. Motsvarande v-box pro 20hz.

http://driftbox.com/drift.html

http://driftbox.com/data.html

http://driftbox.com/lap.html

http://driftbox.com/performance_meter.html

ovan system är att föredra jämfört att läsa av mätaren och spekulera gällande hur man kör. Vi har liksom inga alternativ, vi kör med dessa ovan produkter så då blir det ju logiskt att utvärdera data från dem. Rätt eller fel?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2903



Noggrannheten är fullt tillräcklig om man jämför hastighetsspår eller tittar på tid mellan två punkter vilket är vad Göte gör i tråden.

Däremot är man ute och cyklar om man jämför maximala värden på g kraft under inbromsning eller vid kurvtagning för att dra slutsatser om bilens eller förarens prestanda. Detta är det som tur är ingen som gör i tråden men det är lätt att göra den missen då många verkar tro att boxarna har fler axliga accelerometrar.

Poängen att tuffa belägg eller stora skivor med 8 kolvs ok inte förbättrar tiden runt banan håller jag med om. Det som är avgörande är att man bromsar precis lagom mycket för att få rätt hastighet in i kurvan. Problemet är snarare att man riskerar att förstöra bromsbalansen i bilen med andra belägg, skivor, ok vilket förlänger bromssträckan. Jag kör bana med Mecas belägg till Porsche Boxster fram och biltemas Peugeot 206 belägg bak. Vågar påstå att jag inte hade kapat ett dugg i tid med värre (dyrare) belägg då jag inte har några problem med belägg fade. Mina belägg kostar i princip ingenting, går att köpa överallt, har bra livslängd och fungerar även bra kalla.

Har kört en del med performance box och annan loggning och har svårt att tänka mig att köra utan. Rätt använt är det ett svårslaget sätt att se vad som kan förbättras i ens körning och ger betydligt större tidsvinster på banan än att köpa prylar till bilen för samma pengar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Tack. Nu återgår jag till lite sektioner. Har till nu endast tittat på partier där det är ytterst viktigt att INTE bromsa bort för mycket fart. Fortsätter med det på några ställen till. T e x från Kallenhard ner till banans absolut långsammaste kurva Wehrseifen. Efter Kallenhard kommer luriga/läskiga speigelkurve, väldigt vanligt att man tar bort allt för mycket fart in där. Just därefter kommer miss hit miss, samma sak gäller här, för mycket fart tas ofta bort. Då pratar jag inte avsläpp av gas, men allt för mycket broms läggs på hela vägen ner för dessa backar. Totalt sett allt för mycket ända från före KallenH, alltså Metzgesfeldt-bron i Ådenå.

Men vi kollar lite olika förare på spigelkurve samt miss hit miss. Sedan kan vi titta på ställen som har en efterföljande ca, 90 graders böj, där man kommer in fort och måste bromsa bort en del för att klara ta efterföljande skarpa ca: 90 graders böj. Typ hur kör man in mot Bergwerk med bromsen, här måste man i snabbare gatbilar ta bort ca 80km/h. Hur gör de olika förarna detta/olika bilarna.

Men först en bild graf på endast longitudal G från ett helt varv på nur.

Fort bör man kunna peka ut vart långa rakan är. Kan man inte det har man inte förstått hur bromsvärden visas i graferna. Notera fartgrafen finns ej med, endast bromsvärden. När man väl lokaliserat rakan, tror ni inte vi skulle kunna utvärdera om man stod hårt på bromsen där?




Jo självklart skulle vi kunna det. Notera markören står exakt på 557 sekunder in på varvet, denna markör ser ni där som vertikal streckad svag linje intill 560(557) sek, vilken är kopplad direkt till nur kartan i bild och KRYSSET. Vi är alltså mitt på rakan, EXAKT där KRYSSET är!! Vi bromsar inte nämnvärt mitt på rakan, ALLTSÅ DENNA FÖRARE GÖR DET INTE ENLIGT LOGGEN. Alltså bromsvärdet ligger ca kring 0, TAGGIGT OCH BRUSIGT, men så ser det ut.

Se sekunder, 0-40 samt 540-640 sekunder, då är bilen i färd på långa rakan endast, därför triggas inte bromsvärdet! Allt annat är på varvet, där triggas bromsvärdet tydligt. Så står vi på bromsen mitt på rakan, ja då syns det i datan. Då skulle det ge utslag som det gör på själva svängande banan, där det går upp/ner ordentligt i bromsvärde! Vi kan mer eller mindre se hur man bromsar. Bilen bromsas inte nämnvärt på rakan vs under färd på själva banan, det kan vi väl enas om? Detta ser vi tydligt, eller hur? När man sedan förstorar upp, samt lägger på fart grafen, samt ser till hur värdet går -+(fart/broms) så kan vi se hur föraren bromsar. Eller om han inte bromsar.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
@ TW, om vi tittar på alla andra grafer på denna inbromsning jag postat ovan så syns det hur farten endast dippar/stiger en gång på deras respektive inbromsning här, vilket torde vara det optimala. Detsamma gäller bromsgraferna, inte bara fart graferna, de går ju hand i hand. När farten går upp/ner samt bromsgrafen fler gånger under en inbromsning redogör det ju för att man inte lyckats attackera partiet optimalt. Även om farten går ner tidigt p g a att du släpper gas innan hoppet på sx så triggas även bromsvärdet. Är du säker på att du inte oxå bromsar innan hoppet, för så ser det ut på loggen, dock svag broms. Optimalt här är att hålla fullt över hoppet, varken släppa eller bromsa inför det.

I övrigt gör vi ju alla missar överallt på banan, på olika ställen så vi sitter ju alla i samma båt. Själv har jag en tendens till att köra bort mig ordentligt i tvära långsamma korta kurvor. Åker lite bättre i snabba kurvor. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. Det gäller ju alla.

Nedan ser vi hur olika förare bromsar inför hatzenbachbogen. Alla kör olika varv så givetvis tankar man upp samma start på alla i hela denna tråd så det blir exakt rätt. Dock nu har jag på nedan analys ställt om till sekunder i stället för meter. Så vi ser sekunder, hur många sekunder in på banpartiet man är (istället för meter) Alla startar på T13. Slutligen ett tips, stirra er inte blinda på ett enstaka värde eller tagg(taggighet) Se en helhet, meter,sekunder,farter,max g, min g, snitt g osv,osv. Det är kanske mer logiskt att Christer i sin GT-R bromsar tidigast för han når högst fart innan broms samt har stor tung bil? Se bortom en tag eller brusighet. Detta är den data vi har. Mitt syfte är aldrig att bromsa senast, utan ta med mig så mycket fart jag kan och vågar, se våra olika värden som en helhet.

Först ut Christer i sin GT-R




Marcus i sin Porsche CGT på Toyo R-däck.




Daniel CSL Brembo 8 kolv/380mm skivor.




Min CSL (Gaute) med standard bromsar.




Lägger nedan till Rickard Göransson med Loaded ESS, kompressor CSL, extrem trimmad/lättad mm på alla sätt. Logg från andra rekord försöket. Performance Friction BBK(big brake kit) race bromsar runt om med tillhörande PFC skivor. Downforce, etc,etc. Detta tillsammans med ett PRo bakom ratten på full attack. Jag åkte med flera fulla varv under industripoolen och loggade honom. Tiden blev 7.48,3min på fullt Sport auto varv. Sport Auto körde en original CSL samma varv på 7.50min. Notera allas vmax just innan H-bogen samt vmin igenom H-BOGEN samt snittfart. Se hur många sekunder in på banan de bromsar. Jag valde medvetet denna sektion för den ligger extremt nära där allas vår start går. Med andra ord syns lätt vilka som bromsar tidigast vs senast då vi bara är några sekunder in på banan från starten alla åker från!

Märk väl att Horst von Saurma hade vmin igenom H-BOGEN, just här jag gör analysen på alla förare, ja han hade 152 i vmin med en original CSL igenom h-bogen. Den som är närmast detta är jag i min original CSL på 149, sedan RG på 147. Resten ligger kring 140 ca. Jag ser inte vari mina original bromsar sinkar mig här? Att RG snittar 1km/h mer än mig igenom H-BOGEN där analysen sträcker sig kan tillskrivas mycket annat än hans BBK kit på LOADED. T e x ESS kompressorn som gör att han når 7km/h mer innan i vmax än mig bättrar på snittet igenom kanske?!




Sist ut är Tomas W I SIN 993 RS, VIKT 1250KG om jag inte minns fel? TW bromsar sin RS lika tidigt som Christer bromsar sin 1740kg GT-R, dock har christer ett VMAX PÅ 169 innan han bromsar och TW ett VMAX på 147km/h. Min slutsats är att TW torde kuna bromsa senare med sina 1250kg RS. Då bromsvärdet ligger kring 0 för TW hela vägen ner från T13 -VMAX H-BOGEN, samt att fart kurvan stiger utan avbrott ser vi att det inte är hindrande trafik framför honom. Slutligen vill jag poängtera att dessa logg är ett facit på allas ovan körning här på partiet som vi tittar på. Ett extremt kort sådant, OM ÄN hur man bromsar är väldigt avgörande, eller INTE bromsar för att ta med fart igenom. Alltså hur/var man BROMSAR torde vara viktigare än vilka bromsar eller pads som råkar sitta på bilarna. Dock ska man inte glömma att var förare endast bedöms från 1 logg de kört. Men har man fritt, kör bra, vilka alla här gör så upprepar man ofta sitt körmönster. Tittar vi på 10 st varv, från vardera förare och tittar på detsamma stället...slår jag vad om att alla ligger ca kring vad de postat här. Av de 10 loggen kan man då de ett mönster, ett snitt. Logger visar tydligt hur man kör, om man bara är öppen och vill se.

Slutligen titta på alla förares vmax längst till höger i bildgrafen, vad når de, hur faller bromsgrafen in mot S.et till Hatzenbach. Från den inbromsningen kan vi börja om allt, så ser vi hur folk använder bromsarna igen. Igen och igen, jag sätter en slant på att original bromsarna på en CSL inte gör bort sig där heller. Dock orkar jag inte göra om det:-)


Notera KRYSSET I nurburgring kartan till höger i allas data, KRYSSET markerar exakt enligt GPS H-bogen och där alla nollar ut sina bromsvärden, dock är inte alla kartor förstorade.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
380mm/8 kolv ok vs 345mm/singel-kolvsok, på CSL:er
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande