Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gamla R-däck
1 besök senaste veckan (2580 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Har två uppsättningar halvsletna gamla Yokohama 008. Hur är dom jämfört med moderna R-däck? Dels att det är en gammal design och dels för att dom verkligen är lagrade ett antal år?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Nån gång fick jag det berättat för mig att oanvända däck kunde lagras väldigt länge bara det var lagom kallt o mörkt. Däremot började de åldras när de väl använts ordentligt. Dvs tex vinterdäck kunde ligga flera år om de var oanvända men när man väl haft dom en vinter så började åldringsprocessen och den fortsatte sen även när de låg lagrade över sommaren. Om det här stämmer vet jag faktiskt inte....

Jag har hört något liknande fast lite annorlunda en gång när det gällde slicks. Där hade man åldring som berodde mycket på antalet temperaturcyklingar, dvs antalet ggr man fått ordentlig temp i dom o sen låtit dem svalna av helt. Typ användningstillfällen alltså.... Vet inte hur det stämmer det heller.

Stenhårda, extremt gamla, oanvändbara slicks som varit omöjliga att få temp i har jag ju sett med egna ögon men då har de varit VÄL använda och långt över tio år gamla...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



På Bilsports "En dag i skolbänken" för nåt år sen höll Börje (tror jag han heter) på Arlanda Marketing föredrag om däck och han sa just att det går bra att lagra däck tills man har värmt upp dem en gång. När det är gjort startar åldringen på allvar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
ok, men hur står sig modellen 008 mot dom nyare om vi bortser från åldringen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Kan ju bara säga att på den tiden vi åkte på 008rs så fungerade dom alldeles utmärkt! Väldigt okänsliga för däcktryck, mao lättanvända.
Sen skiljer det ju en del till moderna däck i rent grepp, men helt kass är dom fasen inte.
Det där med åldern vågar jag inte gå in på...har noll koll på det..

_________________
Karl Brag
Citera
Däck för banåka
Gamla R-däck
1 besök senaste veckan (2580 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande