Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Senna har intressant gasteknik med gatbil.
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13823 totalt)
jake
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 32



Skulle faktiskt kunna tänka mig att det är så att Senna inte kört bilen alls mycket innan, och är lite ovetande om hur mycket kraft som kan sättas till bakhjulen, därför doserar han på och av lite så att han får in känslan ut ur kurvan. Då han parerar med ratten visar att han har gett tillräckligt mycket gas för att "leka ut svängen", samt att han då förstår ungefär hur mycket bilen klarar av.
Någon som håller med/disagree?

_________________
Jacob Langer
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



jake skrev:
Skulle faktiskt kunna tänka mig att det är så att Senna inte kört bilen alls mycket innan, och är lite ovetande om hur mycket kraft som kan sättas till bakhjulen, därför doserar han på och av lite så att han får in känslan ut ur kurvan. Då han parerar med ratten visar att han har gett tillräckligt mycket gas för att "leka ut svängen", samt att han då förstår ungefär hur mycket bilen klarar av.
Någon som håller med/disagree?


Jajjemen thumbs up

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

borg skrev:
AndersY skrev:
Så hur kör ni med understyrd bakhjulsdriven bil?


Boxstern är ganska understyrd i långsamma kurvor, men bra balaserad när det går lite fortare. Så jag har provat lite olika varianter.

I korta kurvor (typ 90gradare) kan man undvika understyrningen med rejäl trailbraking. Broms djupt in i kurvan tills man känner att baken är på väg ut, förhoppningsvis strax före apex. Därefter är det bara att gasa.

Är kurvorna lite längre så räcker inte alltid balansen man skaffade sig med bromsen. Med lite tur så räcker då motorkraften till för att "ta bort" tillräckligt med sidogrepp på bakhjulen för att det ska blir balanserat. Men om det inte räcker så brukar ett snabbt gasuppläpp göra susen.
I Boxstern måste men göra detta med stor försiktighet, den kan bita tillbaka mycket snabbt om man tar i lite för mycket. I 944an som jag också har plågat en hel del på bana kan (och måste man) vara mycket brutalare för att den ska reagera.

Generellt så skulle jag säga att det hjälper att köra en undertyrd bil med mycket attack. Hårda och djupa inbromsningar och brutal attack av och på gasen. En övertyrd bil kräver mer finlir och mjukhet för att ta sig snabbt runt en bana utan att hamna i gruset.
Videon om drifting som diskuterats tidigare visar på en del bra tekniker för att tampas med en undertyrd bil.

Jag är själv en mycket o-analytisk förare och kör mest på känn. Metoderna ovan har jag kommit fram till efter att ha observerat mig själv efter att ha undrat hur jag egentligen gör för att balansera bilen

Nu börjar det blir lite oftopic. Kanske en egen tråd i körteknikforumet?


Känner igen mycket av mig själv i det du skriver. Förutom att M3'an inte biter tebax. Jag kör ganska mycket av-på-digitalgasblipp i kurvor där det understyr en del. Säkert jättefel men men....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jake skrev:
Skulle faktiskt kunna tänka mig att det är så att Senna inte kört bilen alls mycket innan, och är lite ovetande om hur mycket kraft som kan sättas till bakhjulen, därför doserar han på och av lite så att han får in känslan ut ur kurvan. Då han parerar med ratten visar att han har gett tillräckligt mycket gas för att "leka ut svängen", samt att han då förstår ungefär hur mycket bilen klarar av.
Någon som håller med/disagree?

Så du menar att Senna inte var med vid utvecklingen av chassit utan bara fick agera affischnamn?
Det skulle jag aldrig kunna tänka mig

_________________
/Kristian Elisson
Citera
jake
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 32



Kristian Larsson skrev:
jake skrev:
Skulle faktiskt kunna tänka mig att det är så att Senna inte kört bilen alls mycket innan, och är lite ovetande om hur mycket kraft som kan sättas till bakhjulen, därför doserar han på och av lite så att han får in känslan ut ur kurvan. Då han parerar med ratten visar att han har gett tillräckligt mycket gas för att "leka ut svängen", samt att han då förstår ungefär hur mycket bilen klarar av.
Någon som håller med/disagree?

Så du menar att Senna inte var med vid utvecklingen av chassit utan bara fick agera affischnamn?
Det skulle jag aldrig kunna tänka mig


okej, jag vet inte. Det var bara en gissning, tyckte den verkade rätt så bra

_________________
Jacob Langer
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jake skrev:
Kristian Larsson skrev:
jake skrev:
Skulle faktiskt kunna tänka mig att det är så att Senna inte kört bilen alls mycket innan, och är lite ovetande om hur mycket kraft som kan sättas till bakhjulen, därför doserar han på och av lite så att han får in känslan ut ur kurvan. Då han parerar med ratten visar att han har gett tillräckligt mycket gas för att "leka ut svängen", samt att han då förstår ungefär hur mycket bilen klarar av.
Någon som håller med/disagree?

Så du menar att Senna inte var med vid utvecklingen av chassit utan bara fick agera affischnamn?
Det skulle jag aldrig kunna tänka mig


okej, jag vet inte. Det var bara en gissning, tyckte den verkade rätt så bra

Jag är inne på samma spår som dig. Spelade bara förvånad på ett lite lätt ironiskt sätt.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
jake
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 32



Citat:
okej, jag vet inte. Det var bara en gissning, tyckte den verkade rätt så bra

Citat:
Jag är inne på samma spår som dig. Spelade bara förvånad på ett lite lätt ironiskt sätt.


Asså, ääh, du vet, morgonstund har guld i mund. men inte i hjärna

_________________
Jacob Langer
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



borg skrev:
AndersY skrev:
Så hur kör ni med understyrd bakhjulsdriven bil?

...
Generellt så skulle jag säga att det hjälper att köra en undertyrd bil med mycket attack. Hårda och djupa inbromsningar och brutal attack av och på gasen. En övertyrd bil kräver mer finlir och mjukhet för att ta sig snabbt runt en bana utan att hamna i gruset.
...


Min spontana tanke var att han helt enkelt överkör bilen för att slippa understyrningen. Känner igen lite av det där då jag själv har haft problem med understyrning på race 75:an. Blir ofta hård/brutal körning med knyckar med ratten o pumpningar på gasen för att få in framvagnen och kunna gå på gasen tidigt, men å andra sidan så kanske det är en körstil man har lagt till sig
Jag har väldigt svårt att tänka mig att han inte skulle kunna justera sin körstil för att passa en specifik sportbil, tänker då på teorin med f1bilar och överladdning.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Jag har aldrig kört en NSX så jag vet ju inte rikitgt hur den är.. Den ser dock inte sååå fasligt understyrd ut annat än i första böjarna. En annan teori som slog mig när jag tittade på filmen, det ser ut som Senna har svårt att få grepp om hur pedalen känns, nog balanserar han bilen med pedalen allt men det ser ut som att han hela tiden får leta efter var det rätta "läget" är någonstans. Därav pumpandet, kanske var den svampig i rörelsen. Man har ju kört en och annan bil som är helt hopplös i responskänslan...

motorstopp ut från Alfaaffären med nya 156an var en gång som jag minns väl

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Benjamin Ernryd skrev:
Jag har aldrig kört en NSX så jag vet ju inte rikitgt hur den är..


jag har - jag har - jag har.......

efter 5km på 70 väg & inne på små villagator så fann jag att detta var en bil som man kunde nyttja till allt - (förutom då att backa so med de mesta/flesta supersportbilar)

MVH/
.........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Länken i första inlägget till videon fungerade inte längre men jag lyckades hitta den via google och la in den uppdaterade länken i första inlägget. Men om någon har sett den i bättre kvalitet på Youtube eller nåt så tjoa gärna till!

Jag la till två länkar. Första är samma som på Google video, den andra har stundtals lite andra kameravinklar.
/Anton

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Senna har intressant gasteknik med gatbil.
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande