Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bigblock Corvette i Roadsport?
5 besök senaste veckan (5436 totalt)
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Bigblock Corvette i Roadsport?

Har försökt att lista ut om det skulle funka att köra min Corvette i Roadsport men lyckas inte få full klarhet i exakt vad som gäller..

Bilen har en 454 (7,4 liter) motor och har ett något modifierat chassi med tex rörbärarmar, kraftigare krängningshæmmare osv.

Bilen är från 1972 och motorns effekt motsvarar en 1971 LS6, dvs 425-440hk.

Inget extremt eller direkt unikt så långt.

Bilen är en cab (har i dagslæget ingen hardtop till den) och saknar störtbåge, förarstolen är orginal.

Kort och gott är bilen i stort sett orginal.

Vikten ligger på dryga 1500kg tom.

Vad behöver jag?

Störtbåge? -måste den vara godkänd av någon instans?

Vagnbok?

Annat?

Tack på förhand.
Ricky Berg

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hej Ricky

Som jag uppfattar det helt OK för Roadsport A thumbs up

Citat:
I övrigt enligt Gemensamt för samtliga tävlingsformer. Bilarna ska
ha en tävlingsvikt av minst 550 kg och max 1700 kg.


Citat:
Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt
godtagbart material.


Så går den bara igenom SBP är det grönt

Du fixar
+ Båge/bur/säkerheten
+ Vagnsbok

och rejsa med oss i Roadsport A/B

Välkommen !

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Det enda luddiga som jag ser det är...


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Ricky Berg skrev:
Bilen har en 454 (7,4 liter) motor och har ett något modifierat chassi med tex rörbärarmar, kraftigare krängningshæmmare osv.

Bilen är från 1972 och motorns effekt motsvarar en 1971 LS6, dvs 425-440hk.

Inget extremt eller direkt unikt så långt.
Så länge som du kan hitta nån fabnriksspec för motorkombinationen (förgasare till avgaspackningar) så kör du efter den effektspecen.
om inte så så blir det att räkna fram en jämföresleeffekt för att beräkna minimivikten.
http://www.spvm.se/index.php/vagndeklaration-roadsport

7400cc, 2V, fyrports, max 6000rpm ger 1571Kg som minimivikt (jämförelseeffekt 491hk)

Kontakta närmaste Vagnboksbesiktare för råd om Båge, Stol, Bälten etc, glasfiber är ju lite speciellt att sätta fast saker i

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



Re:

Kimmen skrev:
Det enda luddiga som jag ser det är...



Va?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Björn Davidsson skrev:
Kimmen skrev:
Det enda luddiga som jag ser det är...



Va?


Roadsport...inte Modsport.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Tack for all input.

Jag har tidigare endast provat bilen på bana och då med ett inte allt for fast orginalchassie, dærav modifieringarna.

Glomde jag sæja att jag har bytt till kuggstångsstyrning också..?

Har tidigare endast sett Roadsport från publikplats och det vore ju jækligt kul att prova att kora sjælv också.

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Niklas Falk skrev:

Så länge som du kan hitta nån fabriksspec för motorkombinationen (förgasare till avgaspackningar) så kör du efter den effektspecen.
om inte så så blir det att räkna fram en jämföresleeffekt för att beräkna minimivikten.
http://www.spvm.se/index.php/vagndeklaration-roadsport

7400cc, 2V, fyrports, max 6000rpm ger 1571Kg som minimivikt (jämförelseeffekt 491hk)

Kontakta närmaste Vagnboksbesiktare för råd om Båge, Stol, Bälten etc, glasfiber är ju lite speciellt att sätta fast saker i


Jag får nog borja i den ændan att ta kontakt med en vagnboksbesiktigare som du sæjer, så man gor rætt saker på rætt sætt på en gång.

Motorspec på LS6:an finns ju lite hær och var, men ær det homologiseringshandlingar du menar så kan det bli knepigare.
Men sånt kan de væl ændå inte efterfråga for en "standardbil"?

Motorn sitter i bromsbænken nu så effekten kommer det inte vara något tvivel om.
om nu ett bromspapper funkar som guideline for besiktningsmannen?

Maxeffekt ligger efter de pull vi hittils gjort på 5600rpm och maxvarvet ska inte overstiga 6000rpm.

Kan ju regleras med varvtalsstoppet.

1571kg kommer jag lætt upp i med forare och brænsle.

Tack æn en gång for visat intresse och jag ber om ursækt for det Norska tangentbordet jag skriver på.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Ricky Berg skrev:
Motorspec på LS6:an finns ju lite hær och var, men ær det homologiseringshandlingar du menar så kan det bli knepigare.
Men sånt kan de væl ændå inte efterfråga for en "standardbil"?
om det är en LS6a (385 eller 405 hk beroende på modell om det är de nyare corvettemotorerna det gäller (Det är väl inte en historisk LS6 )) helt enligt GMs spec (rätt insug, orörda toppar, original kam etc etc), så räkna med den speceffekten och lägg på 5% för datorsprut (fritt mappbart/utbytbart). Men en modern LS6 är väl 5700cc??
För är det trimmat insprutat 2ventilers på 7400cc och 6000rpm så blir det 1843kg (dvs det får du inte eftersom det är över 1700kg vilket är maxvikt).

Mend omoddad LS6 blir 1294 alt 1361kg, beroende på vilken av specarna du har (nu minns jag inte vad i hårdvaran som skiljer mellan varianterna för 385hk och 405hk).

Grunden för omodifierat är att det skall finnas en trovärdig specifikation att kunna kolla motorn mot (om nån skulle vilja riva den och mäta upp den). Det är därför som dynoeffekt eller internetgissningar inte fungerar att använda.

Mycket svammel, men kör du fyrportförgasare på toppen av en 454a så blir det 1571kg oavsett

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Niklas Falk skrev:
Ricky Berg skrev:
Motorspec på LS6:an finns ju lite hær och var, men ær det homologiseringshandlingar du menar så kan det bli knepigare.
Men sånt kan de væl ændå inte efterfråga for en "standardbil"?
om det är en LS6a (385 eller 405 hk beroende på modell om det är de nyare corvettemotorerna det gäller (Det är väl inte en historisk LS6 )) helt enligt GMs spec (rätt insug, orörda toppar, original kam etc etc), så räkna med den speceffekten och lägg på 5% för datorsprut (fritt mappbart/utbytbart). Men en modern LS6 är väl 5700cc??
För är det trimmat insprutat 2ventilers på 7400cc och 6000rpm så blir det 1843kg (dvs det får du inte eftersom det är över 1700kg vilket är maxvikt).

Mend omoddad LS6 blir 1294 alt 1361kg, beroende på vilken av specarna du har (nu minns jag inte vad i hårdvaran som skiljer mellan varianterna för 385hk och 405hk).

Grunden för omodifierat är att det skall finnas en trovärdig specifikation att kunna kolla motorn mot (om nån skulle vilja riva den och mäta upp den). Det är därför som dynoeffekt eller internetgissningar inte fungerar att använda.

Ricky syftar på en en 425hästars 454 LS6 från 70-talet, alltså inte den "nya" insprutade 350 LS6 motorn som du tänker på.

Niklas Falk skrev:
(Det är väl inte en historisk LS6 )

Hehe, men fullsize

Inte det minsta förvirrande med motorbeteckningarna

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Magnus Bengtsson skrev:


Ricky syftar på en en 425hästars 454 LS6 från 70-talet, alltså inte den "nya" insprutade 350 LS6 motorn som du tänker på.


Precis!

Det ror sig alltså om den gamla gjutjærns 454:an med stotstænger och forgasare.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Re: Bigblock Corvette i Roadsport?

Niklas Falk skrev:


Mycket svammel, men kör du fyrportförgasare på toppen av en 454a så blir det 1571kg oavsett


Motorn ær ingen ækta LS6 utan vad man kan kalla for en "clone" med modernare kamtider och lite bættre material i ventiler osv.

Kammen har inte mekaniska lyftare som org LS6 utan hydrauliska.

LS6 kunde fås med aluminiumtoppar men min motor har jærntoppar.

Toppar och insug/avgas ær "matchportade" och kanalerna ær putsade, ingen portning.

Kompet blir inte hogre æn att motorn utan problem kan koras på 98 oktan blyfritt.

Elektroniskt tændsystem och hedders mm som andra sk "standardmodifieringar".

Insug ær ett org LS6 med en (1) 4ports Holley på toppen.

Målsættningen har vart att hålla en orginal performance spec och look på motorn, alltså ingen monstermotor.

Dock kommer kammen jag valt att ha ett bredare mallanregister och betydligt bættre vacum æn org LS6.

Lænk till LS6 motorns spec:
http://www.corvetteactioncenter.com/specs/c3/1971/ls6enginespecs.html

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



OK, en trimmad 454 med fyrport.
Max 6000rpm och 1571kg låter som en plan
(eller 1578kg om man räknar med 7440cc)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
OK, en trimmad 454 med fyrport.
Max 6000rpm och 1571kg låter som en plan
(eller 1578kg om man räknar med 7440cc)


Vi satsar på det!

Jag får starta med att kontakta en besiktningsman.

Tack for all input och hjælp. thumbs up

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Allmänt banåkaforum
Bigblock Corvette i Roadsport?
5 besök senaste veckan (5436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande