Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
1, 2, 3 ... 29, 30, 31   >>
22 besök senaste veckan (333562 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hejsan!
Återfallet är här!!!
Efter 2års upphåll då jag sålt Mride C42 turbo projektet, har jag mognat till och skaffat mig en FORD.
Det är en riktig pärla och massor med fina finesser- som t.ex. "norskt krom".

Denna gång är det tal om ett budgetbygge och inga utsvävningar alls gällande onödiga, fräsiga och coola
"villha" pryttlar. Chefen hemmavid har med STOR övertygelse även förhandlat bort bur till förmån för ett mjukt och skönt baksäte då hela familjen SKA åka med.... Inga egotrippar här inte

Sagan börjar så här iaf.

Fixade mig ett garage mitt i Umeå idag och kommer att försöka flytta in i helgen.
"objektet", jag menar givetvis Fin forden ska grävas fram ur snödrivan där den stått sedan 1999 och gottat till sig.

Bilen är som rubriken lyder en Ford Escort MK1 -74 i exemplariskt utställningsskick...
Jag har endast sett bilen en gång "bilderna" och har förövrigt INGEN aning om vad som väntar när man börja kapa bort lite plåt...





Receptet är mycket enkelt egentligen:

- Återställa befintlig drivlina till föredetta ägare (då han uppenbarligen ser någon typ av värde i skrotet)
- Ersätta drivlinan med Volvo 4:a, v-låda och 240 bakaxel.
- 4 link med panhart.
- Justera bort orginal fjäderbenen mot "geometriskt" bättre grejor, Lutar mot sierra spindlar.
- Sportig skinratt.
- Bekväma stolar samt baksäte.
- Bromsar sägs vara bra att ha.
- Diverse "kromad" plåt kommer att ersättas med glasfiber dito med lite "bubbligare" form.
- Sportiga Alu fälgar.
- Montera "ny" grill med runda stiligare framlyktor.

Allt detta är givetvis föremål för ändring då tiden löper på och nya "smartare" ideer dyker upp...
Men det känns som en bra början.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Låt vadslagningen börja: Hur många veckor kommer det att ta innan Micke spårar ur?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



KUL.
Gissar att man kommer kolla in denna tråd flertalet gånger.
Med tanke på Mriden så finns de ju risk för en del egna idéer nu med.

P.P. skrev:
Låt vadslagningen börja: Hur många veckor kommer det att ta innan Micke spårar ur?


Vågar inte gissa men det tar nog inte länge.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



veckor???

...dagar???


.....timmar

Kult bil thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



ÄNTLIGEN!!!!

Denna tråd har jag väntat länge på!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



Micke Fredriksson skrev:
Denna gång är det tal om ett budgetbygge och inga utsvävningar alls gällande onödiga, fräsiga och coola
"villha" pryttlar.

Yeah right!
Kommer nog att bli läckert det där.

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Den som ändå hade en Escort MK1 på lager

Motortankarna har aldrig fallit åt Toyotas 4AGE hållet? Dom ska ju tydligen ha ett yl som är snarlikt BDA'n 20 ventilaren har ju 160 nått hästar också från början och varvar 8000

http://www.youtube.com/watch?v=ulp_09wtlGA

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Vilken pärla, kul att se dig i en ny tråd igen thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



P.P. skrev:
Låt vadslagningen börja: Hur många veckor kommer det att ta innan Micke spårar ur?


Det är nog redan för sent.,....
Citera
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54



Härligt Micke!

Får komma förbi och spana in bygget när du kommit igång

Var det inte tal om ett annat bygge när vi pratades vid på max för någon månad sen?

_________________
Fredrik Lindgren
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Det blir bra det där, skulle hjälpt dig och skotta om det inte var för att någon har magsjuka...

_________________
Jonas Segerholm
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Halloj allesammans!! Ni är roliga ni!! Spåra ur.....? Nä, nu vet jag definitivt inte vad ni pratar om....

Idag har det varit den stora inflyttardagen i garaget. Allt garagemöblemang är nu på plats med bänk, skåp, hyllor, verktyg ca 5-600kg handlastat...
Skitkul att äntligen kunna flytta in. Det blev aningen trångt, men det får duga tillsvidare.
Resten av dagen har vi SKOTTAT fram en flyktväg till escorten längs garageväggen Det hade tinat inatt och rasat från HELA taket där vi skulle förbi.. HJÄLP!!! Men efter ca 2,5 timmar ihärdigt skottande såg det ut som en liten inlandsväg hela vägen fram till finForden . Men det var det värt!
Sen efter 11år ute på en gräsmatta utan hjul, kan man ju räkna ut att bromsarna kanske inte var i direkt nyskick... STUMMA kan man även kalla det! Men efter "lätt" massering med en stor hammare, slagmejsel och en kofot så går nu grejona runt och bilen står nu även på hjul "med luft i thumbs up ". Allt som allt har jag och Danne med assist från Anton kämpat i 8 timmar och är duktigt slut.
Så imorgon stund ska bilen hämtas "hur det nu ska gå till vet ingen". Men med 5pers, ett kedjespel, 3bilar och en bilsläp borde väl bilen kunna ta sig 2mil till mitt garage tycker jag!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Cassius skrev:
Den som ändå hade en Escort MK1 på lager

Motortankarna har aldrig fallit åt Toyotas 4AGE hållet? Dom ska ju tydligen ha ett yl som är snarlikt BDA'n 20 ventilaren har ju 160 nått hästar också från början och varvar 8000

http://www.youtube.com/watch?v=ulp_09wtlGA


Det hade iofs inte varit en dum ideé. Har inte tänkt alls i de banorna, men wankel har vari på tal.. Av kostnadsskäl får jag nog nöja mig men en volvo maskin denn gång.


Freddas_ascona skrev:
Härligt Micke!

Får komma förbi och spana in bygget när du kommit igång

Var det inte tal om ett annat bygge när vi pratades vid på max för någon månad sen?


Stämmer bra det Det har varit några olika tänkbara objekt i tankarna som allt från -99 camaro, AMC Pacer med LS1, Jaguar XJS med överladdad 4,3l chev V6 och 4wd, RWD BMC mini med wankelmotor (var tillsalu på blocket)... OSV OSV............ Listan tar aldrig slut med roliga projekt som jag skulle vilja sätta tänderna i.
Men nu blev det ett Escort projekt för jag tycker att just MK1:an är bara SÅÅ läcker. Konstigt nog har jag inte tyckt det allt för länge Inte ens kollat åt det hållet förrän relativt nyligen.. Jag är ju dum på riktigt!!! Nu är jag ju såld iaf. Så då gasar vi!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Cassius skrev:
Den som ändå hade en Escort MK1 på lager

Motortankarna har aldrig fallit åt Toyotas 4AGE hållet? Dom ska ju tydligen ha ett yl som är snarlikt BDA'n 20 ventilaren har ju 160 nått hästar också från början och varvar 8000

http://www.youtube.com/watch?v=ulp_09wtlGA


www.hasselgren.com

265hk sugis, 1587cc


Micke, ett stort lycka tll från lilla Skåne.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Tycker då du ska köra på en F20C 240hk orginal på 2.0liter och 9000varv. (sitter i honda s2000 för icke upplysta)

Då är det rätt kaross med rätt motor jag önskar själv

_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Martin_P skrev:
Tycker då du ska köra på en F20C 240hk orginal på 2.0liter och 9000varv. (sitter i honda s2000 för icke upplysta)

Då är det rätt kaross med rätt motor jag önskar själv


Det hade varit perfekt på alla sätt det! Är jag helt felinformerad om jag påstår att dessa honda motorer roterar åt andra hållet kontra de allra flesta. Det ställer till det när man ska välja resterande drivlina och måste använda v-låda och bakvagn från honda. Inget fel med det förutom att det blir ingen billig drivlina som inte finns så gott om här i Sverige.
Tyvärr har jag inte den budgeten på detta bygge och måste tyvärr sikta lite lägre.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hej allesammans!
Med bilen och garagegrejorna i garaget, har jag börjat mäta skillnaden mellan escort och sierra fjäderbenen.
Det rör sig om 35-40mm mindre styrradie thumbs up till sierrans fördel " mätat med 600mm hjul".

Har även kollat runt lite överallt för att hitta vettiga coilovers till sierrans spindlar.
K-sport och XYZ verkar inte ha (Tierra- men det verkar vara en annan bil). Inte heller SPAX. Protech hittar jag inget märkesspecifikt om.
AVo kunde leverera deras GTZ coiloverkit samma dag för £754 inkl frakt o moms.

Någon som har fler tips om justerbara coilovers passande Sierra som inte kostar en förmögenhet?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564




_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Micke Fredriksson skrev:
Martin_P skrev:
Tycker då du ska köra på en F20C 240hk orginal på 2.0liter och 9000varv. (sitter i honda s2000 för icke upplysta)

Då är det rätt kaross med rätt motor jag önskar själv
Det hade varit perfekt på alla sätt det! Är jag helt felinformerad om jag påstår att dessa honda motorer roterar åt andra hållet kontra de allra flesta. Det ställer till det när man ska välja resterande drivlina och måste använda v-låda och bakvagn från honda. Inget fel med det förutom att det blir ingen billig drivlina som inte finns så gott om här i Sverige.
Tyvärr har jag inte den budgeten på detta bygge och måste tyvärr sikta lite lägre.
Hondas K20 snurrar åt rätt håll, de äldre B-motorerna snurrar åt "fel" håll (FWD med växellådan på höger sida i färdriktningen, förarsidan i Japan).
Så S2000motor och låda är ju inga problem, men det finns ju massvis med motorer som kan passa.
Duratec finns ju alltid och sprängkåpor/längder/kopplingar etc finns ju i oändligt med kombinationer. Opel har ju också nåt som rör på sig osv osv.
2.5L MZR från Mazda (duratec med variabel kam) kanske ?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



http://rallyshop.se/produkt/Coiloverrorkit

Gör egna coilisar för 395kr + frakt i Sverige + lite svetsning!

GAZ har coilovers till MK2an bak som är billiga och prisvärda, dom har säkert till MK1 också om de inte är samma, kan även ha till sierrabenen grejer, du kan ju prova maila dom!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



...baksäte, ingen bur, barnvagn... jo, jo Micke, vi får väl se hur det går...
Blir skoj att följa projektet! om du inte ska ha bur kanske vi kan leverera Dubbelhjälm istället :-)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
1, 2, 3 ... 29, 30, 31   >>
22 besök senaste veckan (333562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande