Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2761 totalt) |
Vad väger en front..??
Jag har byggt spoilern på Novan idag. Den är byggd med orginalstötfångare med orginal fästen......och resten i 1 mm plåt och helsvetsat....(allt under grillen)....det borde bli tungt som f*n. Men det väger "bara" 15 Kg komplett. Och är stadigt så man kan använda bilen som pushtruck... ![]() Detta var tänkt att användas som plugg, för avgjutning i glasfiber. om man nu gjuter en front i glasfiber..........som ska hålla för den fantiserade downforcen.....och inte ramla av, om man kör på en kurb....eller en kurd, eller nått ![]() Frågan är då....hur mycket väger en sådan konstruktion på en normal tävlingsbil. Det är ju tveksamt om det är värt jobbet och kostnaden.....att göra en i glasfiber.......om man bara tjänar några kilo... ![]() obs......splittern tillkommer senare...... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Vad väger en front..??
På en sån bil utgår ju 15 kg bara en bråkdels promille! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Är det där en Nova? Tyckte att det såg ut som en E30 först
![]() 15kg låter juh väldigt mycket, men som Peter nämnde så är det väll inte så värst mycket i förhållande till bilens totalvikt. Men om du har planer på att köra över kurb's och kurd's så kanske det blir mer lönsamt i längden med en glasfiberfront ![]() |
||||
Ja...frågan är ju hur stor skilnaden blir. En plåtframskärm, som är jättetung, väger ca 10 kg.........och en plast ca 4 kg....
I det fallet är det värt att lägga pengar och jobb, för att tjäna 12 kg. För det finns andra fördelar. Dock finns det en annan aspekt med fronten.........om jag skadar den....så har jag ingen alls.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då lönar det väll sig att gjuta av en öh... vad vare dom hette ![]() Då kan du juh massproducera i glasfiber ifall du har sönder den första. Fast har du aldrig sönder den blir det ett väldigt dyrt sätt att få bilen att bli 12kg lättare på ![]() |
||||
Hmm......men gör en plugg.......på den gör man formen.....och i formen gör man den färdiga delen.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
4kg på en framskärm!!!!!
stridsvagn ![]() ![]() skulle tippa på att du kan göra huv,skärmar och front under 20kg exkl splitter. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det är stora delar.......och konstruktionen på en Amerikansk bil gör att allt hänger ihopp med något annat. Så det är svårt att göra grejorna tunna. Sedan hatar jag när det fladdrar....... Huv har jag i glasfiger.......men det är så j***a fult scoop.....så jag tror jag måste göra en ny. 20 kg klarar jag aldrig............min. 3 kg/ skärm....6 kg i huven......det blir bara 8 kg kvar till spoilern. Stötfångaren är ju hela fronten på en Amerikanare.......och det finns ingenting bakom....förutom en balk......så gör jag en spoiler som ett skal, så finns det inget att fästa upp det i. Så spoiler/stötfångare måste vara "självbärande".......med riktiga fästen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag hoppas jag kommer under 1350 kg.........eller snarare 1377 kg. Det är mycket matrial i förstärkningar..... bigblock.....och lådan är en best.....med sprängkåpa i tjock stålplåt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Fronten vi har på rallycrossbilen väger ca 4 kg. Tidigare hade vi den bara skruvad i ramsnokarna i mittenhöjd av fronten, då gick det i princip en front per heat. Nu har vi fäst den i original krockbalk i alu och nu håller frontarna att knuffas med iallafall två tävlingar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re: Vad väger en front..??
En fördel med plastfront är att du kan ta av alltihop för åtkomlighet. Sedan kan du ju göra den i två delar, där själva splitter-spoilerdelen är separat. Kör du på nått så är det en mindre del att byta. Då kan du också prova olika utformning av spoilers utan å bygga om hela fronten. Min tanke är att vinna MER än bara vikt vid en sådan ombyggnad. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Vad väger en front..??
Splitten kommer att börja i bakkant av framvagnsbalken _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Vad väger en front..??
Nej, själva delen under kofångaren är inte mycket att orda om. Det som avgör nu blir hur mycket splittern skjuter fram. Sedan finns det ju utrymme på sidorna framför framhjulen att göra uppåtriktade småspoilers. Ett enkelt sätt att tillverka splitter som fortsätter in under bilen är pywood. Enkelt å byta när det pajar o billigt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Slutar splittern göra nytta om den sticker ut för långt eller kan den sticka ut (teoretiskt) hur långt som helst? trodde det var praktiska problem som uppstod om den sticker ut för långt...?
|
||||
Jag har inte hört talas om för långa splittrar. Reglerna sätter oftast stopp för längden. Regler som förmodligen inte skulle behövts, om det inte kunde vara ide med längre splitters. Jag har inte testat några större längder på splitters, så jag kan inte uttala mig vad som verkligen händer. Men jag kan föreställa mig att det övertryck som bildas mot fronten på bilen bara sträcker sig en viss längd framför bilen. Sedan är det ingen ide att gå längre med splittern. Men i höga farter uppstår krafter som av andra skäl kan påverka. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Vi kan väl säga att "splitter" är den del som skjuter ut framför spoilern. Hur långt in under å bakåt bilen den skall gå sedan blir då en fråga om hur mycket "golv" man skall ha under bilen. Därför skruvar vi dit en plan skiva under hela bilen. Med ett lätt lägre rake frammåt. Själva splittern använder sig av det ökade lufttrycket mot fronten. Översidan på splittern tar del av detta övertryck. Så rakt ovanför splittern skall lodlinjen vara fri mot himelen, för att det skall bli överbelastning nedåt. Undersidan har alltså ingen splitter funktion. ok, vi kan designa den för att på olika sätt ta in luft i lämplig mängd under bilen. Men det glömmer vi nu. Nu blir vi tvungna att tänka på mortor ventilation, ev diffusor teorier bak, och en hel del andra saker som kommer i konflikt med detta golv. Men det är en annan fråga. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Vad väger en front..??
Det är så jag tänk mej..... Splittern får sticka fram 200 mm. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om du gör ett plant golv........så ska markfrigången vara hödre bak än fram. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2761 totalt) |