Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -01 Såld | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (29036 totalt) |
Liten och lätt bil som skall modifieras varsamt.
Målbild är 860 kg med förare och 160-170 hk ur 1.8 liters Rover motor parat med riktigt vasst chassi och rätt hjulvinklar. Bilen skall funka för kortare turer till jobbet när vädret är bra samt svänga lite på banträffar som träning. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Utrustningslistan är enorm vilket passar mig utmärkt:
1. Ej AC 2. Ej ABS 3. Ej antispinn 4. Ej antisladd 5. Ej fönsterhissar Mao så är det människa maskin utan datorer som gör jobbet. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Klock-rent och välkommen till Lotus världen, skall ge dig all support jag kan _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Finns troligen lätta 15 -20 kg att.plocka
(Stereo med 4 högtalare och stooort barteri) Sedan blir det svårare och troligen ej intressant. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
är den prrt:ad? Annars sök efter prrt kit slangar i säljes.... Grattis! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Provvägt lite 880 kg hos bilprovning med 20 liter bensin och köttklump 95 kg i sätet. Nu blir det nya däck innan Gelleråsen i helgen.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Bra
Snabbt 1:e tips, gå ner på 15/16 storlek ( S1:an storlek ) i R-däck som ban-däck. ( 8 kg direkt ) - Fram, std 15" fälg brukar funka ( ET30/35 ) - Bak, std 16" men behövs en spacer för att nåt ET 16 _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Hjulvinklar
Fram behöver du om inte det är gjort, fräsa ner styrarmen för att nå camber du behöver 1mm ~ 0,3 camber Fram Camber på ca -2 - 2,5 behövs Byt också alla hub-bultar till 12.9 om det inte är gjort. Byt dessa på årsbasis och kontroll-dra då och då _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Kör du 0.5 ytterliga camber bak?
Nådde bara -0.78 i dagsläget på båda sidor. Körde toe out 0.5 mm fram per sida och toe in 1.2 mm bak per sida. Blir stabil i inbromsning mao...;o) Camber bak blev -1.5 grader. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Japp lite mera bak, brukar kunna få -3 med alla shims borta. Du behöver fixa fram för att få bra instyrning. Sätt max Caster också, alla brickor flyttas framåt. Bra du behöver 1mm toe-in bak, bumpar ut till 0 när den sätter sig. Kan bli lite väl nervös annars i fullfart svängar ( vänder ) _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Japp funkar fint, räcker med 1-vägs. Själv tycker Gaz Mono är lika bra (billigare). Om du vill kan du få kontakt direct till Gaz. Nitron är också känt bra på Elisen. Det som är viktigast är att hitta rätt fjädersetup, lite beroende på hur du vill ha bilen och nivån på 'hardcore' det är tänkt _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Elise är väl miljövänligt bilval för transport till jobbet bra tänkt
Ser att bilanorexin inte riktigt har släppt ska bli kul att följa utvecklingen på denna _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Om du går i funderingar för nå 160-170 hk
För att kunna köra lite Roadsport B utan att straffas upp i klass A gäller det att åka på omodifierad motor. Vanligt och billigt är att lägga i en VVC snurra på 160 hk ( som min modell), med frisk motor och sprut, bolt on når man 170. Vill man göra det enklet för sig med sprut köper man ett Rover sprut som en kille i UK mappar om och ger bra ryck. Går att köpa billigt stand-alone. http://www.kmaps.co.uk _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Det funkar med då kör du i C och kommer bli snabb Bra början, om du sen vill puffa upp den kan 160 hk gå i. Räkna med ca 135 hk... Men du kan inte lätta så mycket då blir 120 x 7 x 1.05 -> 882 kg ( rätt spot on var du är nu ? ) Med bra chassi och körning så kan du matcha monster-miator utan problem _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -01 Såld | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (29036 totalt) |