Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Den eviga frågan om bil för en nybörjare | 4366 besök totalt |
Hejsan!
Jag har läst från och till både på här och Google ett bra tag nu, och det jag verkar få fram (och som lockar mig mest) är någon form av BMW. Volvo är jag inte alls sugen på, förutom amazon men det krävs för mycket arbete med motorbyte och dylikt på en sån, annars så har jag så svårt med andra bilmärken. Så här är det, jag har alltid varit intresserad av motorsport, bilar och framförallt mecka med dom. Min tanke so far, är att tillsammans med farsan köpa någon billig rackare som vi rustar upp och börjar köra lite trackdays med, behöver inte vara överdrivet många per år men mer så man får erfarenheten. Mitt mål är sedan någon form av serie. Fördelen med trackdays som jag ser det för tillfället är erfarenheten och att man kan ta sig till och från banan med bilen utan en massa onödiga släphyror, BE-kort och dylikt. Möjligen fastnar man att bara köra trackdays, då racingserier genast blir dyrare, vem vet. Jag har säkert tusen frågor, men kom med förslag på billig bil. Tänker mig i vart fall under 10.000 och minimalt med rost. Annars är jag oerhört öppen för förslag! Sen fyller jag på med frågor allt eftersom _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
En fyradörrars E36 323/328 utan taklucka är en riktigt bra start på din karriär. 10 lax för en rostfri eller nästintill låter dock tight. För övrigt en bra bil att börja med, lättmekad, delar finns massor till bra pengar och bilarna är driftssäkra.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Varför inte en Porsche 944 turbo eller en super seven med pinto? :P
Skämt å sido. Är 10k bara för inköpet av bil eller är det totalbudget även för att göra bilen banduglig? Det kanske lite tråkiga men mest ekonomiska tipset är ju att inte fokusera för mycket på en specifik bilmodell utan skanna av annonserna utan att ha begränsat dig för mycket. Bästa köpet är förmodligen en bil som redan är färdig eller nästan färdig banbil där någon annan tagit de stora utgifterna. Inköpet känns tyvärr som en av de mindre posterna i budgeten om du har tänkt dig ett seriöst bygge med chassie, bur, värstingbromsar, skalstolar etc. _________________ Christoffer Persson |
Min super seven är fortfarande en rörhög, så den är svårkörd för tillfället Porschen är tyvärr såld
Men jag är som sagt öppen för de flesta bilmodeller och märken, tycker bara Volvo är så tråkig bil Jag gillar som sagt att skruva, så jag har inge problem med att köpa en bil som inte är preppad. Jag känner mer att det är bättre att börja original, ha friska bromsar och dylikt. Bur och allt sånt där känner jag inte är det första man ska prioritera som nybörjare, då känns det bättre med lättning, fräscha upp allt och sådär. _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
Som sagt ovan, helbilsgodkännandet är väl det som kan ställa till mest problem med SBP. Äldre bilar (före typ -97) glider mycket enklare igenom.
Min bil, som inte är helbilsgodkänd, har åkt igenom ett antal vändor hos SBP med stora bromsar, stenhårt chassi och rensad inredning utan problem. Det jag fått problem med är airbagen, de skiter i att lampan fungerar som den ska om det sitter en raceratt på plats som omöjligtvis kan ha en airbag i sig. Bur har jag inte fått in ännu. _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
Nybörjarsvängåkaforum Den eviga frågan om bil för en nybörjare | 4366 besök totalt |