Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Låg oljetemp. Hur löser man det bra?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7904 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Hej!

Har märkt att oljetempen är lite väl låg vid kalla transporter med imprezan.
Bilen har en ganska standard setup ('04 WRX STi, EDM, EJ207-motor), det som är värt att nämna för detta ämne är att bilen går på etanol och har en oljekylare med termostatförsedd sandwich från mocal.

Bjuder på en bild där man ser kylaren. Den är inte extremt exponerad men gör tydligen sitt jobb lite för bra.


Mocals termostat är lite dum för mina ändamål har jag insett, men det kanske är samma princip på alla.
Kortfattat är kanalen till oljekylaren alltid öppen, men vid låga temperaturer har termostaten öppnat en bypass-kanal och försöker jobba med "path of least resistance".
Förklaras lite i det här klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=l6Z2q-ttyOA

Kör jag transport (typ motorväg, förhållandevis mycket fartvind och lite last) när temperaturen är låg ute så har jag svårt att nå vettiga temperaturer.
För att försöka få bukt på detta hängde jag en bit gummiark som täcker kylaren, men det verkar inte vara tillräckligt.

Motorvägsfart och ca 5°C utomhustemp gav mig problem att nå 70°C oljetemp trots blockerade kylaren.


Hur löser jag detta bäst?

Isolera slangarna till kylaren?
Var hittar man lämpliga strumpor för sådant i så fall?
Helst inget som kan suga åt sig olja och skapa extra brandrisk osv.


Plocka bort oljekylaren helt?
I så fall förlita sig på original oljevärmeväxlare (sandwich där motorns kylvatten leds förbi oljan)
Bör jag komplettera med en större vattenkylare då för att hålla kylvattentempen nere?


Täta av motorrummet mer?
Känns omständigt och kräver ju antagligen att jag håller mer koll på vattentempen




Tips mottages tacksamt

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja har byggt med en laminova på subba. Funkar bra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ja har byggt med en laminova på subba. Funkar bra


Värt att ha i åtanke, även om jag helst ser billigare lösningar :P

Hur ledde du vattnet då?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Byggde om en kylar slang sen en laminova

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Finns det ingen bättre termostat att köpa som faktiskt stänger flödet till kylaren innan önskad temp har uppnåtts? Kan ju vara billigare än en Laminova.

En Laminova sitter väl bäst på kylarslangen som går ut till kylaren. Då kommer ingen värmning/kylning av oljan ske innan (vatten)termostaten har öppnat och därefter kommer kylaren att värma oljan så länge den är kallare än vattnet (ger snabbare uppvärmning av oljan vilket är positivt) och därefter kyla den om oljetempen blir högre (vilket den ju blir vid hård körning).

Större vattenkylare skulle kunna behövas beroende på hur hårt man kör eftersom den kommer behöva kyla bort mer värme.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Har du letat efter andra tillverkare av sandwichtermostater? Som håller helt stängt tills temp är uppe.
Finns ju fler än Mocal. Googla lite så hittar du.

Och finns ingen till just din bil så går det ju alltid montera ett rent termostatblock med fyra anslutningar. Då med en sandwich utan termostat på motorn och sedan slang till termostatblocket.

Vad får man för oljetemp på din motor med originalkylning vid hård körning? Kan inte subarumotorerna men har dom tendens till hög oljetemp?

Dina ideèr om att isolera slangar och täcka för kyl blir ju lite moment22 om man nu har en oljekylare.
Då måste du ju plocka bort grejer när det ska köras hårt.

Eller så får du se om det går pilla dit en Laminova som Rickard sa. Då har du ju fördelen med att fortare värma upp oljan också.
Bara vattekylet pallar med...

Mvh // Jonas

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Var mäts oljetempen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
jonne skrev:
Har du letat efter andra tillverkare av sandwichtermostater? Som håller helt stängt tills temp är uppe.
Finns ju fler än Mocal. Googla lite så hittar du.

Och finns ingen till just din bil så går det ju alltid montera ett rent termostatblock med fyra anslutningar. Då med en sandwich utan termostat på motorn och sedan slang till termostatblocket.

Vad får man för oljetemp på din motor med originalkylning vid hård körning? Kan inte subarumotorerna men har dom tendens till hög oljetemp?

Dina ideèr om att isolera slangar och täcka för kyl blir ju lite moment22 om man nu har en oljekylare.
Då måste du ju plocka bort grejer när det ska köras hårt.

Eller så får du se om det går pilla dit en Laminova som Rickard sa. Då har du ju fördelen med att fortare värma upp oljan också.
Bara vattekylet pallar med...

Mvh // Jonas


Har förvisso inte gjort någon uttömmande forskning på ämnet, men de termostater jag hittat specificerar inte om de funkar som mocal eller om de faktiskt stänger av flödet. Inte heller mocal gjorde detta utan det märktes först när jag fick hem grejerna, och jag antog att det skulle vara tillräckligt.

Termostatblocken, blockerar de kylaren helt då eller?
Jag misstänker att mocal valt den funktionen för att inte riskera ha något som helt täpper till oljeflödet, men jag vet ju inte.

Konbanekörning 5-10 minuter en varm sommardag gav 115 grader innan jag slog av och då kände jag att det var dags att börja fundera på en kylare.

Det här med moment 22 kan jag förvisso hålla med om. Att isolera slangar kan väl förvisso vara av godo då slangarna går relativt när avgassystemet. Men att isolera kylaren får ju bli något som är lätt att plocka bort vid behov.


Ja laminova är nog bra, men blir nog lätt dyrt om jag ska börja bygga om, blir ju nya oljeslangar, laminova, nya kylslangar och eventuellt ny större kylare.

fuling skrev:
Var mäts oljetempen?


På blocket, vid cylinder 3.
Den som sägs bli varmast, spridare 3 sitter sist på fuel railen och har närmast till turbon.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Ja du. om alla termoblock har samma konstruktion och/eller genomströmning i stängt läge är ju svårt att veta. Det får man nog forska lite i. Men något litet läckhål kan nog vara rimligt kanske.
Men idèn med termostat är ju att man vill ha upp tempen och sen kyla överflödig värme. Så det borde ju va det man strävar efter att lösa.
Ser inte anledningen till Mocals lösning då oljan i stängt läge borde cirkulera som vanligt direkt genom filtret. Så vad ska dom vara rädda för?

Vad får du för temp vid hård körning nu efter kylmonteringen? Eller kanske inte hunnit prova?
115 är ju ingen katastrof men samtidigt inget man vill gå över heller. Kan man hålla den vi 100 är det ju bra.
Men åka omkring med under 70grader på gatan är ju ingen höjdare då ingen kondens och annat ångas bort ordentligt.

Isolera slangarna tycker jag du absolut ska göra om dom går nära varma delar.Finns riktigt bra slangskydd hos många "raceshopar" eller hos T.ex Hydroscand. Det kan ju bara bli plus i kanten mot framtida problem. Men täcka kylare gjorde man på T-Fordar i början på förra seklet
Borde väll rimligtvis gå att lösa 2017...

Mvh // Jonas

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
jonne skrev:
Ja du. om alla termoblock har samma konstruktion och/eller genomströmning i stängt läge är ju svårt att veta. Det får man nog forska lite i. Men något litet läckhål kan nog vara rimligt kanske.
Men idèn med termostat är ju att man vill ha upp tempen och sen kyla överflödig värme. Så det borde ju va det man strävar efter att lösa.
Ser inte anledningen till Mocals lösning då oljan i stängt läge borde cirkulera som vanligt direkt genom filtret. Så vad ska dom vara rädda för?


Det är ju lite svårt att veta och de verkar inte vilja vara speciellt tydliga med hur de har löst det. :/
Det jag menar är att om man har en termostat för bypassen och en för kylarkanalen och dessa hamnar i osynk stryps ju allt flöde genom filtret.

jonne skrev:
Vad får du för temp vid hård körning nu efter kylmonteringen? Eller kanske inte hunnit prova?
115 är ju ingen katastrof men samtidigt inget man vill gå över heller. Kan man hålla den vi 100 är det ju bra.
Men åka omkring med under 70grader på gatan är ju ingen höjdare då ingen kondens och annat ångas bort ordentligt.

115°C i sig var ju inte farligt, men det var 115°C och klättrande som gjorde att jag kände behovet av kylare.
Förvisso 30°C ute på ett flygfält när man gasade...

Men det kan ju bli 30° på en bankörning någon annan gång också, och man vill ju gärna klara en kvart åtminstone.

Precis, under 70°C känns dumt, jag vill ju upp till 80°C åtminstone

jonne skrev:
Isolera slangarna tycker jag du absolut ska göra om dom går nära varma delar.Finns riktigt bra slangskydd hos många "raceshopar" eller hos T.ex Hydroscand. Det kan ju bara bli plus i kanten mot framtida problem. Men täcka kylare gjorde man på T-Fordar i början på förra seklet
Borde väll rimligtvis gå att lösa 2017...

Mvh // Jonas

Ja det känns ju lite märkligt att behöva täcka kylaren när man har köpt termostat för att slippa det
Ännu sämre när man täcker kylaren lite och ändå har problem...

Nackdelen med långa slangar antar jag...

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Fixa en riktig termostat eller täck för kylaren vintertid.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
safe skrev:
Fixa en riktig termostat eller täck för kylaren vintertid.


Som sagt var kylaren redan täckt och jag har inte lyckats hitta någon termostat som faktiskt deklarerar exakt hur den funkar, det var ju inte direkt som att Mocal sa "Vår termostat gör att olja ändå alltid kyls även om vi vill få det att låta som att den börjar kyla först vid 80°C"

Nu har det dock skitit sig lite med bruksbilen så den här har fått rycka in i vinterkylan, så jag har för stunden tagit bort oljekylaren

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag tror att snart sagt alla termostater läcker avsiktligt för att prima kylaren med olja. Annars riskerar man att en stor luftbubbla kommer susande när termostaten öppnar. Jämför det hål som ofta finns i vattentermostater.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
fuling skrev:
Var mäts oljetempen?

Citat:
På blocket, vid cylinder 3.
Den som sägs bli varmast, spridare 3 sitter sist på fuel railen och har närmast till turbon.


Jag säger inte det är fel, men frågan är om oljan är varmast där?
Min erfarenhet är där man mäter oljetempen i oljetråget då är max tempen garanterat högre tex i toppen/topparna.

Citat:
Nu har det dock skitit sig lite med bruksbilen så den här har fått rycka in i vinterkylan, så jag har för stunden tagit bort oljekylaren


Vad säger oljetempen nu då? (utan oljekylare)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Guson skrev:
Jag tror att snart sagt alla termostater läcker avsiktligt för att prima kylaren med olja. Annars riskerar man att en stor luftbubbla kommer susande när termostaten öppnar. Jämför det hål som ofta finns i vattentermostater.

Guson

Det låter rimligt, frågan är ju bara om det kan finnas termostater med mindre kylning?

fuling skrev:
Citat:
fuling skrev:
Var mäts oljetempen?

Citat:
På blocket, vid cylinder 3.
Den som sägs bli varmast, spridare 3 sitter sist på fuel railen och har närmast till turbon.


Jag säger inte det är fel, men frågan är om oljan är varmast där?
Min erfarenhet är där man mäter oljetempen i oljetråget då är max tempen garanterat högre tex i toppen/topparna.

Kanske lite taskigt formulerat, men högsta temperaturen av de vanliga mätpunkterna
Där, tråget eller oljefiltret är de som förekommer oftast i subarukretsar, vad jag upplever åtminstone.

fuling skrev:
Citat:
Nu har det dock skitit sig lite med bruksbilen så den här har fått rycka in i vinterkylan, så jag har för stunden tagit bort oljekylaren


Vad säger oljetempen nu då? (utan oljekylare)

Jag har ju inte riktigt kunnat jämföra så rättvist än.
Men kring 70°C verkar det som (iofs har jag inte kört med riktigt lika hög fart) fast nu i -20°C istället för +5°C

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det finns anledning att de flesta modernas bilar har värmeväxlare istället för luftkylda oljekylare:

Man slipper separata slangar (och därmed potentiella läckage), oljan går upp i temp snabbare, man behöver ingen separat oljetermostat, hela installationen blir mer kompakt och smidig när man bara har en stor kylare istället för fler separata.

Har man väldimensionerad värmeväxlare kommer oljetempen aldrig överstiga vattentemp med mer än 10-15 grader och moderna syntetoljor klarar 130 grader alldeles utmärkt...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
beepbeep skrev:
Det finns anledning att de flesta modernas bilar har värmeväxlare istället för luftkylda oljekylare:

Man slipper separata slangar (och därmed potentiella läckage), oljan går upp i temp snabbare, man behöver ingen separat oljetermostat, hela installationen blir mer kompakt och smidig när man bara har en stor kylare istället för fler separata.

Har man väldimensionerad värmeväxlare kommer oljetempen aldrig överstiga vattentemp med mer än 10-15 grader och moderna syntetoljor klarar 130 grader alldeles utmärkt...


Får väl se hur jag klarar mig med original i sommar då, 115°C och stadigt klättrande kändes läskigt.

Har försökt hitta en större värmeväxlare att byta ut originalet med men inte hittat någon än, jakten fortsätter då jag helt klart håller med om att det är den bättre lösningen under förutsättningen att den kyler tillräckligt.

Ett vettigt steg om det inte kyler tillräckligt så här kanske är en större vattenkylare?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Erik Nilsson skrev:

Har försökt hitta en större värmeväxlare att byta ut originalet med men inte hittat någon än, jakten fortsätter då jag helt klart håller med om att det är den bättre lösningen under förutsättningen att den kyler tillräckligt.

Hmm, om original värmeväxlare håller oljetemp under 120 grader under hårdkörning och vattentempen är inom gränserna låter det som att du löser ett problem som kanske inte finns?

Erik Nilsson skrev:

Ett vettigt steg om det inte kyler tillräckligt så här kanske är en större vattenkylare?


Med korrekt dimensionerad värmeväxlare finns det bara en kylare för hela systemet: vattenkylare. Man märker lätt om den inte räcker till...då sticker tempen på hela motorn. Man får då ha i åtanke att moderna bilar har ofta MAP-baserad termostat som tillåter vattentempen att variera beroende på belastning. T.ex. är det inte ovanligt med 110 grader vattentemp vid jämn fart...

Erik Nilsson skrev:

Får väl se hur jag klarar mig med original i sommar då, 115°C och stadigt klättrande kändes läskigt.


Jag tror att man ofta blir orolig för oljetemp i onödan. T.ex. åkte jag bana en hel dag med 135 graders oljetemp (Biltema helsyntet), med en motor som hade då rullat 50000 mil. Bilen skrotades pga. rost, motorn lever än i en annan kaross!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
beepbeep skrev:
Erik Nilsson skrev:

Har försökt hitta en större värmeväxlare att byta ut originalet med men inte hittat någon än, jakten fortsätter då jag helt klart håller med om att det är den bättre lösningen under förutsättningen att den kyler tillräckligt.

Hmm, om original värmeväxlare håller oljetemp under 120 grader under hårdkörning och vattentempen är inom gränserna låter det som att du löser ett problem som kanske inte finns?

Skulle inte vara första gången. Dock hör man varierande siffror på vad som är farligt och inte.
Sedan vet jag ju inte hur mycket varmare oljan blir i turbon och topparna


beepbeep skrev:


Erik Nilsson skrev:

Ett vettigt steg om det inte kyler tillräckligt så här kanske är en större vattenkylare?


Med korrekt dimensionerad värmeväxlare finns det bara en kylare för hela systemet: vattenkylare. Man märker lätt om den inte räcker till...då sticker tempen på hela motorn. Man får då ha i åtanke att moderna bilar har ofta MAP-baserad termostat som tillåter vattentempen att variera beroende på belastning. T.ex. är det inte ovanligt med 110 grader vattentemp vid jämn fart...

Imprezan har lite dum tempmätare som är statisk mellan vissa temperaturer (åtminstone äldre men även denna verkar vara så) vilket gör att man inte så lätt ser när den börjar klättra.
Nu är det dock en vanlig termostat på dessa.



beepbeep skrev:
Erik Nilsson skrev:

Får väl se hur jag klarar mig med original i sommar då, 115°C och stadigt klättrande kändes läskigt.


Jag tror att man ofta blir orolig för oljetemp i onödan. T.ex. åkte jag bana en hel dag med 135 graders oljetemp (Biltema helsyntet), med en motor som hade då rullat 50000 mil. Bilen skrotades pga. rost, motorn lever än i en annan kaross!

Turbo eller icke turbo på den bilen?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Hur gör andra subaruåkare som kör hårt på bana?

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
jonne skrev:
Hur gör andra subaruåkare som kör hårt på bana?


De jag pratat med som kör hårt på bana kör sällan med just den bilen på vintern, åtminstone inte de av skaran som har tempmätare

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Skruva banåkabil
Låg oljetemp. Hur löser man det bra?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande