Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Cup 2 däckslitage på M2 comp | 543 besök totalt |
Jag får väldigt mycket kantslitage på framdäcken, någon som har tips på vad jag kan göra för att jämna ut det?
Hur mycket finns där att slita på, vågar man köra till corden syns 😬🙈? Förutsättningar: M2 comp, camber fram -2,5grader, cup 2or 255/35-19 på 9" original fälg. 1 dag knutstorp och 2,5 dagar ljungbyhed. Bilderna visas i färdriktning. Har nu satt HF på VF och vice versa för att få ut lite till från dem. _________________ Henrik Johansson |
||
Ser ut som det brukar med CUP2 tycker jag. Du kan gå upp lite till i camber, innerskuldrorna är i lite väl fint skick så det finns lite svängrum för mer camber. Men även med mer camber så ser slitaget ut sådär med CUP2 på typ BMW (Porsche kan bli lite annorlunda med N-märkta CUP2)
_________________ Magnus Thomé |
||
Magnus, du som har erfarenhet av m2 o cup 2or (har läst 60 sidor hittills i "din" tråd 😃), hur många bandagar/mil kan man räkna med från ett set? Och jag är medveten om att det kan skilja från olika banor och körsätt. Blir ganska dyrt om man ska byta däck var 5e bandag 😬 _________________ Henrik Johansson |
||
Typ tre träffar för min del om man kör alla pass på träffarna och håller högt tempo. Fyra - fem om jag snålade in på hur många pass jag körde varje träff. Gissar lite grovt 50-60 banmil? Tidigare M-bilar har jag fått ut kanske 80-90 banmil från? De där sista en till två sekunderna i varvtid man laddar på tar på däcken. Däcksförbrukningen är största anledningen till att jag bytt till annan bil.
_________________ Magnus Thomé |
||
Ok tack, eftersom jag mest använder bilen på bana funderar jag på att öka cambern upp till 3,1-3,2, finns det några nackdelar med det förutom innerslitaget? Mvh Henrik _________________ Henrik Johansson |
||
Vet inte vad du kör för tryck på dessa, men högre däcktryck kommer spara skuldran lite på Cup2or, naturligtvis på bekostnad av varvtid så allt är en kompromiss.
En annan kompromiss är också att svänga väldigt försiktigt tills du byggt upp värme/tryck i däcken. Bygg värme med broms istället för med sväng. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Bygg upp värme försiktigt första varven och satsa på något högre tryck än du tidigare kört.
Du kan även testa annan körstil, tunga bilar äter framdäck... Jag har bara kört tunga bilar (M5 E39 tidigare sen M2 och nu M2 Competition) Du kan testa att vara med aggressiv med initiell instyrning och sen balansera bilen mer på gas, t.ex. mer lift-off oversteer och hålla upp en mindre vinkel på ratten, därmed få något mindre slip-angle i fram och låta bilen rotera mer aggressivt. Det kan spara framdäcken, men på bekostnad av bakdäcken... Som dock är ett mindre problem på M2 comp. Eftersom det är temperatur- och däcktrycks-mätare på displayen i bilen så rekommenderar jag att du kikar lite mer på det. Man kan lära sig rätt mycket bara på att se hur temperaturerna utvecklar sig över en stint, och man kan justera körstil efter det. _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||
Däck för banåka Cup 2 däckslitage på M2 comp | 543 besök totalt |