Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcktryck AR1 | 3 besök senaste veckan (1627 totalt) |
Vilka däcktryck upplever ni funkar bäst? Främst ni som åker lite framtungt och rwd
I dagsläget ligger jag på 2.15 varmt runt om på ca 1500kg bil. Nankang rekommenderar: <800kg 23 - 27.5psi 800-1000kg 24 - 32psi 1,000-1,400kg 27.5 - 37psi 1,400kg> 34 - 42psi _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
jag kanske har kört med för lågt, men jag har släppt ut till 2 i depån, tycker de visar tendenser på överhettning när trycket är högre efter nåt varv.... 1300kg _________________ Tord Ringenha11 |
||||
så 2 vid lite avsvalnat... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Experimentera lite. Släpp ut tills det inte funkar.
På 1200kg baktung bil gick jag inte upp någon värme med 2.1-2.2. Nu kör jag 1.85 fram och 1.9-2.0 bak. Skulle fortfarande vilja få upp mer temp. Stommen i däcket är skitstyv. Körde nästan ett varv på Mantorp med punktering och 0 tryck. Sladdade i Mjölby men jag kunde inte tro att det var tomt! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det är lite det jag gjort, tycker 2.15 har funkat bra på Gelleråsen. Dock efter körningen på Gotland syd & nord i kombo så fick jag ett helt annat slitage, mer slitgage på utsidan fram än på Gelleråsen. Borde jag ev gått upp någon 0.1a? Antar att det är doseringen och farten som gör att den slitit mer på utsida. Tyckte dom blev väldigt slingriga väldigt fort där. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Det är kanske banan som är skillnaden. Gotland är ju ruskigt mycket snabbare. Låter som om du behöver lite mer camber kanske, i alla fall på Gotland. I helgen så använde jag en däcktempmätare för första gången, det är något jag ska fortsätta med (i brist på Michelin cup2 connect). Det skulle nog du också kunna få lite information ifrån. Själv har jag fått ett högre slitage på insida höger bak... måste kolla hjulinställningen, annars förstår jag inte varför.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag kör faktiskt 2.4 i mina varma.
dock Fwd då. tycker det funkat bra och upplever varken att de överhettar eller blir halkiga EDIT: 1250 kg _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
ett högre lufttryck bygger mer värme annars _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Jag går emot strömmen lite, framtung 1500kg FWD på 215/45-17 och siktar på 2,6 fram och 2,35 bak. Provat att släppa ur lite till, men det brukar sluta med att jag höjer tillbaka. Sedan finns ju alltid risken att min Biltema däcktrycksmätare inte är något precisionsinstrument, så ta siffrorna med en nypa salt.
_________________ Torbjörn Lindgren |
||||
Det är till syvende och sist temperaturen som är viktig, inte trycket. Tryckökningen från kallt ger (bara) en indikation på temperaturen.
Vilket tryck du väljer påverkar lite hur bilen känns + hur däcken bygger värme (lite förenklat, mer i ytan eller mer i stommen) _________________ Magnus Thomé |
||||
Angående tryck så gick jag på någon youtube test av AR1, Cup2, mfl (tror det var Apex). Han sa att AR-1 ville ha lägre tryck än Michelin och Pirelli, 2 bar och strax under. När jag testade det så gick de mycket bättre. Från de som kör Cup2 med lite tyngre bilar så förstår jag att 2.4-2.5 är vettigt att ligga på, lite högre än på gamla Cup.
Att jag inte får upp så mycket temp (50 grader bak, 40 fram) kanske beror på att jag har 235+295 på 1200kg och kanske att jag inte utnyttjar hela greppet som finns (köra fortare i kurvorna) å andra sidan håller de länge.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Nankang rekommenderar:
<800kg 23 - 27.5psi dvs 1.59-1.9 bar 800-1000kg 24 - 32psi dvs 1.65-2.21 1,000-1,400kg 27.5 - 37psi dvs 1.9-2.55 1,400kg> 34 - 42ps dvs 2.34-2.9 Sen är det väl iofs axelvikt som är viktig. Min bil har 604kg på framaxeln dvs som en 1200kg bil med 50 50 viktfördelning och 354kg på bakaxeln dvs som en väldigt lätt bil med 50/50 viktfördelning dvs en normaltung seven bil. Så enligt rekomendationstabellen ska jag köra högre varmtryck fram men det är väl oklart om det är bra. Jag har siktat på 2.1 varmt både fram och bak efter ett avkylningsvarv. Det ger kalltryck på 1.2bar fram och 1.4 bar bak. Verkar ju intressant att prova att gå ner 0.1 eller 0.2 bar bak och prova med 2.0 fram Är väl lite som Magnus säger att högt tryck ger mindre rörelser i däckssidan som värmer upp stommen men hög slitbanetemp i mitten av däcket. Medans lägre tryck ger mer rörelser i stommen som ökar stomtemperaturen men ger kallare slitbana i mitten av däcket innan temperaturen och trycket har ökat. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Har dem på Z4M Coupe:
1475kg, 50/50 fram/bak, RWD. 235/265 fram/bak. 2grad camber fram/bak Provade först med 2.2 kalltryck vilket blev uppåt 2.8-2.9 varma, bara efter 3-4varv började de halka runt. Sänkte till varmtryck 2.4 och allt föll på plats, helt perfekt varv på varv (Gelleråsen, 20grad) Däcktemp höga 70 runtom ett par min efter depåstopp. På Kinnekulle (ca 12grad) sänkte jag till 2.2 runtom varma, märkte ingen skillnad iaf inte till det bättre. Efter 5-6varv började de låta/vibrera i böjarna, detta försvann efter ytterligare ngt varv? Slitaget ser bra ut, bättre än mina gamla Toyo R888 som fick typiska "vallar". |
||||
Trådlyft för ny säsong! Inte på min bil i alla fall. Sänker jag inte trycket får jag inte någon temp. Banpremiären var i helgen på Knutstorp. Soligt men kallt, minusgrader på morgonen. Körde första 20 minuterspasset på 2 bar som jag (trodde ) att jag tryckt i på 2 dagar tidigare. Resultatet var helt iskalla däck förutom höger fram som var lite ljummet, vilket var lite förvånande med tanke på banan. Visade sig att jag fortfarande hade 2 bar i alla däck förutom höger fram som hade 0.5 bar, problem med läckande ventil där. Sänkte jag till 1.8 så började jag få lite temp i alla fall och trycket steg mot 2.0, så det blev aldrig riktigt bra. Skulle fortsatt att sänka men orkade inte krabba med det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Däck för banåka Däcktryck AR1 | 3 besök senaste veckan (1627 totalt) |