Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Drift Bible by Keiichi T = Körteknik för alla banåkare! | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (12004 totalt) |
Forumvänner!
Jag råkade se filmen "Drift Bible" i dagarna och tänkte dela med mig/inspirera/bredda vyerna. Den är klart lämplig att se även för aspirerande eller rutinerade räserförare. Varför? Jo, teknikerna som behandlas i syfte att framkalla sladdar är lika rätt i syfte att INTE framkalla sladdar.... Eller fråga dig varför du sladdar. Parkeringsbroms kanske vi kan låta bli men av de sex teknikerna som avhandlas.... 1 Side Brakes (e-brakes), handbroms är inte så aktuellt utanför Monte Carlo men kanske i konkörning. 2 Shift Lock (har du inte lärt dig heel-toe kan detta hända) 3 Power over (solklar 1 - gasa ut ur kurvan för tidigt och mycket) 4 Braking (vi snackar svag trail, eller hur man sköter övergång mellan broms och turn-in.) 5 Feint (scandinavian flick/förställ/giregenfrekvens) vem har inte sett avåkningar och snurrar pga detta i S-böjar (NGK på Knutan resp TV på Kinnekulle) 6 Lift off (solklar 2, gas-släpp i kurva) Tycker ni fortfarande drifting verkar korkat så se videon för att spana Keichhis exemplariska häl-tå-teknik och hur han visar med rattrörelser hur man "kastar bilen" respektive "smyger in den". Dessutom visar han "high speed drifting". Man kan väl kalla det ett tydligt sätt att visa att fetställ inte direkt ger bättre utgångsfart. Men det är inte syftet heller. Detta handlar om car-control. Avslutningsvis ett citat från Senna. "The car is rubbish. I can only make it turn by using the gearbox". En mer solklar hänvisning till "Shift Lock" kan jag knappast tänka mig. Duger det för Senna kanske "drift-skeptiker" kan ha nåt att vinna oxo... Är han Drift King? Inte vet jag, har sett "värre" körning, men det spelar ingen roll för själva beskrivningen av teknikerna tycker jag är kanon. Se den och kommentera sen.... /Kristoffer Drift Bible by Keiichi "Drift King" Tsuchiya |
||||||
En liknande film skulle vara underbar med olika kapiter för varje svensk bana. Finns det nån lämplig aspirant som förare kanske . Spårval och tekniker för både rwd och fwd med lagom och "för mycket" effekt (borde bli minst fyra olika tekniker, fyrkrafs är fusk )
Det som är genomgånende för driftbibeln är den torra sakliga pedagogiken. Inget är häftigt osv, utan enkelt och tydligt upplagt. Han är ju inte lite ödmjuk heller i sina beskrivningar hur det gick till när han började. Att ha bromsljus i främre kofongaren är ju en självklarhet när man är instruktör... Ett annat bra exempel på "Feint" är Esset på Sviestad. |
||||||
Tiff Needell har gjort en film om olika körtekniker i "Burning Rubber."
http://www.dvdtimes.co.uk/content.ph Scandinavian Flick är bäst! Han kör även en del med en Reliant Robin, bilden säger väl allt? Hur det gick kan ni ju föreställa er, men underhållande är det. T.o.m. Tiff var överraskad hur dålig den var. (ursäkta OT) _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Man får nog köra bra fort för att få till en sladd i Esset, tycker det är ganska långt mellan de två kurvorna så man hinner nästan köra rakt med bilen en kort (väldigt kort) stund mellan... men det kan ju vara jag som är alldeles för feg kanske... |
||||||
Vad gäller de olika driftteknikerna så uttnyttjar jag dem "sen barnsben" för att undvika att bilarna jag kör inte tar styrning. Jag är uppväxt med att köra bil på sjöis och grus... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Haha... det stämmer säkert! Utnyttjar faktiskt lite av driftingtekniken själv också (har alltid kört mycket på sladd på vintrarna och alltid bakhjulsdrivet), upptäckte t.ex att torparsvägen på Sviesta kunde tas lite smidigare genom en mycket lätt bromsning precis när man börjar svänga för att få med sig bakänden lite... nu snackar jag inte bredsladd alltså utan bara precis så bakändan börjar svänga med (det är väl det som är "trailing" va?)... kanske helt fel teknik iof, men det kändes bra... racevolvon är ju framhjulsdriven så helt överförbart är det ju inte från mina lekar på vintern dock... Nybörjare som man är så har jag också svårt att avgöra vad som är korrekt/snabbast teknik, men det har iaf gått snabbare och snabbare under säsongen varvtidsmässigt och det tycker jag känns bra... |
||||||
Poängen jag ville ha fram är snarast att det knappast är en "driftingteknik". Det är helt normal bankörnings- eller rallyteknik och det enda som är "drifting" med det är att man gör med en annan avsikt. Jag använt samtliga tekniker för att köra fortare i kon- eller bankörning. (Inklusive handbroms, fast den upplever jag som mindre gångbar i RWD sammanhang... )
Denis Jenkinson (bortgången skäggig aktad motorjournalist och co-driver + innehavare av ett antal VM -titlar i sidvagnskörning som burkslav) beskriver t.ex. "feint" utförd av Stirling Moss i Mille Miglia på 60-talet. Tvivelsutan förekom samtliga tekniker även kring sekelskiftet... |
||||||
nej jag håller med om att det inte bara är "driftteknik" utan det är ju vanlig bankörnings teknik från grund och botten. handbromsen är väldigt bra att ha i drifting då du kan förlänga "driften" och koppla vidare till nästa kurva. i den här filmen vosar dom "side long" (japaner och engelska funkar bara inte ) som enbart är handbromsen: ftp://m-d-s.no-ip.com/driftxtreme.wm ska ta fram en till som vissar lite mer ingående hur man kan använda den under tävling. _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||
Jag tror den filmen avskräcker mer...
Vad jag gillar med Drift Bible är just att det är så "sakligt". Bilarna ser mer normala ut, kamera på pedalerna, mätare som visar varv, pådrag, bromskraft. Körtips som verkligen man kan använda i racing. Driftingens "problem" är kanske att för ofrälsta är 2 minuter [EDIT det är nog kortare] burnout intro rätt avtändande. Detta känns som nåt för nya skate/snowboard/playstationgenerationen; dataspelsmusiken, stuket på bilarna och förarna. Själva körandet som kommer senare är dock minst sagt imponerande. Ser fram mot film 2! |
||||||
denna film är inte för att direkt vissa hur man gör utan vissar vad dom kan gör under en uppvisning då det är själva teamet dom gör reklam för men jag tycker att det är en rätt bra snutt där som visade att handbromsen går att använda till mer
hittade ingen lite version av den andra filmen så jag ska klipa en ny kommer snart! _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||
detta är från två final repor i japan med en RX-7 (orange) och en Nissa a33 sefiro (blå) här ser man tydliget att en förare tycker om att köra mycke med handbromsen och den andra vanliga bromsen och gasen.
ftp://m-d-s.no-ip.com/Drift2.wmv sorry om det är dålig kvalitet men jag hade inte så mycket tid till att fixa fram den. _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||
|
||||||
Det verkar va någon slags fysisk apparat. När han missar och kör på curbsen så ser man hur bollana plötsligt blir större. De studsar upp och hamnar närmre kameran. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Skoj att det inte alltid behövs acceleratorer, loggning och mjukvara för att få fram det man vill visa. |
||||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Var laddar man ner den ifrån? |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Drift Bible by Keiichi T = Körteknik för alla banåkare! | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (12004 totalt) |