Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1613 besök totalt |
Rollcentrumet fortsätter att "spöka runt".
![]() ![]() Tillbaka till sidledesvarianten igen. vi kan alltså ha ett Rc bak och ett annat fram. Eller Rc:n som representerar t,ex 10% antiroll bak och 0 fram. Då sker 10% viktförflyttning bak via geometriskt rollmotstånd, och man får minska K-fjädern i motsvarande grad för bibehållen balans. Det här var inte alls en korrekt beskrivning av att det verkligen handlade om 10% total atiroll, ![]() ![]() Det är så att eftersom Rc är en produkt av belastning så kommer CG att påverka det hela. Därför, flyttar vi CG mot bakaxeln, så får vi MER geometriskt rollmotstånd. (Under förutsättning att Rc ligger högre där, annars kan det bli tvärt om). Om vi även ökar sidobelastningen så resulterar även detta i MER antiroll. Även fast alla A-armsvinklar är desamma. Ok, dom ändrar sig under det dynamiks förloppet, men det är inte den hårklyvningen jag är ute efter. ![]() Jackingkrafter kan vi få mer eller mindre av vid samma % antirolll beroende på hur kraftlinjerna ligger. Men det är fördelningen av viktförflyttningen som är av intresse här. Vi kan alltså räkna ut TVÅ saker. Dels hur mycket bilen kommer att fjädra in respektive ut över sina hjul, om vi nu vill veta detta. Dels hur lastväxlingen kommer att se ut vilket bestämmer hur bilens balans kommer att te sig, vilket är högst intressant. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
![]() |
Racetech
![]() |
1613 besök totalt |