Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (27902 totalt) |
Bilen är såld
Alfa Romeo Alfasud ti 901c 1978 Foto: Mikael Sandberg hösten 2006 Ursprungligen byggdes Sudden av Georg Von Boisman. Bilen har helbur, plastrutor och rensad inredning. Motorn är en standard boxerfyra från en Alfa 33 med Weber 36 dubbelförgasare och lättat svänghjul, växellådan är standard 5-växlad och är ganska kort stegad. Det kan vara lite olika hk i motorn beroende på vad det är för sort och detta är en 33 motor från 1987 - 1,7l på 118hk. Det finns bara en vassare åttaventilad variant som har Weber 40 och 132 hk. 16V har 148hk men den passar inte helt lätt i en Sud. Gasresponsen är beroendeframkallande snabb och man blippar gärna för at det låter ballt och känns bra. Vikten är nu 837 kg fulltankad utan förare. De tre kg från 840 är uträknade från de senast lättningsövningarna! Bilen rullar oftast på Kumho 14" R-däck på 14x6" krysseker men jag har oxo provat ett set Yokohama A48 på 16V fälgar (tips för andra; spacer behövs då det är lite skillnad i offset). Chassit är försett med olika varianter av länklager där det förut var bussningar. Originalcamber är nåt i stil med >2 deg så inga problem där... Min har ca 1,5 grader negativ och är väldigt styv i chassit iaf. Jag har ett set Powerflex som jag funderar på att montera för att det skall bli lite lugnare framfart på väg. Bilen känns bra på bana men minst sagt rå på väg. Farsans Seven är faktiskt i lä vad gäller "rejs-känsla". Det är nåt särskilt med en riktig racebil, råheten är svårslagen! Det sitter en tank på ca 16 liter i bagaget. Fjädrarna är hårda och bilen är sänkt nån decimeter. Dämpare är lite blandat, fram original dämpare och bak Opel som är höjdjusterbara med nya övre fästen. Bromsoken bak är bytta till Gilulietta/Alfetta + handbroms bak isf fram. Fram är det standardbromsar. Det är mao lite överbromsat bak, då originalregulatorn är bortplockad. Jag har monterat en Tilton justerbar regulator som inte riktigt räcker till då bromsbehovet bak är rätt försumbart. Bilen är regbesiktad med bur, skattad & besiktad. |
||
_________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||
Niklas: Den är inte mycket rostig faktiskt. Inte hittat nåt hemskt än iaf...
Kristian: Den har inte vagnbok men det står på fixalistan. Har inte bestämt om det är värt att ta ut i år. Det som saknas annars är nya vätskor, allmän översyn & service samt byta ut diverse slitdelar. Bara kört 10 km idag men det var kul nog... Fyhr: 75:an är såld (jag har ändrat tråden) Fuling: det kommer mer info allteftersom jag får reda på mer, fn vet jag inte själv! Det är iaf McP fram med länklager och hysterisk (original typ över 2 deg) negativ camber. bak nån slags "dead axle" samma som 33 mfl |
||
|
||
För en vecka sen visste jag inte ens att det fanns en bil som hette Alfasud.
Nu har du visat upp en i bästa skick som ska användas på bästa vis! Har fått förklarat för mig att dom är oerhört roliga! Så länge dom inte rostar bort. _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag har inte hunnit väga den än. Lättningen borde uppvägas av alla rör i buren så omkring 800 kg kanske är rimligt att tänka sig. |
||
om det är den som Georg byggt så har jag sett den ge en massa potenta bilar pisk i en slalombana.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||
Det är Georg von Boismann som byggt den från början.
Jag har pratat mycket med honom om bilen och fått bra hjälp, bilen har blivit lite "knocked around" som alla räserbilar blir med åren Men potentialen finns kvar. |
||
Helläcker bil!!
Angående konstruktionen av bilen valdes den låga boxermotorn för att kunna göra fronten så låg som möjligt och då även sätta föraren lågt i bilen. Allt detta gjorde att luftmotståndet blev lägre. Boxermotorn valdes även för att få ner tyngdpunkten och slippa ett stort överhäng framför framaxeln som gör bilen framtung. Motorn placerades på längden för att slippa vridkrafter i längsled under gaspådrag och motorbroms. Det var den första bilen med framhjulsdrift Alfa konstruerade och de tog allvarligt på att bygga en bil med bra väghållning. Bilen försågs med 2 graders negativ camber fram för att slippa problem med understyrning i kurvorna. Bromsskivorna placeras längst in vid motorn för att få en så låg ofjädrad vikt som möjligt. Bakvagnen får längsgående länkarmar framåt, ett panhardstag, samt dessutom bakåtriktade länkarmar. De bakåtriktade länkarmarna fungerar dels som kränghämmare men också som en antidive för bakvagnen. Hjulvinklarna bak är satta så att man ska få en viss hjälp med lite överstyrning av bakvagnen in i svängarna för att slippa understyrning. Panhardstaget i bak och framvagnsupphängninhen är gjorda så att rollcentrat ligger lågt i bilen. (Fakta från artikel i Klöverbladet 2004, snabbt sammanfattat) _________________ /David Söderblom |
||
Alfasud finns i topp 3 på flera av mina (d v s ytterst subjektiva) "listor":
- de sämsta bilar jag ägt (sammantaget funktion/rost/kvalitet i material etc.) [placering: 1] - de bästa/roligaste svängbilar jag ägt [placering: 3] Lycka till med nya bilen, Kristoffer! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Var ligger motor och vxllåda i förhållande till framhjulen då? Spc med tanke på att bromskivorna sitter på direkt vid växellådan? _________________ Pär Hylander |
||
Motorn framför bakaxeln, växellådan bakom.
Edit: Mannen bakom modellen, Rudolf Hruska hade ett förflutet inom Porsche...Kanske valet av boxermotor och transmissionskonfiguration kan spåras där ifrån? Fast bakfram.. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Antar att du menar framaxel... Pär: Sedan blir ju överhänget kortare med en boxer än vad det skulle bli med en rak 4:a. _________________ /David Söderblom |
||
Idag blev det körning på parkbanan med SVKG. Oerhört kul att få känna på bilen.
Fästet var väldigt bra men jag lyckades inte helt lista ut hur mycket mer grepp det fanns. Bakvagnen började leva lite i andra åket iaf. Mest akut nu är en hjulinställning för bilen var lite för "vimsig" och svår att placera i snabba svängar. Näst mest akut är en större ratt. Den pyttelilla läderkringlan ger inte alls den precision man önskar när man skall hålla mot torque-steer med ena handen på ratten och växla med den andra. Kanske har jag blivit klen efter ett liv med servostyrning. |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (27902 totalt) |