Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2 >> 10068 besök totalt |
Tyckte det var dags att lägga till min bil.
Det är en gamal bekant här på rejsa. (Jag har tagit mig friheten att kopiera från den gamla tråden om bilen, hoppas du inte misstycket Fredrik, det blev aldrig något fotoväder i höstas) Info Intagen till Sverige -88 av Köhler Racing Diamantsvart Motor: 10500 mil Större luftburk Evo2 GreenCotton filter Portad topp,andra kammar,ändrat spjällhus + lite till (allt utfört av Köhler Racing) Chassi: BMW Grupp-N camberplattor BMW Grupp-N chassi, fjädrar, stötdämpare BMW Grupp-N Bussningar Fälgar: 15" R-däck 16"BBS Hala däck Övrigt: Evo 2 Front Evo 2 vinge bak Evo 2 Luftintag till bromsar Halv bur Recaro Evo 1 stol Frågan är vad man ska göra med bilen? 1. Bygga om den enligt "Pimp my ride" stuk, med 42" tv, riktig stereo osv 2. Låta bilen vara, uppgradering av förare är prio 1 där det finns några sekunder att hämta 3. Uppgradera bilen efter konstens alla regler, för att spara värdefulla tiondelar Vad tycker ni jag ska göra? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
En äkta eller replika EVo spelar igen roll, jag kan aldrig få nog av dessa bilar
4. Gå med BMW Sport Club...igen (om jag har rätt info) 2. Uppgradera föraren 3. Uppgradera bilen (å andra sidan verkar den inte sakna något) 1. Endast om samtliga steg 2-4 misslyckas katastrofalt _________________ BMW MC-klubben |
||
Åhh, den bilen är såå fin!
I händerna på rätt förare är den dessutom riktigt snabb... ...så ut och träna för jag tror de flesta här på rejsa har sett den in action! Suck, varför slutar man aldrig att drömma om en M3 E30? Gott nytt föresten! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Som jag lovade Fredrik så blir det alternativ 1.
Jag har beställt nya nummerplåtar både fram och bak! Jag har dock fuskat lite och tänkt även på alt 3. Jag har beställt en luftbox och Alpha-N men det räknas ju enligt dom flesta på rejsa som alt 1, men har man hört Sten Jarls gamla M3:a så är det ett måste! Hoppas även att jag ska komma över vassare camberplatter (vilket iof enligt en del japanska filmklipp måste räknas som alt 1). Andra krängare, även detta borde gå som 1 då det ser bättre ut när bilen beter sig som en bil och inte något flytande fordon. Nytt grenrör, kanske påverkar ljudet och då blir det ju per automatik alt 1.
Det är ganska många årsedan men så blir det nog, men jag behöver nog först en dos av alt 2 först (Gör dock mitt bästa bakom ratten på GT4) gamla kombinationen förare och bil var väl hyfsat snabba Men jag tror inte det blir några problem, bilen ska tydligen hitta runt Anderstop på egenhand... _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Riktigt nöjd! Är dock lite sur på mig själv, borde köpt en M3 e30:n för 10 år sedan Vad gäller att åka med så är det självklart. Jag behöver ett och annat råd vad gäller körningen man är inte någon Cecotto direkt _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
För långsamt kommer det nog, så jag tycker vi bestämmer så. Frågan är bara vad du ska ha för bil, ditt prjoekt är ju inte riktigt klart om man säger så. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Har äntligen fått lite gjort med bilen.
Bytt belägg (Carbotech) Bytt bromsslangar (Stålomspunna) Bytt stötdämparfäste bak (Samuel special) Monterat insug Monterat Alpha N motorstyrning. Moterat Bredbandslambda (Techedge 2Eo) Nu återstår en hel del mappning, har i alla fall fått bilen att gå okej, om det ändå vore bättre väglag... Jag siktar på AFR vädern enligt nedan AFR 12,5 >5000, >80% AFR 13-13,5 >5000, <80% AFR 14,7 <5000 Någon som har någon åsikt om detta är vettigt? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Varför ska du köra så magert under 5000rpm? 14,7 innebär lambda 1 och med det blandningsförhållandet kan du inte lägga på belastning utan spikningar.
12,5 som du siktar på att ligga på under belastning är å andra sidan lite väl fett. När vi mappade min gamla sugmotor så siktade vi på att ligga på lambda 0,89 på fullast och ca 0,92 på dellast. Det gav bäst effekt. Motsvarar 13,1- 13,5. På dessa motorer är det känsligt om motorn går för fett, då tappar man direkt effekt. Vad kör du med för tändning? _________________ Jonas Edling |
||
M3 Jonas
Med Alpha N går det inte ändra tändningen. Tändningen ligger på den mapp som Köhler gjort till bilen, jag har ingen aning om hur den är ställd. orsaken att jag tänkte börja med dessa värden är efter de flesta på S14.net är överens om att det dessa värden fungerar för våra motorer och de uppger att de inte haft några problem med spikningar. Givetvis vill jag inte köra för magert så man råkar ut för något otrevligt. Kan du skicka över hur dina värden såg ut över mappen? Vad mappade du mot, när du skriver last är det tryck eller spjällöppning? bumper Jag köpte grejorna av John, han är väldigt aktiv på s14.net sök på författare John, innan jul gjordes ett GroupBuy då jag köpte detta se länk nedan. Vet inte om det är möjligt att få samma priser nu. http://www.s14.net/forums/showthread Mail adress john@maxx-automotive.com Allt som levererades var av mycket hög klass och inkluerade allt som behöves för att få det att fungera. Det är lite kopplande och så men på två kvällar så är man igång! _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Som jag skrev tidigare så är jag riktigt nöjd med grejorna och supporten är tydligen riktigt bra om det är något som man behöver hjälp med. Jag hade hoppats på mer insugsljud (det var huvudorsaken till köpet), det är på riktigt höga varv som skillnaden blir störst, synd att det tar slut vid 7800. Det går iof att ändra men då behövs en annan budget än min
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
M3Jonas har fått mig att fundera lite mer kring lambda värden hit och dit och nu är det dags att bilda sin egen uppfattning.
Enligt grafen nedan så skulle jag ju försöka hålla mig till det röda området i mappningen. Eftersom jag kommer att köra closed loop så kommer ju värdet gå mot lambda 1 (AFR 14,7) under konstant last. Det normala verkar vara att ha en något magrare blandning vid låga varvtal och fetare vid höga varvtal. Frågan är hur mappen ska se ut? Värden att mappa mot är Varvtal och Gasspjälls vinkel _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Kör man ex. en fullgasrepa i bromsbänk så har vi legat konstant vid 12.5 från tomgång upp till maxvarv, motorn verkar ge mest effekt då. M30 3430cc.
Men ligger du o åker vanligt med spjället låt säga 15% öppet o finåker så behöver du ju inte åka 12.5 i blandningsförhållande. Detta är olika från motor till motor man kan inte säga att 12.5 ger mest effekt kan likaväl vara 13.0 osv. _________________ Henrik Andersson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2 >> 10068 besök totalt |