Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 128 -73 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34736 totalt) |
Japp! Nu rullar den så jag kan väl lägga ut några bilder. Vi får väl se när den får smaka bana. Det är ju som att köra gocart på gatan ändå...
Vad som är gjort: Sportstolar + rensat lite inredning. 6x13" Momo med Dunlop 195/45. Nya dämpare. (Vilken skillnad!) Frambromsar från Uno Turbo. Kapade framfjädrar. 3-bladig fjäder bak + distanser. Plasttank i skuffen. Genomgången motor. (1500) Extractorgren + 2" avgas. Weber 36/36. Förgasaren behöver en större genomgång och förmodligen bestyckas om en aning. Tyvärr funkar inte tändningen som den ska och en MSD 6A är på väg. Vi får väl se om det löser något eller om man får fler problem... -Johan _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
|
||
Hatten av!
Å en radda frågor förståss: Nya dämpare? orginal, sport eller ombyggt? 3-bladig fjäder bak: från en kombi eller hemmabyggd? Extractor? Var hittade du den? (brummar runt i min än så länge standard 128a och njuter kopiöst) _________________ Björn Hellström/ |
||
Tack för visat intresse!
Bo Göran: Du får ett par sålänge. Ska plocka ordning ordentligt på elen först innan jag klämmer ihop panelen som det ska vara. Sviluppo: Nya originaldämpare köptes begagnat (NOS) av en farbror som brukar annonsera på blocket med en lista på dämpare. Funkade klockrent men det var lite pyssligt eftersom det var lösa dämpare och inte ett komplett ben jag fick. Kolla om dina ben (på bilen) är så fräscha så du vill använda dom och, framför allt, att du kan byta dämparen. Vissa är svetsade har jag förstått vilket komplicerar saker... 3-bladig fjäder från Kombi köpt på Hällberga bildemontering com har förvånansvärt mycket gamla Fiat-delar. Jag har även kombins grövre kränghämmare men det råder delade meningar om huruvida det främjar egenskaperna påp en framhjulsdriven bil så jag låter den ligga tillsvidare. Jag kan inte direkt klaga på styrresponsen... Grenröret köptes från Tyskland via ebay: http://cgi.ebay.de/FIAT-X19-X1-9-UND Eftersom jag var tvungen att kapa en bit för att det skulle passa 128 såg jag hur fult det var svetsat på insidan med en stor ful kant som bromsar allt vad flöde heter. Jag tyckte det var bra att utgå ifrån iaf och inte farligt dyrt heller. Mycket trevlig och tillmötesgående pajsare att handla av också! Åke: Jag ringde till en kille i Ystad som verkade ha världens pejl på Fiat (Men han jobbade i en Citroenverkstad). Jag fick hans nummer från fiatclassicforumet men tycks inte hitta det nu i brådskan. Jo, här: "Prata med Calle Bergström på Ystads Bilservice". Han var det! Må gott nu! _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
Mmmm så underbart vacker! Alla riktiga småbilars moder klädd i vacker dress.
Fast jag har hört att Fiat är dåliga bilar som rostar... //Kraniel, Fiatägare sedan... 17 timmar. |
||
Tack!
Det beror lite på hur man räknar... Om man ser det vacklande elsystemet som en friliggande del är det ju faktiskt riktigt bra bilar som rostar! Detta gäller ju inte bara Fiat förresten... Ser nästan ut som om du inte riktigt vill erkänna något här... Vad är det du har köpt? Just det. Fiat kopierade väl kojan som då skulle vara urmodern. Så tror jag bestämt det var. _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
Den här: https://rejsa.nu/im/_garage/184-new_ Självklart haglar rostkommentarerna över mig. Se även http://www.kraniel.com/page.asp?id=1 Lycka till med hundratjuåttan! |
||
Kul att din kompis gillar den för visst Petter, den här syns i Motala emllanåt. Inte nu på någon vecka dock. Knäckte ett styrstag i torsdags så nu vilar den tills delarna dyker upp. Fick anledning att knacka lite rost på min andra Fiat sålänge...
Blinka lite med helljuset och preja in mig till kanten om du ser mig. Jag bjuder gärna på en provtur om jag har tid! Må gott nu! _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
När man nu inte har så mycket att göra blir jag alltid glad när andra ordnar upp så man får något att pyssla med igen...
Efter en punktering har jag haft bilen stående ute i väntan på nya däck. Eftersom den första leveransen mystiskt försvann efter Jönköping har jag fått vänta några veckor extra och då händer det naturligtvis. De mest tattaraktiga (no offense alla tattare it's only an expression) amatörer krossar hela dörren för att sedan bryta loss den ena av de, så gott som värdelösa, glasfiberstolarna. När dessutom ena fästet sitter kvar på golvet undrar jag hur dom ska skruva fast den nu... Skadelistan ser ut såhär: Krossad ruta Plåt och lack på dörren och tröskeln Mosad tröskellist Mosat innerhandtag förardörr (eftersom dom kastade stenen igenom, inte bara rutan, utan hela bilen) Sönderbrutna stolsfästen (som jag gjort av en originalstol. Särskilt tack för den!) Sönderskurna bälten (Istället för att bara klicka bort dom) Stulen stol Stulen ratt Hoppas dom får kul med sitt nyförvärv. Sååå, om någon har en rostfri 128-dörr som bara står och skräpar... Eller en sliten gammal Sparcostol eller kanske ett 4-punktsbälte, ja ni fattar... Ge mig ork att fortsätta! Johan Pricksäkert: Hade det inte gått snabbare att bara klicka loss öglorna? Jag ser en före detta ingjuten mutter på bilden. _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
Tack till Mangan som rapprterade skadan! Glömde säga det.
Färgen spelar inte så stor roll då det sitter ett rött Sabelt på förarsidan. Om du har ett över så är jag klart intresserad! Maila bilder/pris/bytesförslag till bruuus at gmail.com Må gott! _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
ok, ny tank blev klar och kom på plats ikväll. Blev mycket snyggare och framförallt är den ju tät så det inte luktar molotov i hela bilen.
Snyggt som fasen! Tack till Krister som svetsat och bockat (även om jag tror den blev lite för liten)! Envisa borrspån... och såhär blev det: Nu 5 timmar kvar till besiktning. Återkommer med resultatet och en liten uppdatering när jag fått listan från SBP. _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
Herlig med "hårete" små fiater!
disse guttene kan nok hjelpe med deler: http://www.fiatvirus.com/web/ _________________ Aksel Ness |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 128 -73 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34736 totalt) |