Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore -73 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 24790 besök totalt |
Det är dags att visa upp detta lilla projekt för allmänheten.
Tanken är att få den körbar och sen se vad som är bristfälligt.. Vid inköpet såg det ut så här Här kommer lite bilder från idag så ska jag försöka fylla på med mer info framöver. Vi har bilen i ett kanongarage. Värme och gott om plats. De flesta verktyg vi kan tänkas behöva finns på plats, inkl svets kompressor svarv av bänkmodell osv osv osv.. Mängder av rostskyddsmedel har förgyller denna bil.. Lättmekat när massan är avskrapad.. Axeltappen verkar ha gått varm vid tidigare tillfälle.. Maskinen går helt ok, men en översyn på tändsystemet är behövligt. Ventilkåpan ska snyggas till som en mjukstart. Vad är detta för märke? Verkar härstamma från leveransen till första ägaren. En hel del kul papper och info om bilen finns bevarat.. Undertecknad river och sliter ut mögliga mattor och ljuddämpande material.. Det är rent från lösa saker inuti nu. Sköna men tunga och stora stolar.. Allt ligger i en hög på gräsmattan utanför. Fortsättning fölljer... _________________ /Anton Lillsund |
||
vadå fick inte ja va me på bild? klämmer in en feting!
_________________ Emil Koop Familjekärra: Tiguan R-Line 2019 190TDI Hoj: BWM R90 Offroad -71 ATV: Cforce 820L 2018 |
||
Ja färgen är verkligen läcker Men efter all massage av plåt osv så är blir det förmodligen för mycket arbete om den ska lackas på nytt. Tanken är att ta en roller och en hink vit mekanlack och sen måla så pass bra det går med denna metod. Vit kaross med svart huv och orört vinyltak. En uppsättning 17" hjul med friskt gummi har vi fått tag på också. Fälgarna ska blästras så fort jag får tid. Sen målar vi fälgarna svarta tror jag. _________________ /Anton Lillsund |
||
Det finns egentligen inga planer fastställda öht för detta.. Först och främst ska allt fungera (vilket det iofs gör redan nu) Men att få den besiktad och sen köra den på riktigt för att känna lite på den blir en bra start. Motormässigt så kanske man kan hitta något roligare i förgasarväg. Avgassystemet kommer att ersättas av ett "standard" kanonrör. De saker som ändras kommer givetvis att byggas så de inte blir ett bakåtsteg om man en dag vill ta ut en vagnsbok på bilen. _________________ /Anton Lillsund |
||
tuff bil, alternativ till att rolla kan ju vara att spruta den själv, du hade ju kopressor. vet flera som har lyckas riktigt bra i vanliga tvätthallar eller i partytält på tomten detdär märket du undrar över, det är ett gammalt skattemärke, tror den typen försvann 73
/Micke L _________________ Micke Lundkvist |
||
Skoj projekt Lite uddabil att satsa på, vilket alltid gör det roligare
Såg ut som om rostskyddet hade gjort lite nytta under dessa 30 år iaf. Ska bli skoj att följa! Lycka till! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Äntligen en riktig projekttråd om bilen. Gillar denna bilen skarpt, modellen är ju helrätt!
Men det där med att rolla den i vit mekanlack lät inget vidare tyckte jag, 70-tals brun är ju så grannt. En hög med Webrar i pannrummet på det sen så är man ju hemma. _________________ Peter Karlsson |
||
Underbar bil - helt klockren bratwursträser!
Jepp, lyssna på Barbapappa. Brunt är bra. |
||
Äntligen en Commodore B på Rejsa! En av Opels absolut snyggaste karosser enl min mening, men jag är ju lite partisk... Vad ni än gör, släng inte inredningsprylarna, även om det är trasigt. Det är väldigt svårt att hitta vettiga prylar till de här bilarna nuförtiden, så ni kan nog göra en liten hacka på att sälja dem. Samma gäller kromlister och annan utvändig dekor. om det går att få av vinyltaket helt så kan det också gå att kränga iväg (förutsatt att det är helt från början då). Det där med axeltappen är inget att vara orolig för, så har det sett ut på alla såna här framvagnar jag plockat med. Är väl från härdningen gissar jag. Det borde vara en 2,5 S motor som sitter i nu, iom enkelförknasaren. Ser väldigt välservad ut, brukar bli mycket geggamojja under kåpan efter några år. Jag har en snygg ribbad alukåpa till salu om ni vill ha, håller lite tätare och är snyggare att se på . Det är ju lätt att uppgradera i volym också, Senator 3,0 på 177 hk slinker ner utan problem... Borde gå att få dit en 5 vxl Getrag från Rekord E eller Manta också, de 4 petade originallådorna är inte så jätterejsiga. Framvagnen är bra, det går att ställa alla möjliga vinklar. Tydligen ganska ok geometri också om jag inte missuppfattade Fuling när han kikade på mitt åk. oj, vad jag babblar på, men jag blev så glad när jag såg bilen! Heja på! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Vinyltaket kommer vi lätt behålla. det är mkt bra skick dessutom. anda kromen som blir kvar är nog runt rutor och bakljus samt dom grymma kromade speglarna! . får väl slänga ut en garagerensartråd med dom överblivna sakerna sen då! kommer upp med bilder från idag lite senare när ja lagt upp dom. fråga Anton om han vill visa sitt finger han kapade i istället för i bilen! _________________ Emil Koop Familjekärra: Tiguan R-Line 2019 190TDI Hoj: BWM R90 Offroad -71 ATV: Cforce 820L 2018 |
||
Inredningen är djupfryst nu..
Får transportera böset till något ställe med värme.. Eller kom och hämta det. Gratis!!! Jag har dessutom redan kapat bort en stor del av alla fästpunkter för kromet.. Så kom och hämta det också. Det här med motorn är vi lite vilse på. Det ska köpas lite småsaker till den (packningar osv) men vi måste då veta vad det är för motor. Toppen har gjutmärkning: 2.5 08881699 30E kan det räcka för att få fram något som räcker för att beställa packningar osv? och det här med färgen.. Den höstbruna kulören är ju onekligen läcker.. Men att bevara den som finns där idag är bara att glömma. Det blir omlack isf. Det känns som en hel del jobb för att komma dit.. Vi har skrapat lite på de synliga rosthålen idag och det blir en hel del plåt bara där.. Men men det är långt kvar innan det ska målas något öht. Invändigt blir det väl vitt eller grått i vilket fall. Jätteskoj med responsen från er! Vi kommer hålla er uppdaterade med vad som händer. Emil drar nog upp lite bilder lite senare. och ja, mitt finger blev några gram lättare ikväll.. 2 mm bred kapskiva och så tjupp.. Det har inte börja göra ont ännu.. Men det börjar så smått att sticka i fingret iaf.. _________________ /Anton Lillsund |
||
Aj. Som mycket som ni jobbar finns det ju risk för att ni får ut er retroräcer före en viss Cortina. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Har renslipat nästan hela fronten förutom nedre hörnen för dom saknas . sen är dom splipgrundade. även grundat plåten där skärmen ska sitta samt på sidan av bilen där det tidigare var "lackat" i små tjepade kantiga mönster.
Anton hårdjobbar. Nån måste ju hålla kontakten med sponsorerna! Fick ur baksätet idag. Hitta mkt gammalt hundhår! Bläää! > Vi tänkte efter som både AC och taklucka saknas så gör vi mer hål för luftgenomströmningens skull! _________________ Emil Koop Familjekärra: Tiguan R-Line 2019 190TDI Hoj: BWM R90 Offroad -71 ATV: Cforce 820L 2018 |
||
Ang motornummer och sånt: märkningen på toppen sitter ovanför 2ans tändstift, motornumret på blocket sitter på en klack under samma tändstift. På blocket bör det stå nåt i stil med 25S xxxxxxxx, på toppen ska det bara vara stansat nån bokstav och 25.
Alla småpackningar är samma som till 4-cyl CIH. Toppackningarna skiljer lite i diameter på cylinderhålen. Eran 2,5a ska ha 87 mm i borr, 2,8an har 93 mm och 3,0an har 95 mm. Samma slag på alla CIH-sexor utom Lotus-omegan och Irmsher 4,0 (nu börjar jag visst sväva ut lite här). Inredning och kromlister är egentligen inte intressant för mig just nu, men man vet ju aldrig om man skaffar sig en hajnos igen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
ok. ska notera nummret på blocket innan vi skaffar ny ventilkåpspackning då... toppackningen hoppas ja vi slipper byta än så länge! _________________ Emil Koop Familjekärra: Tiguan R-Line 2019 190TDI Hoj: BWM R90 Offroad -71 ATV: Cforce 820L 2018 |
||
hehe lite nostalgi, min far ägde en sådan en gng i tiden guld metalic o svart tak.. Kul o se ngn bygga på en
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
Ikväll blev det en del gjort..
Några rosthål lades igenom med frisk plåt. En rejäl laddning spackel landade på tröskeln. Ventilkåpan lades i min bil för andra gången. Ska snygga till den. Bromsskivor inkl nav lades också i min bil. Ska göra rent naven och fetta in dem på nytt. Bromsskivorna ska svarvas och blästras. Eventuellt ytbehandlar jag dem också. Det är väl inte jättelångt kvar till vi vänder på bilen och tar andra sidan. Vi väntar dessutom på leverans av en framskärm och en frontspoiler, Comodore GSE(?) tjofräs. Ska vara den tuffare varianten iaf. Vi hade tåv stolar på gång också men frakten blev fasligt dyr.. Sen ligger det troligen lite packningar och väntar på mekonomen, vi har dock inte fått något telefonsamtal om detta än.. Två fälgar är blästrade, två återstår. Blir riktigt bra. Eventuellt fyller ut små repor med tigen nån dag framöver så vi kan lämna dom på pulverlack. Sen har det mesta av inredningen blivit en utredning.. Det glömdes bort att det låge ute under bar himmel.. Troligen väger det mer än dubbelt så mycket än tidigare och kan väl anses vara förbrukat numera.. _________________ /Anton Lillsund |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore -73 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 24790 besök totalt |