Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (170582 totalt) |
Efter många mindre bilbyggen under 00-talet började tankarna om ett större och mer grundligt bilbygge ta form i mitt huvud, jag såg framför mig en bil som var lätt och snabb, inte bara vid körning rakt fram utan främst i kurvor. Bilen skulle ha ett unikt utseende men samtidigt inte sticka ut på fel sätt. Den skulle vara flexibel i sin uppbyggnad för att kunna användas i flera olika bilsportgrenar utan större modifikationer, och samtidigt vara gaturegistrerad vilket i många fall kan vara en motsägelse.
Resultatet efter lång tids planering blev en bil med kaross från en Nissan Micra k11, en bilmodell som inte förknippas med bilsport. Av den Micra som sedan införskaffades i september 2009 återstår idag bara ca 35 kg plåt. Den har taksänkts och förberedelser för kolfibertak och glasfiberskärmar runt om är i full gång. Karossen kommer alltså inte att utgöra en bärande del av bilen utan kommer främst bistå estetiskt. Det som håller bilen samman är istället ett rörramschassi av höghållfasta SBF-godkända stålrör. Rörramen påbörjades våren 2010 och väntas vara klar kring juni 2011. Rörramen är som allt annat på bilen egendesignad och egenbyggd. Vridstyvhet, hållfasthet, samt lätt vikt genom triangulering är det som eftersträvas. Rörramen väntas väga ca 90 kg när den står färdig. Då rörramen samt karossen endast kommer att väga ca 140 kg prioriterades ett lågt vikt/effekt förhållande när motor till bilen skulle väljas. Valet föll på de ca 80 kg lätta Suzuki GSX1300R Hayabusa motorn. Alltså en motorcykelmotor med stor volym, 1300cc. Motorn har många fördelar då den är slitstark och väldigt tacksam att trimma. I sitt originalutförande har den mellan 173 - 197hk beroende på motorgeneration. Snabba fakta: Motor: Suzuki Hayabusa (längsgående mittmotorplacering ) Kardan: Egendesignad splinsehylsa förbinder motor och diff Diff: Ford Scorpio 7.5" Chassi: Egendesignad rörram, vikt 120kg Bakvagn: Dubbla A-armar, ALU spindlar med pushrods, Allt egendesignat. Framvagn: Dubbla A-armar, ALU spindlar med pushrods, Allt egendesignat. Styrning: Volvo 240 styrväxel, både hus samt kuggstång kortat och kraftigt modifierade . modifierade Volvo 240 inre styrleder, yttre= uniballs, styraxel kombinerad från fiat punto och fiat strada. Bromsar: Willwood Superlite runt om, pedalställ= modifierad sellholmskopia Kaross: Nissan micra k11, kraftigt modifierad, taksänkt, kolfibertak, glasfiber skärmar runt och samt huv. målvikt 40kg. Färg: Ej klart Inredning: Sparco circuit förarstol, Sparco sprint passagerarstol, modifierad orginalinstrumentbräda, egendesignad hydraliska/mekansisk handbroms. Instrument: Hayabusa orginal Fälgar: 13- 6.5 samt 15- 6.5 Vikt: Målvikt 450 kg "Raceready" Inkulsive förare. Så här såg objektet ut vid inköp för nån vecka sedan: _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Jag håller förnärvarande på att boa in mig i mitt nya garage och förbereda lite för Jobbet jag planerat för januari.
I Januari skall bilen taksänkas och falsar för kolfibertaket skall byggas och monteras. Lite förberedelser innan juluppehåll: Inne i garaget och båbörjat rensningen av skräp.. Mer rensning: takjiggen monterad: Kapandet börjar i januari.. GOD JUL och gott nytt år alla rejsarre där ute! _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Då jag inte haft en fungerade dator under ett tag har de inte blivit några uppdateringar här tyvär, nu när jag fått iordning datorn kommer de mer frekventa uppdateringar =)
Lite bilder från januaris jobb: Målet med taksänkningen är att: 1. Skapa ett unikt utseende. 2. Få bort den lutning som taket har bakåt original, (Vill ha mer vågrätt tak) 3. Reducera "felplacerad" kilon Lite förstärkning innan taket kapas. Efter många timmars mätning sattes sågen i taket. Nån som sett mitt tak? satt ju där alldeles nyss ju... Justering av taket i jiggen. Efter att de kvarvarnade stolparna kapats till den nya önskade längden delar jag in taket i 6 tårtbitar som skjuts ut ifrån varandra med hjälp av jiggen. inpassning Ögonmåttet är en slöjdlärares bästa vän.. När allt var inpassat och stolparna var punktade tillverkade jag nya mellanbitar och punktade i. Taket på plats! och till slut en bild på skillnaden före /efter. Alla 3 målen i hamn _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Helrätt bygge!
Måste ställa en fråga jag funderat på flera gånger: Hur fixar man en passande vindruta efter en taksänkning? EDIT: Ska du höja hjulhusen också, när du ändå är igång med karossmodifikationerna? _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Hej å tack, Vindrutan kommer vattenskäras till ny storlek, sid och bakrutorna blir polykarbonat. Även hjulhusen kommer modifieras då dessa blir i glasfiber, efter att karossen sitter i jiggen så kommer tigersågen få jobba hårt igen, de jag kommer ha kvar i plåt är som nedan: Hoppas snabbskissen i paint kan beskriva bättre än ord. mvh _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Skisserna på rörramen börjar ta form, längtar efter att få börja bygga på riktigt, Kommer bli ca 35 m rör = ca 70 kg
MVH// Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Jag fundrera på att använda en färstärkningsplåt istället för hjälmkrossarstaget, för att få mer plats och synfält. Borde göra samma inverkan på konstruktionen som ett hjälmstag? och sedan dagens bild: Blev ingen vettig bild från jiggbygget idag så de får bli en bild från januari, Lättning av dörrar, orginaldörr vägde 17kg (tomvikt), nu väger dörrarna 10 kg st. Alltså en slutvikt på ca 13kg med polyruta, innerdörr och handtag/lås. MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Absolut, kolla vad din SBF Vagnboksbesiktningsman säger om det först bara, vore synd om du skippade vagnboken på ett så lustigt bygge! Du kanske får lust att köra någon serie i framtiden (om det nu finns någon som passar). _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Tufft bygge!
Kul med banbygge av en Micra, har alltid tyckt att de borde gå att bygga en ball bil av en Micra - och det visar du att det går Lycka till! _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||
Sant, skall se över vilket alternativ som lirar bäst med regler och inpassing i bilen. Glömde tyvär kameran igår når jag var ute, men jiggen är fädig nu och jag hoppas sänka ner/mata in karossen i slutet av veckan, Ska komma ihåg kameran då, mitt mål är att uppdatera tråden med minst en bild om dagen för att hålla tråden levande och aktuell. Men idag blir de som sagt bara ett text inlägg. MVH// Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Ska bli kul att följa, häftigt bygge _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||
Kul projekt Då har man ännu en hembyggartråd att studera!
Synd att Timeattack reglementet, iaf i UK säger att man inte får ha rörram. Ser mörkt ut för hemmasnickrarna i sverige också då karossfolket känner sig underlägsna bara för att deras bil hålls ihop på ett annat sätt _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
_________________ Andreas Fäldt |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (170582 totalt) |