Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is E30 - BMW Cup #43 - såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (82370 totalt) |
Hämtat hem min nya BMW Cup bil idag, mer info och bilder kommer...
|
||||
|
||||
Har påbörjat lite översyn på bilen. Nya packningar till insuget, spridarna fick nya o-ringar och bränsleslangarna har blivit ersätta med stålomspunna bränsleslangar, ser faktiskt riktigt prydligt ut. Dom gamla dekalerna börjar även försvinna nu. Hann även med en liten runda runt kvarteret. Börjar klia i högerfoten nu... |
||||
Hallå bror!
Då är det tändkablar kvar att handla, för att slippa gnist-partajet i motorrummet nu då!? Någon som kan svara på hur mycket det bör ryka ur en öppen vevhusventilation? Det puffar rätt friskt från uppsamlingskärlet nämligen. Vill ju helst inte att det är kolvringarna som är slut. Vi ska göra ett komp.test för säkerhets skull. _________________ L-P Johnsson |
||||
Blev lite skruvande på midsommarafton. Börjar dra ihop sig till premiären den 11 juli, skall åka med TPC på Ring Knutstorp.
Gnist-partajet har försvunnit och den går riktigt bra på sånär en tomgång som går upp och ner lite emellanåt, dock inget som den gör konstant, skumt. Ny kabelränna till kabelstammen. Kåpa. Nya tändkablar. Bosch LDC stift. Blev en ny ratt och snap off, så nu slipper man sparka av blinkers spaken när man ska i och ur. Mekhjälp tillika bror (Elpe300), som är sugen på att prova kärran. Alla gamla dekaler borta. |
||||
Så var nya kylarslangar samt ny tomgångslang på. Även handlat Redline Watter Wetter.
|
||||
|
||||
Dagens projekt: fixa den uppfläkta skärmen som antagligen har haft på hälsning av något snabbare hästkraftsvidunder.
Skärm knackad och spacklad. Nerslipat. Imorgon blir det ytterst lite bättring med spackel för att jämna ut smågropar och kanter. Sedan skall det målas... |
||||
Så vad hände sedan sist...
100711 Körning med TPC på Ring Knutstorp, självfallet påhejad av min mor. 100711 Skruvat. 100711 Första kurvan. Började med under första passet att snurra innan "Liton", som tur hamnade jag i gräset. Bilen bara helt plötsligt försvann som en vante. Upp ur gräset och iväg med en härlig etanol doft i hela bilen, när jag kommer ut på rakan så tvärdör bilen och jag lyckas rulla in i depå. Visar sig att en av bränsleslangarna till fuelrailen har fått eget liv och jag har i och med detta lyckats köra i soppan, därav avåkningen. Efter att ha använt över 1 timme till att demontera insuget för att få på slangen igen så blev det en härlig eftermiddag. Dessvärre över 60 grader varmt i bilen. Lyckades nästan klämma i mig 5 flaskor Ramlösa. 100712 Bilen hos Svalle på TS Motorsport. 100806 Körning under Daniel Ivarsson Event, Ring Knutstorp. 100806 Merde. Hann inte mer än två varv då bultarna i medbringaren lossnade och krökte bultarna. Slutkört? Inte, lånade bultar från brorsans E30(elpe300), bra att ha en reservdelsbil i krokarna. 100806 Reservdelsbilen nummer 1 :-) 100806 På det igen. 100813 Dekaltrim. 100813 100813 Nummer 43, fars födelseår. Min Nomex-overall är dessutom farsans gamla, lagom bred men lite kort. :-) overallen åkte brett på mitten av 90-talet i en Lancia Delta Integrale. 100813 Nya Toyo 888 sulor. 100813 Matz olli från Snowdragon är nere och håller föreläsning om diffar medans han bytar medbringaren. I bakgrunden, Lee och projekt trycka bubblor. 100814 BMW Cup premiär, Ring Knutstorp. 100814 100814 100814 Herr Bäck trycker sig förbi i första racet. 100814 Nära att gå ihop med Herr Fägerblad. 100815 open pit söndag morgon. 100815 Starten söndag race 2 100815 Behöver inte skriva någon uppsats om BMW Cup, räcker med att sammanfatta det kort: F-n va roligt!!! over and out ses nästa säsong då plånboken är tom. :-) http://www.youtube.com/watch?v=ST4d6YkKH4c Starten lördagens race. http://www.youtube.com/watch?v=7YSoly7MhJI |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=okhR7zlZ9EI
Starten söndagens race http://www.youtube.com/watch?v=k1Ex8D0DzR4 http://www.youtube.com/watch?v=GMs8KT_2okQ Målgång |
||||
En tidig julklapp ifrån Performance BMW. I december numret hamnade jag
på bild från BMW Cup på Ring Knutstorp. |
||||
Ett tag sedan det hände något här.
110726 Primat och slipat bakluckan i glasfiber. Köpte ett 2-komponentssystem från Savonov Autolack i Tyskland. Systemet heter Spraymax och ger en bred sprutbild gentemot konventionella sprayburkar, skall motsvara lite mer av vad en lackspruta har att erbjuda. Väldigt bra priser och snabb leverans! 110727 För att vara målat i ett blåsigt garage så är jag nöjd med resultatet, givetvis kunde det gjorts ännu bättre om man hade lagt lite mer tid på bl.a slipningen. 110729 Dbilas Flow Master - luftfilterhus med panelfilter. 110731 Monterat, anslutningen till spoilern ej med på bild. Samma slang men annan dimension, inhandlat på Deamon Tweeks i England, bra priser. 110731 ordentligt tvättad för första gången i min ägo. 110801 Enda körningen i år, blev "Tetra Pak-körningen". Blev 2,5 timma körning av 3 möjliga. Enbart in och tanka. 110801 110804 Då det är tänkt att bilen skall köras till tävling så gjordes ett försök i att besiktiga bilen. Dock blev det ett duktigt nedslag på krysstaget som satt i dörren. Vilket resulterat i att Lennart på 02-depån tog på sig jobbet att korrigera detta så det skall bli möjligt att besiktiga bilen och samtidigt klara SBF's regler. 110804 Lite film från Tetra Pak-körningen. http://www.youtube.com/watch?v=uBWvVkOSeHc http://www.youtube.com/watch?v=gPaXr8Grz6Q http://www.youtube.com/watch?v=jp30uwEAxRg |
||||
Våren närmar sig duktigt, går inte att ligga på latsidan.
Efter att Lennart blev klar med buren så bokades tid på Carspect i Malmö. Dessvärre blev detta inget bra då bilen inte ville hela vägen till Malmö. Bogsering tillbaka till Kågeröd. Bilen verkade inte få någon soppa så det räckte. Filtret var helt igensatt av all madrass som E85an löst upp i tanken. Rann genom fingrarna när jag plockade ut det, helt och hållet pulveriserat. E85an verkar även ha sabbat pumpen, men madrassen har nog hjälpt till lite också. När jag läst rundor lite på nätet så verkar det inte vara optimalt med E85 och Walbro-pumpar. Tankens Fia-datum har gått ut så denna kommer att "fimpas". Kommer upp som säljesannons senare här på rejsa om någon är intresserad, tanken är som ny och har den inbyggda "kollektorn". Bättre begagnad orginaltank beställdes från Koed i Danmark, kan rekommenderas. Har bra priser och snabba leveranser. Denna är idag kapad och igensvetsad för minskad volym och för att den ej skall suga luft. Tankarmatur och sensor beställdes även från Danmark, bra skick för att vara gamla grejor. E85-slang samt lite ankopplingar och annat godis till "nya" tanken. |
||||
Hur som haver så kommer jag att anmäla mig till hela säsongen! Sen får man ju se plånbokens tålamod... |
||||
Använder du fortfarande dessa slangar ? Jag har testat liknande...och dom tål inte bensin. Ta en riktig koll på dom invändigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Dom sitter sista biten innan fuelrailen, har köpt dom som bränsleslang. Du menar att dom inte klarar besin? I sådan fall så kanske E85 har tagit ännu hårdare på dom. Vad har du för erfarenheter av detta Håkan? Några följdfel som havererade spridare eller? Berätta gärna mera, jag kommer i vilket fall som helst att byta ut dessa mot E85-slang. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is E30 - BMW Cup #43 - såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (82370 totalt) |