Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 9 besök senaste veckan (221598 totalt) |
Tänkte skapa en byggtråd även på detta forum!
Bilen inköptes i mars 2008 ihop med en kompis och skulle premiärköras på bana i april. En rejäl arbetsinsats gjordes och vi lagade en del (klassisk e30) rost och renoverade chassie, bromsar m.m. Den var klar i tid ooch kördes hela 140 varv på Kinnekulle utan några som helst problem. Veckan efter kördes den ytterliggare 40 varv på Falkenberg också då utan problem. Dock var den ju ganska slö med originalmotor, så det blev väl mycket "hyrkartskänsla". Nästa steg blev mer effekt och nästa fas inleddes mot turbokonvertering. Kompisen lämnade då projektet till förmån för sina egna försummade projekt. Under sommaren och hösten 2008 var det väldigt låg verksamhet i garaget bla pga husprojekt som var tvunget att prioriteras, men under julen tog det fart igen. Mest för att inte bli alltför hånad av kollegorna Erik Fyrk, Mats Ivarson (boost) och Johan Zackrisson ( M3 E30 V10). Kunde ju omöjligt komma tillbaka till jobbet efter 3 veckors ledighet utan att det hänt ett dugg... Så här såg den ut när den rullades in i garaget. Notera de udda fälgarna! T4 från Volvo. Efter ett antal timmar var den färdig i "FAS1" Tanken var då att bygga en turbomotor och diverse prylar inhandlades. Men sen tog det en vändning när jag fick Johan Z's beg M3 framskärmar i födelsedagspresent... Insåg att det förmodligen kommer att spåra ur och rev ner hela bilen igen. Hittade massor med rost och lade många timmar på att byta plåt. Givetvis behövdes det M3-bakskärmar också... Sen tog det en vändning igen och turboprylarna avyttrades till förmån för en M70B50 dvs V12an från 750/850. Ja, den får plats och den är inte speciellt mycket tyngre än tex 3.5 liters sexan som bla sitter i Alpina B6 3.5 Sen inhandlades en 6-växlad låda från 850CSI. Bakvagnen blir en modifierad 540/M5 E34 med diff från 750i. 3.15 i utväxling i kombination med CSI-lådan gör att den blir växlad för ca 275km/h vid 6000rpm. Burbyggnation inklusive förstärkning av bakre fjädertorn för coilovers. Just nu pågår lite kompletterande burbyggnation och mer karossjobb. Evovinge Mer ny plåt! Det var en liten snabbresumé av bygget hittills. Massor med jobb har lagts på rostlagning och hela bilen har varit plåtren på undersidan. Nu fortsätter det med roligare grejer! _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
|
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Haha grymt! Finns några riktigt galna E30 V12 bi-turbo byggen uppe på tuben. Verkar dock vara bäst att behålla N/A med tanke på körbarheten
|
||||
|
||||
Tackar för positiva kommentarer!
Målet med den är att den ska bli en "M3-kopia" med riktigt bra finish och prestanda och som går att både åka banträffar och ta den på en tur tex till Nürburgring Tanken är väl att lägga inriktningen motsvarande Porsche clubsportutförande med avseende på komfort (eller snarare avsaknad av). Den ska SFRo-besiktigas som ombyggt fordon. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Ja, garaget har blivit riktigt bra.
Synd bara att det ligger ett lager vinkelslipsdamm över allt... Får väl ta och renovera garaget när denna är klar Som synes är det en rejält stabil växellåda. Jämför med en ZF från en 328i Trots det var det någon tidigare ägare som lyckats köra sönder två skiftklackar. Men det är löst. Nya är tillverkade, då det inte finns lösa delar att köpa till dessa Getrag-lådor. Hjulet hamnade bra med E34 bakvagnen i kombination med E36/E46 offset på hjulen. Nytt bakre fäste för E34 bakvagnen. Den modifierade balken. Nya yttre fästen. Väntar på att få tillbaka alla chassiedelar som lämnats på gul-kromatering. Ska nog bli fint _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Det blir nytt originaltak utan taklucka samt c-stolpe i plåt.
Kollade ett tag på kolfibertak, men sen bestämde jag mig för att allt ska vara i plåt. Jag föredrar att jobba med plåt som jag har hyfsad koll på _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Japp, lika bra att hålla liv i en tråd här också! Så har man anledning att titta till ditt bygge lite oftare
Nja, det finns kommande inköp som blir värre _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 9 besök senaste veckan (221598 totalt) |