Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-05-06 Mantorp Park - 10ST EXTRAPLATSER LEDIGA
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18521 besök totalt
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare


Inbjudan till banträff på Mantorp park den 6Maj 2012

Nu är det dags för årets första banträff, kom & kör på racebanan Mantorp park med Honda Performace Club, i samarbete med Ford Club Sweden, Peugeot Sport Club och Swedish Subaru Club.
Alla som uppfyller kraven under är välkomna.
Skriv ut besiktningsprotokollet & fyll i det i förväg så de går snabbare vid insläpp. Nedan finns en länk till länken.

http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=62942

OBS!
OBS! Pga div missförstånd, så förlängs anmälningstiden fram till dagen innan Mantorp träffen eller det att allar platser är tagna. Startavgift betalas helst in på klubbenskonto, ni sätter in 800kr på Honda Performance Club Pg 124 39 35-2 , skriv Mantorp 2012 bilens regnr, Rejsa och fullständigt namn. det går dock även att betala på plats nu .


Välkommen till Honda Performance Club's banträff på Mantorp Park, Söndagen den 6 maj 2012! (grindarna öppnas kl 07:00 så var där i tid)

Arrangör för denna banträff är Honda Performance Club, i samarbete med Ford Club Sweden, Peugeot Sport Club och Swedish Subaru Club.

För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan.

Kontaktpersoner under dagen:

Banchef: Daniel Fernerö (Bongo): 0702 - 66 23 72
Besiktningchef: Fredrik Heijel (Fixxe) 0702 - 986 355
HPC Ordförande: Richard Hammerin 0708-711 779

Inpassage till depån:

 Det kommer att finnas två köer in på depåområdet. Varje förening/klubb kommer att ha två funktionärer på plats som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter .

Kö 1: Honda Performance Club och Ford Club Sweden
Kö 2: Swedish Subaru Club och Peugeot Sport Club


Regler, rekommendationer och uppmaningar:

OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.

Föraren:

 Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
 Betalat eventuella medlems och startavgifter.
 Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
 Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
 Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
 Bruka en enligt Honda Performance Club's regler godkänd bil (se nedan).
 Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).

Fordonet:

 Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
 Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas.
 "Racebilar" (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan.  Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade "open wheelers" är inte tillåtna!
 I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
 Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
 Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
 Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
 Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
 Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
 Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
 Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
 Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".

Passagerare:

 Passageraren skall ha fyllt 15 år.
 Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
 Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp B.
 Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
 Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.

På banan:

 Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i Grupp A.
 Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
 Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
 Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt .
 Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
 Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om! (du blinkar åt det håll som du kommer att hålla din bil åt)
 Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
 Använda dina backspeglar!
 Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
 Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.

Flaggvakter:

 Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
 Vi ser mycket strängt på att du "missar" ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
 Försäkra dig om komradions funktion.
 Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
 Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
 Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!

Klassindelning:

 Under förmiddagen (klockan 10:00 - 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
 I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
 I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt "rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
 Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.


Program:

07:45 - 08:45 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer)
09:00 - 09:30 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (Obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare!)

09:30 - 09:50 => Följevarv (Omkörning STRÄNGT förbjuden!)
10:00 - 10:20 => Pass 1, "Grupp C "Intro"
10:20 - 10:40 => Pass 2, "Grupp B "Erfarna"
10:40 - 11:00 => Pass 3, "Grupp A "Tidtagning"
11:00 - 11:20 => Pass 4, "Grupp C "Intro"
11:20 - 11:40 => Pass 5, "Grupp B "Erfarna"
11:40 - 12:00 => Pass 6, "Grupp A "Tidtagning"
12:00 - 12:20 => Pass 7, "Grupp C "Intro"
12:20 - 12:40 => Pass 8, "Grupp B "Erfarna"
12:40 - 13:00 => Pass 9, "Grupp A "Tidtagning"
13:00 - 13:20 => Pass 10, "Grupp C "LUGNA PASSET"
13:20 - 13:40 => Pass 11, "Grupp B "Erfarna"
13:40 - 14:00 => Pass 12, "Grupp A "Tidtagning"
14:00 - 14:20 => Pass 13, "Grupp C "LUGNA PASSET"
14:20 - 14:40 => Pass 14, "Grupp B "Erfarna"
14:40 - 15:00 => Pass 15, "Grupp A "Tidtagning"
15:00 - 15:20 => Pass 16, "Grupp C "LUGNA PASSET"
15:20 - 15:40 => Pass 17, "Grupp B "Erfarna"
15:40 - 16:00 => Pass 18, "Grupp A "Tidtagning"
16:00 - 16:20 => Pass 19, "Grupp C "LUGNA PASSET"
16:20 - 16:40 => Pass 20, "Grupp B "Erfarna"
16:40 - 17:00 => Pass 21, "Grupp A "Tidtagning"


Hoppas att du får en riktigt trevlig upplevelse tillsammans med oss på Mantorp Park.

Varmt välkomna önskar Honda Performance Club

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Varför skall man ÖKA däckstrycket 0,5-1 kg??

_________________
Per Trönnberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

GoTA skrev:
Varför skall man ÖKA däckstrycket 0,5-1 kg??


Gatdäck viker sig. Mer tryck = hjälper stommen att hålla formen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Ok, jag måste tolkat "gatgodkända" däck fel (trodde det var R-däck de menade).

Per

_________________
Per Trönnberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hammerin skrev:

Fordonet:

 Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
 Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas.
 "Racebilar" (bilar med vagnbok) är ej tillåtna.


Min bil är både full laglig gatbil och innehar vagnbok. Hur ställer ni er till den (och andra liknande)?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Varför ska den vara besiktad ? Man ska ju köra på bana och där behövs det ju inte ?
Och varför inte slicks? Konstiga regler tycker jag eller har jag missat nått

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

peter schmidt skrev:
Varför ska den vara besiktad ? Man ska ju köra på bana och där behövs det ju inte ?
Och varför inte slicks? Konstiga regler tycker jag eller har jag missat nått


Det är det vanligaste upplägget hos bilmärkesklubbarna. Det gör gränsdragningen enkel, om man tillåter obesiktigat så ställs det krav på att arrangören gör en nogrannare kontroll och bedömning av bilen. Obesiktigat kan ju betyda vilket tokskick som helst. Och man vill som arrangör inte dra lasset att göra sådana bedömningar. Man lägger ansvaret på Bilprovningen + förarens ansvarstagande att bilen är i besiktningsbart skick. Nu blev jag lite långrandig men det här är ett gammalt hederligt väl använt upplägg thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Om dom då kräver bilprovning varför ska dom då bes bilen själva som det står i reglerna ?

Jag förstår självklart att dom inte vill ha ditt sophögar men man kan ju köpa en bil på blocket
för 3000:- som är bes men för det är den inte i ett skick som jag skulle ta ut på bana.....

Eller är det så här

obes=skrothög

Slicks=kör som ett svin utan att ta hänsyn

Vagnsbok=så snabba att dom kör ifrån oss och det får inte hända

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



peter schmidt skrev:
Vagnsbok=så snabba att dom kör ifrån oss och det får inte hända


HAHA jag har ju just bänkat min bil till hiskeliga 111HK!!! kör nog inte ifrån så många :P

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



peter schmidt skrev:
Varför ska den vara besiktad ? Man ska ju köra på bana och där behövs det ju inte ?
Och varför inte slicks? Konstiga regler tycker jag eller har jag missat nått
Du kanske är ute efter att provocera, eller så har du svårt att "fatta", med tanke på att du har hängt med länge här på rejsa.nu.

Samarbetsklubbarna har haft dessa regler sedan "tidernas begynnelse" och passar det inte så behöver man inte delta.

Disskutera kan man alltid göra, men alla dessa frågor har avhandlats många gånger tidigare.
Använd gärna sökfunktionen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Jag kommer med min org bil om det är ok för den klarar era regler hoppas jag .

Jag är inte ute för att provocera men som sagt mycket konstiga regler.

Och tydligen har jag svårt att "fatta" effter som jag aldrig åkt på just era träffar.

mvh peter schmidt

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Jag har förtydligat vissa saker i inbjudan, det är i röd text.

Vi kommer lite längre fram troligtvis erbjuda några Rejsa platser till träffen på Mantorp, dessa följer samma regler som övriga bilar, dock så behöver ni inte vara medlemmar i någon av klubbarna.

Dessa platser kommer att erbjudas mot ca 800kr i start avgift, återkommer när detta är spikat.

Detta kan ställas mot HPC medlemskap kostar 300kr, HPC startavgift 300kr = tot 600kr för en banträff, och vi kan i år erbjuda våra medlemmar 4st bankörningar.

Mvh /
Richard Hammerin
Ordförande
Honda Performance Club

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Min bil är både full laglig gatbil och innehar vagnbok. Hur ställer ni er till den (och andra liknande)?

Den uppfyller kriteriet som gatlegal bil= inga problem.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hammerin skrev:
Min bil är både full laglig gatbil och innehar vagnbok. Hur ställer ni er till den (och andra liknande)?

Den uppfyller kriteriet som gatlegal bil= inga problem.


Tack för svaret! Helt rätt inställning! Dock efter du uppdaterade texten i första posten

Citat:
Dvs att det krävs medlemsskap i någon av märkesklubbarna och tillhörande bilmärke skall köras på banan


Eftersom jag kör en Eunos (Mazda) blir det svårt ändå... ni får ha det så kul, så ses vi på MX-5 Racing Clubs körningar (där alla bilmärken är välkomna ).

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Tobias Nyström skrev:
...
Eftersom jag kör en Eunos (Mazda) blir det svårt ändå... ni får ha det så kul, så ses vi på MX-5 Racing Clubs körningar (där alla bilmärken är välkomna ).



Närå, du kommer kunna hugga på nedanstående om det blir några platser:

Hammerin skrev:
...
Vi kommer lite längre fram troligtvis erbjuda några Rejsa platser till träffen på Mantorp
...


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Thomé skrev:
Tobias Nyström skrev:
...
Eftersom jag kör en Eunos (Mazda) blir det svårt ändå... ni får ha det så kul, så ses vi på MX-5 Racing Clubs körningar (där alla bilmärken är välkomna ).



Närå, du kommer kunna hugga på nedanstående om det blir några platser:

Hammerin skrev:
...
Vi kommer lite längre fram troligtvis erbjuda några Rejsa platser till träffen på Mantorp
...


thumbs up


Jag läste det som om det är för andra träffar längre fram, men Hammrin kanske menade det närmare träffdatumet? thumbs up

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Utbytte lite PM innan tråden las upp om träffen och jag uppfattade det som "i mån av plats" på den här träffen, dvs självklart går klubbmedlemmarna först men så länge det inte blir tok-tjurrusning och blir fullbokat på stubben så skulle det nog erbjudas några platser till oss här. Fast med tanke på att vårkänslorna börjar göra sig påmindna hos många så kan det ju bli tjurrusning Vi får se thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Sorry om jag inte är glasklar

Det gäller alla våra träffar, tillsammans med sammarbetsklubbarna. Vi brukar få in en hel del Rejsa platser.

Ni kan registrera erat intresse nedan. Vet dock ej hur många platser det blir, men anmäl ert intresse så kanske turen är på er sida

0. Pelle Plutt (plutten) 070-007 007 Aston martin db7
1.
2.
3.
4.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Yeah! det gör ju inget om det blir lite fel, så länge det rättas till

Edit: jag gjorde just felet att försöka boka mig på denna träff, trots att det krockade med vårt arr. Men vi hoppas mitt eviga ifrågasättande hjälpte nån annan iaf

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632



0. Pelle Plutt (plutten) 070-007 007 Aston martin db7
1. Simon Lagnelöv 0708-783918 BMW 2002 Tii
2.
3.
4.

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Lagnelov skrev:
0. Pelle Plutt (plutten) 070-007 007 Aston martin db7
1. Simon Lagnelöv 0708-783918 BMW 2002 Tii
2. Erik Adolfsson 0735-052769 Mazda Rx8
3.
4.

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Inför träffar
2012-05-06 Mantorp Park - 10ST EXTRAPLATSER LEDIGA
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18521 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande