Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 JAWS Motorsport 637WHP APR vinge + ACS frontsplitter | 1, 2, 3, 4 >> 32131 besök totalt |
Efter ett lyckat E36 Kompressor kit till M3 3,2 så blev vi sugna på att hoppa på E46 M3 tåget.
Vi har utvecklat en kompis M3 E46 under våren och sommaren här och resultatet blev så bra (580-600hk) att vi vart tvungen att sätta våra plan i verk på riktigt. (den är hyffsat preppad för bana fö, sellholm ben och fjädrar, porsche bromsar, powerflex runtom, H&R krängare med justerbara droplinks, CSL fälgar) Lite bilder från den på intercoolern och catchtanken: Sagt och gjort båda E36 bilarna såldes och en Bmw E46 M3 med SMG och massa utrustning från 2005 (CSL grå) inhandlades, korrekta och låga 7500mil gjorde inte utgångsobjektet sämre (E36 M3:an hade gått 2x.000mil när vi konverterade den) Planen är att "slänga" ihop vårat kit lite snabbt till den här bilen så vi hinner med bankörningen på sensommaren. Kompressorsatsen vi tagit fram innehåller: Paxton NOVI 1200SL 775Hk kompressor Kompressorfäste CNC bearbetat (Ajden) JAWS billet remhjul vevaxel 14X mm Aluminium insug med 55mm runners och 76mm in 6PK23XX contitech longlife rem Bosch Motorsport spridare 5bars bränsletrycksregulator TRE 255l/h intank pump modifierad av JAWS 4" intercooler bar&plate med 3" mitten anslutningar 3" intercooler rör från kompressor till insug 50mm öppen dumpventil Silikonslang från Do88 3,5" BMC filter direktmonterat på kompressor Oljecatchtank med avluftning och återrinning till tråg JAWS MSS54 programvara (11psi, WOT AFR 11,5 , CL 14,7, EGT 860 grader) Effekt ca 600hk (+500whp) (papper från bromsbänk osv kommer inom några veckor) Vi har jobbat massor med VANOS för att hitta ett mycket trevligt register med starkt bottendrag och stark toppeffekt, ska bli väldigt intressant och se hur SMG'n jobbar med den här effekten...jag gissar på härliga nedväxlingar med brutal mellangasning:hyper: Bromsar på projektbilen blir nästan orginal, Castrol SRF bromsvätska med stålslangar och carbotech belägg runtom. Chassie, H&R krängare , H&R coilovers alt KW eller Öhlins nya Road and Track samt powerflexbussningar runtom. Uppdaterar med mer info och bilder när projektet fortlöper. Mvh Team JAWS Motorsport AB SUNDSVALL _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
trevligt! har ni tänkt er att börja sälja färdiga "kompressor kit" till m3 e46 framöver? eller ni kanske redan börjat?
|
||
Du vet hur d e med minnet Martin haft FULLT upp och jag vill minnas att jag bad dig sms:a mig? Ring lr messa Patte 070-2575735 så plockar han ihop en koppling åt dig eller 2 Har du filmat ngt mer från någon bankörning? _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Ja det finns tillgängligt att beställa om ca 2-3v! _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Började svetsa i trattarna idag, insuget blir inte optimalt flödesmässigt men det kommer fungera tillfredställande! (Tack MSS54 för fullt sekventiell insprutning) Vi måste ta timmar och kostnad i beräkning samt pris till kund för serietillverkning sedan, annars hade vi satsat
Ska få snygga "lock" med lite radie svarvade som ska svetsas på gavlarna sen. Ett önskvärt insug _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Kunde inte sova på natten med tanken om att fortsätta ha den här typen av insug, nu tar vi ut mer effekt och vi måste ha marginalerna på våran sida, fick helt enkelt snickra ihop en bättre inloppsdesign in till trattarna, när insuget kan monteras på bil ska vi korta ner "tanken" för bästa spridning och passa in anslutningen mot intercooler röret under.
_________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Blev omskrivna på www.bimmerboost.com vilket är en märkesorienterad community i USA, SKOJ!!!
http://www.bimmerboost.com/content.p Vi har alltså bromsat vårat "beta" kit till 539whp, ska poängtera att vi hade en soppa pump som leanade ut vid ca 7200rpm och kunde inte ge oss dom sista pollarna där motorn har sin effekt peak med kompressorkittet. Nu är vi snart klara med SMG bilen och den ska oxå upp i bromsbänken nu kommande vecka, dock utan SS grenrör OCH med kattar kvar på bilen, http://www.youtube.com/watch?v=9fPR9 _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Längesedan man uppdaterade
Byggde om motorn nu på höstkanten med billetkolvar och stöddiga stakar från DP med L19 bult i motor och uppgraderade kompressorn till en med större trim dvs 825hk spec. Bromsade 610whp men avgassystemet korkade igen så vi håller på kikar på den biten nu, 650whp borde vara fullt rimligt. Vi har oxå installerat ett Metanolinsprutnings kit från snowperformance. När vi fått fram den effekten vi saknat så ger vi oss på chassie och bromsar samt däck // J _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Nytt avgassystem byggt , bitvis 3,5" och 2 x 3,5" slutrör, låter gött o rivigt på varv
Nu ska vi beställa bromsar, prelimenärt kör vi 6-kolvs 355x32 fram (ev 370x34) och 345x28 bak med flytande skivor och race compound belägg likt dem vi hade på E92 M3:an (bromsade senare än GT3 Porsche på Gotland ring enl Racelogic) Sedan kör vi H&R krängare runt om med justering samt Öhlins road&track coilovers ( http://www.roadandtrackbyohlins.com/ _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Spikat för säsongen:
ENKEI RPF1 Lättviktsfälgar 19" med 295:or bak och 255:or fram R-däck NASHIN big brake kit - 6-pot 370x34mm full floating - rear 4-pot 345x28mm full floating Öhlins road and track coilovers *leverans 7/3* Turner Motorsport front street camber plates Turner Motorsport rear adjustable camber arms Turner Motorsport krängningshämmar kit med droplinks 30mm fram / 25mm bak Med förhoppning kommer vi både kunna svänga,gasa och bromsa! _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Satan, känns som denna kommer att bli riktigt snabb!
Ni får se till att komma runt på lite event i sommar så man kan se den live =) |
||
Mantorp 25maj och 26 maj är inbokade! Sedan ska vi hinna med ngn sväng till Gotland oxå + Onsdagsbus på mittsverigebanan varje onsdag! Sert du kört med GoPro kamera på PYK'n finns det filmer att se ?? _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Trevligt.
Tyvärr krockar ju bimmer of swedens träff med event på Tierp, och jag fegar lite och kör där ist.. Blev inte så mycket filmat förra året, men här ifrån en challenge körning iaf, när slagskeppet drar fram.. http://www.youtube.com/watch?v=tyu4i |
||
Såg roligt ut, får du fram mer material lägger vi gärna upp det på hemsidan! / Jonas _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
370x34 borde få stopp på E46:an, körde som synes med samma typ på E92:an och den var det ingen konst att stoppa på en 5-öring med :P _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Kul med kompressor också
Var själv inne på det spåret för några år sen, kom över en lämplig Vortech för en liten summa, vilket gjorde bygget möjligt, men råkade sen se att jag tyvärr fått fel modell, så det blev till att sälja fläkten å köpa snigelsystem, vilket i mitt fall högst sannolikt skapade ett bredare och bättre register då jag har lite mindre motorvolym att stå på som grund. Hur är registret med centrifugalkompressor på M3 motorn? När börjar den hjälpa till? Stiger laddtrycket ju mer du varvar? Ska fungera så i teorin med ett centrifugalkompressorsystem (långt ord...) _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||
Det är relativt linjärt, det sular på rejält från 3000-8000, lätt att köra aggressivt _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 JAWS Motorsport 637WHP APR vinge + ACS frontsplitter | 1, 2, 3, 4 >> 32131 besök totalt |