Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 3.0 Coupe -01 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (25196 totalt) |
Sportsko införskaffad! Skulle egentligen inte köpa någon förens till våren men så dök denna z3 3.0 coupe upp till ett bra pris. Har gått lite längre och förra ägaren körde två vintrar med den och fick nöja sig med en rejäl värdeminskning. Perfekt för mig som ska köra bana.
Kör på en tight budget och det gäller att prioritera, inte bara mellan uppgraderingarna utan mellan uppgraderingar och körning. Pengar för att uveckla köttklumpen går före men halva nöjet ligger i att känna gradvisa förbättringar. Bilen är fortfarande anpassad för trevlig gatkörning med AC, fungerande ljudsystem och trevlig glastaklucka. Har inga planer på att ändra på det. Utöver original ser specifikationerna ut som följande (uppdateras kontinuerligt): - Wiechers sport halvbur (reggad med halvburen) - H&R Clubsport chassie med Nurburgring avstämning (dvs. lite för mjuk för svenska banor). - Strongflex bussningar länkarmar och bakvagnsinfästning - PFC08 belägg runt om - 17x8,5 fälgar med 235/40-17 Toyo R888 runt om. Uppdateringar som väntar på att installeras: - 3,15 diff (original 3,07) från en 2.8 med diffbroms och utan glapp. - Sitta-still-stol - Bromskylning (har ett kitt från Bimmerworld men det kräver en hel del skruv och mutter.) - Oljekylare och tempmätare - Fjäderbensstag Önskelistan (aktuell ordning): - System för filmning. - H&R-krängare (chassit är ganska mjukt för svenska banor) - Spacers för att använda bredden lite bättre. - Bromsok och skivor från E46 330i fram - Stålomspunna slangar - Chiptrimning (letar aktivt efter vad som är det bästa alternativet) - styrleder utan gummi - Avgassystem och grenrör. Har ett S50-grenrör men att bygga ett avgassystem är ett livslångprojekt för en garagelös Stockholmare utan svetskunskaper. - M-speglar (ja, det är lite fåfängt men de ser så mycket mera rejs ut!) - Pulleys och högpresterande vattenpump från Turner. - Smart viktminskning Några intressanta data: - 231hk på pappret - 1395kg tjänstevikt enligt vägning vid regbesiktning hos Opus, original var 1460kg. - 1320kg fulltankad med alla vätskor, varav 680kg fram och 640kg bak. Så har det gått 2013 Första säsongen fick ett abrupt slut någonstans kring mållinjen på Mantorp kl 16.50 då en kombination av millimetrar i växelläge, horn i pannan och en växling som närmast liknade sittande kabelrodd resulterade i att M54:an fick smaka på 9000 rpm. Dvs. motorras pga. felväxling. Tredje bilden är från Hackefors verkstad i Linköping dit den bogserades. Trevlig verkstadspersonal men det blev för många resor mellan Linköping och Stockholm innan allt var klart. Har aldrig rest så mycket med intercitybuss som den sommaren. Pröva Netbuss, billigt och bekvämt. Efter första motorbytet havererade gick velagren på den begagnade motorn på Gelleråsen. Vis av erfarenhet från förra motorraset blev det bogsering direkt till en verkstad i Stockholm jag brukar anlita (GW Engineering. Hittade en annons på blocket, killen kom på en söndag och körde mig och bilen till Stockholm för 3000kr. Resten av vintern fick den stå och damma på en garageplats i Söderort, trot eller ej men sista bilden är tagen i slutet på mars, våren var redan kommen. 2014 Efter två motorbyten och madrassen tömd på sista lappen blev det inte mycket köra av säsongen 2014. Privatlivet kom också emellan. Kände dessutom osäkerhet kring körningen. Motorbytena ledde till att den planerade chassiuppgraderingen uteblev och originaldämparna med 18000 mil i kombination med en glappig drivlina resulterade i viss osäkerhet i vid hårda inbromsningar. 2014 blev i stället ett år av mental och matieriell uppladdning. Under vintern hittade några välbehövliga komponenter hem till bilen. 2015 Halvbur, bussningar, coilovers kom på plats under vintern och två körningar avverkade hittills. Mantorp med BMWSC blev kort pga ett bromsok som kärvat ihop. Körde Kinnekulle med Alfa-klubben och bilen fungerade bra hela dagen. Nu blir det paus för tillökning i familjen men med förhoppning att hinna med körning i augusti och september. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Hallå Nicke!
Kul med en till "sportsko" här inne! Du kanske har sett min tråd - finns kanske lite tips där: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Vet att Micke Regnell, BTG här på forumet, hade ett set 17" med 225/45-17 R-däck till salu som säkert passar som handsken men de kan vara sålda. Du skall däremot inte åka 235:or på 8,0-tum bred fälg om du vill att de skall fungera bra. På 8,0x17" skall du nöja dig med 225/45-17 - tro mig "så är det för det vet jag"! (för att citera en gammal arbetskamrat ) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Dum fråga är Nicke O samma som Niklas Orrje?
Då var det du som var på Mantorp på avslutningen? Isåfall välkommen åter Ganska sjukt då jag tänkte på vart du tagit vägen på sistone bara några dagar innan. Sist jag såg dig var på Emmaboda sen försvann du.. Du kanske blev bitter för att jag piskade dig med en tiondel? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Hej på er!
Ja, nu har jag köpt däcken av Micke så om inget oväntat händer blir det minst ett par träffar 2013. Johan: Ja precis, jag blev tvungen att sälja e30:in och slicka såren i några år. Nej, jag har gjort annat, avslutat studier och jobbat en del utomlands och annat. Fast z3:an kommer du säkert också piska 2013 Johan eftersom den kommer vara helt original förutom belägg, däck och bussningar. Tjenare Måns, jag har hört att du gått och köpt upp dig? Över 400 häst och bredare mackor än en hummer. Mycket press =) Det ska bli roligt att se! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Tjenare Martin Tack för tipset, jag köpte däcken av Micke häromdagen. Det får bli 225 i år eftersom jag är på en riktigt tight budget. Jag var nere på Mantorp och såg din bil men du körde ju hela tiden så jag fick inte chansen att prata med dig. Har läst din tråd, kul att det går bra och att du fått köra så mycket. Men det blir säkert många tillfällen under nästa säsong! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
OT men ujs vad snyggt det var med Alpina fälgar. _________________ Magnus Lidholm |
||||
Jo, de var riktigt snygga trots att de inte var äkta! Satt på bilen när jag köpte den men det visade sig vara sjukt stötigt. Sålde dem för 7500 med däck som smälte av värmen första racet på Mantorp. Sen blev det rejs! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Eftersom jag inte kan meka med bilen under vintern blir det en ganska tråkig tråd. Däremot kom jag på att det finns något annat jag kan dela med mig av. Gillar du att göra bilbudgetar? Sitter du uppe framför excel alldeles för sent på natten och testar om du har råd med en porsche? Det gör iaf jag och därför har jag gjort en budget för bilen för 2013 som jag avser att följa upp under året. Baserat på vad jag har sett här på rejsa tror jag dessutom att fler skulle behöva göra en budget.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Alo4-C4I1-PjdDNQWFlpVnJDTXNBTEFYZGphOFg5a3c Det går att klicka på flikarna för att se respektive månad och i månadsöversikten framgår även samma information samlat. Den som vill kan även kopiera budgeten rakt av tror jag. Jag klistrar in årsbudgeten nedan. 68000kr för att köra lite bil i sommar. Då är det inräknat tre banträffar på begagnade R-däck, de slitdelar som krävs och nya bussningar men i övrigt väldigt spartanskt. Bara att börja spara korvörena! Månadsutgifter Budget Skatt o avgifter 6,480 Försäkring 6,300 Drivmedel 17,770 Reparationer 11,400 Uppgradering 2,500 Slitdelar 4,950 Däck 7,500 Övrigt 1,640 Årsutgifter Värdeminskning 10,000 Avbetalning 0 Finansiering (ränta +avg) 0 Summa 68,540 _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
kände hur det knöt sig lite i magen när jag läste din budget snabbt och tänkte efter nästan varje post "oj vad mycket mindre än jag lägger ut". Men ändå så hamnar det på 70k Men sen e det ju minst 200k roligt Hoppas man får se silverpilen nästa sommar på bmwsc körningarna! |
||||
Grymt om du lyckas hålla nere budgeten trots att du lägger mer på varje post. Min går ju ett antal mil på gata också vilket gör att det kostar mer. Dessutom räknar jag med oförutsedda reparationer, fast i underkant tror jag.
Dessutom kommer jag säkert få för mig att köpa en uppsättning nya däck till och åka på flera träffar och då blir det genast 20k till! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Snygg bil & härlig motor
När du pallar så byt grenröret mot ett från en M3E36 så får du ett gäng nya hästar att leka med Jag har en omgång i princip nya Toyo R888 225/17 (Inköpta 2012 och gått ett regn race med pole på Anderstorp så de är snabba ) sitter som ett smäck på din bil. Hojta om du är sugen på ett bra vinterpris. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack!
Jasså, om det fungerar är det klart att jag ska börja se mig om efter ett begagnat M3e36-grenrör. Är det skillnad på M3 3.0 och 3.2-grenrören? Krävs det modifiering eller passar det bolt-on? Du har för övrigt PM om däcken! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Välkommen tillbaka
Det där med budgetar är till för fegisar Törs inte göra någon, vi kör så länge pengarna räcker Btw. Sparade alla kvitton första året jag åkte Rally - 68 (åren går fort när man har roligt ) satte mig på Nyårsdagen och räknade igenom allt Fattar inte var man fick pengarna ifrån, jag gör i allafall inte om det _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Tror att 3,2 ans är något grövre. Jag åker med 3.0 ans grenrör. Passar inte riktigt bolt on, grenröret kommer ta i lite i växellådan så lite vinkelslip & svets behövs. Iom detta så tar du bort det sunkiga orginal grenröret med integrerade katalysatorer så du får bygga nytt avgassystem också med nya kattar och flytta lambdasonderna Men bra blir det _________________ Patrik Skoog |
||||
Bilen har stått i idé hela vintern men är nu framme och rullar. Eftersom jag inte har något garage ännu är det lite begränsat med hur mycket jag kan meka. Spring break på Mantorp är dock inbokat och bilen måste vara klar för bana tills dess! Har därför stressmekat lite på brorsans verkstad. En fördel eftersom dom har bra saker på verkstan, en nackdel eftersom man bara kan vara där korta stunder. Nästa vecka har jag tid på en verkstad som fixar bakvagnsbussningarna.
Följande är nu gjort. - Strongflex bussningar fram (gamla var helt slut) - Krängningshämmarstag bytta till förstärkta Meyle-stag. (gamla var helt slut) - Ny bromsskivor runt om. Originalstorlek från Schmeidman. - PFC08 belägg fram och Stoptech bak. - Motul 600 racebromsvätska Följande återstår. - Strongflexbussningar bak - byta växellådsolja - byta olja i diffen Oljorna i växellådan och diffen är egentligen livstidsoljor. Men i Sverige brukar man ju bli utsläppt efter 10 år när man fått livstid så jag tänker att det är dags nu. Bilen har gått 16500 mil och är 12 år gammal och ska ut på bana. Dessutom känns den lite trög i växlingarna. Så jag byter nu så räcker oljan en livstid till! Jag har köpt olja och filter men tror funderar på att inte byta oljan. Det är redan Castrol Edge 0-40 som gått mindre än 500 mil och som är mindre än ett år gammal. Känns i så fall bättre att göra ett byte mitt under säsongen. Någon som har en synpunkt? Jag har dessutom en teori om olja. Teorin lyder: Väldigt få personer vet egentligen vilken olja man bör ha, hur länge och varför, och de få som vet går inte att skilja från dem som inte vet eftersom det finns många bestämda åsikter. Jag är inte heller en fan av köra 10-60 bara för att det är sportigt. På min gamla 318is m42 blev temperaturen högre med Castrol 10-60. Jag tror i stället på att en olja som BMW rekommenderar och byta relativt ofta i en otrimmad bil. Många BMW-bilar i Tyskland ligger och pumpar i 170-180km/h på 5500 varv under långa perioder och jag tror den klarar att hålla tempen. Önskar dock att jag hade en oljetryck- och tempmätare. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Rapport efter körning på Mantorp.
Målet var att bilen skulle hålla, vilket den gjorde. Så när som att bakluckan började glappa men det är lätt att ordna. Bilen är mjuk, mjukare än jag trodde. Standardchassit i kombination med skinnstolar gör verkligen att man får hålla hårt i ratten. Bromsarna (original) bettar knappast med en touch på pedalen men trycker man hårt så tar bromsarna bra. Ingen fading och inga skeva skivor. Det som gör bilen något mera lättkörd är motorn som har en mycket jämn effektkurva vilket gör att man klarar sig bra utan att växla ner på tvåan på Mantorp. Har haft glapp i drivlinan sedan tidigare. Hade hoppats på att det inte skulle kännas på högre växlar och i högre fart. Tyvärr var så inte fallet. I stället ledde glappet till ett kraftigt ryck vid nedväxling vilket skapar instabilitet i ett läge då balansen är viktig. Glappet ligger därför högst upp på listan och jag är rätt säker på att det är diffen. Att göra lista: - fixa en ersättningsdiff - Klart - byta ut diffen så originaldiffen med diffbroms kan lämnas på renovering. - byta olja (främst för att kolla hur oljan klarade tempen) - fixa bakluckan _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Bilen är fulltankad och klar med nya r-däck utanför hotellet i Götene. Finns tyvärr bara 95 oktan att tanka här i stan men jag får köra snabbt i kurvorna i stället. Trevligt sällskap och middag på kvällen som vanligt med BMWSC.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 3.0 Coupe -01 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (25196 totalt) |