Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Eunos Roadster -92 - Önos mot MK II, steg för steg | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30985 totalt) |
Köp en färdig bil sa dom till mig, en bil med vagnsbok, en bil med historia sa dom till mig.
Så jag köpte en bil med vagnsbok, en bil med historia, med väldokumenterad historia. Vad har jag gjort... Fortsättning följer... _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Okej, bilen hemma och dags att fundera på framtiden.
Hur mycket racer ska den få vara? Hur mycket glassbil ska den få bli? Hur kompromissar man lämpligt? Vågar man sig på att delta i en tävling? Vad har jag gett mig in på... _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
|
||
Då har faktiskt Önos fått smaka bana.
OSC arrangerade en trevlig tillställning på Gelleråsen idag. Frånsett lite initiala problem att hitta växel nummer tre (växla med vänster hand i lagom stressade situationer krävde träning) och 2st 180 graders snurrningar ut ut trösen (heter den fortfarande så, högern efter start/mål rakan?) och en "nästan räddning" och leka gräsklippare gick var det relativt problemfritt. Dessa misstag får dock tillskrivas föraren, Önos gick helt utan att knota. Får smälta intrycken, göra plats i garaget och bjuda Önos på oljespa. För ut på en räserbana det ska vi igen, Önos och jag. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Kul att se Önos mosa runt på banorna igen! Hur kändes bilen och balansen i övrigt?
Du såg inte helt missnöjd ut efter en dag på banan, det var på tiden du var tillbaka där _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kul e bara förnamnet.
Frånsett vänsterhandsväxling behöver jag jobba på varvtalsmatchning vid nedväxling (3 incidenter som sagt) Bilen känns väldigt välbalanserad, men det lär ändras när jag lärt mig köra fortare. För att denna kombination av förare/fordon ska gå fortare krävs mer jobb på förarsidan. Ska försöka börja våren med en förarkurs eller liknande. (Missade att ha dig i bilen, tar det nästa gång) För om det är roligt i det tempo jag nu kan hålla, hur kul kommer det inte att bli när jag kan köra bättre/fortare/säkrare? _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Tack för bilden https://www.facebook.com/jcrpics _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Japp och Önos är nu lite vilsen då de två senaste ägarna hette Daniel. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Och idag har jag tagit reda på att den båge jag har gör att jag inte kan fälla cabben tillräckligt för att kunna få på Hardtoppen, så nu funderar jag på om jag ska skippa alla tankar på glass och gå hela vägen mot ett racebygge med regplåtar?
Men först vill jag leka lite i vinter, för snö och is lär vi få i år åxå så ett kontakthus från en NA cab/HT så jag kan koppla in elbakrutan ska letas upp. Skulle vilja renovera HT'n med lite nya listar mm, tips på var jag hittar? Vad var det mer Ahh kommer nog på nått framöver.. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
|
||
Vad har då hänt över vintern.......? Inte ett endaste dugg.
Bruksbilen krävde lite TLC förra veckan så Önos fick rycka in som transportfordon så man kom till jobbet. Funka bra, man höll sig vaken hela vägen. Ingen is is på sjön i vintras blev det, så Önos har bara fått slumra i garaget. Överväger en genomgång av bromsar & oljor och leta reda på en banträff nära mig. Ska bara.... först. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Då gör vi ett försök att köra lite bil i morgon.
Lastad & klar för MX-5 Racing Clubs bankalas på Kinnekulle Ring. Gäller bara att vakna och få med resten i morgon bitti. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Några reflektioner från Bankalaset på Kinnekulle Ring 2014-08-01
Vi börjar med dom goda nyheterna, allt är helt! Nja eller inget gick mer sönder, så kan vi säga. Önos har svårt att släppa gamla vanor och rycker & dricker en del, även om det är skapligt under kontroll. Kul, så vansinnigt kul jag hade, även om 1.07.00 som snabbaste tiden inte var så jätte roligt. Och jag lärde mig en hel del;
Jag upptäckte på vägen hem att jag hade ont i nacken, kändes som jag haft "gamnacke" hela dagen, varför? När jag tänkte efter så har jag svårt att fixa blicken, tittar för nära bilen inte dit jag vill. På med hjälm och in i bilen, och känner att hjälmen tar i stolen och tvingar ner huvudet lite så jag tittar neråt. Det i kombination med skärm på hjälmen kan vara en orsak till att jag har svårt att titta rätt. Lite lutning på stolen kanske hjälper? Sänka bak om det går. Är det besiktningsbart med fast monterad stol? stolen sitter på (tror jag) original längdjustering och lite högt för min lekamen. Ratten är för långt bort, som jag tidigare konstaterat men inte fixat. Pedalfix ala Niklas Falk tillsammans med en ratt närmare mig bör ta bort irritationsmomentet att handen slår i låret. så lite fix på Önos, och massa träning på chauffören blir det på att göra listan. Har nu åxå märkt att om man har kameran på bältesträvan så ser man nästan bara det som händer i bilen... Och att ett batteri inte räcker en hel dag. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Har mekat pedaler för att få lite mer plats, fixade gaspedalen idag så det fick bli ett litet ryck på växelspaken.
Utgick från en shortshift från ebay och bytte spaken då ebay-spaken hade en vanlig M14. På plats i bilen bilen blev kanske lite lång Provturen från vänlig polare ( ) med kunskap & verktyg som första utvärdering, resultat? nja även om ebay spaken i sitt originalskick gav korta slag blev slagen längre med lååång spak. Planerar att byta ut knoppen mot en rund och därmed korta spaken. Lite mer blev gjort, men mer om det senare. Siktar på Kullen med Opel/WV den 27:e _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Ny knopp på spaken.
Känns som en bra kompromiss mellan längd & slag. Fixat till fastsättningen av batteriet. Utgick från en biltema batteribygel som inte passade. Men med en ny bygel kunde bagaget uppdateras från: till: Och en önskan att städa resten av elsystemet. R-däck på bilen, tanken fylld och oljan kollad (eller var det tvärt om?) på fredag blir det lastning och tidig lördag för en tur till Kullen. Ratt & Stoluppdateringar får vänta till vintern. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Kullen avklarad, däcken lika så
Klart för i år. Körmässigt gick det sådär, inga nya PB, men kul var det hur som. Ratten sitter nu helt klart alldeles får långt bort, så ny till året får det bli. Tog lite tider, mest runt 1:08, och filmade lite. Ny ska Önos skos om till besiktningsdäck inför stundande besiktning och sedan får vinterdrömmar ta vid. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Mer snack än verkstad.... eller mer tanke än action, kanske passar bättre.
kan vi kalla det ett mellanår? Skaffat lite lite hårdvara: En ratt, den ska vi använda i år... Och en lösning på en oljetörstig 1,6, en 1,8 MY-99 hoppas jag, ska bara packa upp.... och använda nästa(?) år Funderar på motorstyr Ska bara ta tag i; byta hjulspruv/studs Skivor & Renovera Oken (1,8 skivor uppdatering) Oljebyte, motor, vxl-låda & diff Fixa fälgarna, en fälg var lite skadad får se om det går att fixa Llägga på bättre beg R888 & glass/regn gummi. Öhhh vi e fortfarande i Februari va? _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Eunos Roadster -92 - Önos mot MK II, steg för steg | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30985 totalt) |