Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat x1/9 -84 (Bertone) | 9895 besök totalt |
Har alltid varit sugen på en liten tvåsistsig sportbil, så till slut blev den en liten italienska när jag hittade en till rätt pris:
Det sitter en 1.3 fiat uno turbo i.e.-motor i, men elen är inte färdig för att den ska vara körbar, har även stått still i flertalet år, så det blir nog kamremsbyte och allmän koll innan jag drar runt den. Tanken är att hänga på ett saab trionic 5 motorstyrsystem på den under vintern och få igång det för att sedan kunna trimma på den setupen i bilen under sommaren. Orginaleffekten på unomotorn är 101hk, tanken är att under denna vinter och nästa sommar försöka nån upp till och kanske över 150 hk. Tyvärr är garaget inte helt färdigt än : Så just nu står hon ute i snön o fryser _________________ Ulf Ljungdahl |
||
_________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
Roligt att se mer x1/9 projekt.
Håller själv på med en 1300 (1500 turbo) dallara till modsport slutar kanske i 2l TC 16v turbo istället :-9 Finns väldigt mycket glasfiber till dessa bilar och tro mig det gör skillnad samt att kofångarna väger "en del".. mvh felix x2 dallara x1/9 _________________ /Felix Brånemo Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia |
||
Ja, det mesta på den måste väga en hel del med tanke på att vi vägde in den på 1020kg när vi kom hem efter att ha hämtat den. =D Har mailat en engelsk firma om glasfiberdelar, men dom verkar inte svara, finns ju några italienska sidor som säljer dallara och abarth-kit också, men om du har några bra förslag är dom välkommna. Eftersom min största motorkärlek ligger i motorcyklar finns tankar på hojmotor i den nån gång i framtiden också, men just nu är det skruva och trimma bilmotor och lätta som gäller. =) https://www.youtube.com/watch?v=JncnD8k1R80 (spola fram en minut så slutar den gräsliga musiken och man får höra motorljudet) _________________ Ulf Ljungdahl |
||
ring min far på:
www.abarth.se så kan han ge dig info om en bekant som har formarna till dörrar, huvar, dallara-kit i glasfiber i ystad. edit: hittade sidan: www.scuderiacarlo.se/ mvh felix _________________ /Felix Brånemo Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia |
||
Annars hittar du paneler till Abarth 2000 prototipo hos http://www.abarth-gmr.be/new/parts.p
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Tackar för tipsen om bodykitsen.
Ska dock erkänna att ett helt dallara eller abarth-kit nog är lite för extremt för mig i detta läget, är mest ute efter motorhuv och motorhuv/bagagelucka i en del (kunde iofs vara skoj o ha en extra motorhuv med abarth-snorkeln på)... =) _________________ Ulf Ljungdahl |
||
Coolt med X1/9!!
Har själv haft en -73:a som jag stoppade i Uno turbo motor i. Hade många kul somrar med den bilen! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||
Körde inte helt 100% på dallara kittet med vinge och lamporna på min trackday/glassätarbil:
http://www.garaget.org/?car=24928&am _________________ /Felix Brånemo Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia |
||
Oj, det var en lite karamell minnsan, hoppas man lyckas få sin så snygg också så småningom... =) _________________ Ulf Ljungdahl |
||
Dags för lite uppdatering då.
Uno turbo motorn ute ur bilen efter lite tragglande (man måste ta den neråt, så man måste lyfta bilen tillräckligt högt). Orginalturbon ser ut att ha sett sina bättre dagar, och gick inte att få isär enkelt. uno-motor och x1/9-växelådan: Tur som är kom jag över en suzuki swift GTI tmotor byggd för överladdning som nu har transplanteringsprioritet... Tanken är att hänga på en getrag F28-låda på den och trycka in i bilen (enlig mått och beräkningar ska den faktist vara nån cm smalare än det motorpaket som satt i bilen) Har börjat med en mockup adpaterplåt bara för att kunna skruva ihop motor och växellåda och se hur det passar in i bilen: Tanken är att den bit av en slaktad koppling som sitter påträdd i bilden ska fräsas så den passar i veven på suszukimotorn för grovlinjering av motor och växellåda. suzukimotorn: inpassning mot växellådan: Drivaxlarna får bli en kombination av orginaldrivaxel till hjulen: och drivklockorna till saaben i ändarna in i växellådan. Tänkte använda SAAB-svänghjulet och startmotorn för att underlätta konstruerandet, svänghjulet ska naturligtvis lättas till lite under vikten på orginalsvänghjulet till suzukimotorn. F28-lådan kommer konverteras till hydraulisk koppling eftersom det är det som sitter i fiaten. Växellänkaget kommer bli en intressant konstruktion eftersom fiatlådan har inkommande växellänkage i underkan framåt och F28an kommer ha det ovanpå bakåt. Antagligen blir det wire-reglage av nåt slag som blir den bästa lösningen, antingen hela vägen från växelspaken eller från där växelföraren kommer ut i motorrummet. Nån som har erfarenhet från hur man ska lyckas linjera den riktiga adapterplattan sen, ska man slakta en vanlig saab f25-låda och svarva till en axel som passa i lagerlägena på den och som sen har en svets i motoränden som man kan markera centrum med på adapterplattan? Om nån har tips på var man kan köpa 10mm 40*40cm aluminium, gärna i hårdare kvalisort till "vettigt" pris är det välkommet. _________________ Ulf Ljungdahl |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat x1/9 -84 (Bertone) | 9895 besök totalt |