Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona -72 | 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (59085 totalt) |
Tänkte visa vad jag åker runt konor och på bana med.
Bilen är i grunden en Opel Ascona A från -72. Här är den gamla specen, motor är nu bytt till en saab/opel spis. Fd fakta: Motor: Volvo B23E,lite lagom trimmad,( som en vass Voc-are ungefär... ) Växellåda: Volvo M45 fyrpetad pålitligt arbetslåda.(köpte den flong ny!!) Bakaxel: Opel Manta GSI , med lamelldiffbroms. Bromsar: Saab 900 -96 fram. Ventilerade skivor 284 mm. Saab 9000 bak. Bromsok med handbroms i oket. Solida skivor från Opel Astra Gsi.Fälgar: Raceline RL7 15 x 8 Hjulupphängning standard med egentillverkade bussningar. Skärmbreddning i glasfiber. Skyddsbur o sparco stolar i kupen. Har samlat på mig en del grejer för att bygga om bromsar,hjulupphängning,motor m.m men är hindrad fysiskt att skruva sen förra sommaren då en ful j***a fästing bet mig o smittade mig . Hoppas iallafall att komma igång med modifieringarna så snart som möjligt, när kroppen frisknat till igen... Grejerna jag samlat på mig och sånt jag tänkt bygga om är bla: Brembo 4-kolvsok alu. 300 eller 305 skivor hängda i alu-bellhouse fram. Volvo 1030 bakaxel med klumpen i alu, ny diffbroms. Volvo M45 växellådshus i alu istället för gjutjärn. Bygga nya egna länkarmar. Sellholm knivkrängare fram o bak. Bort med original-sprutet på motorn,nytt grenrör o Weber-48:or. Nya coilovers runt om. Ska lägga upp lite bilder här. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Efter en helt obefintlig banåka-säsong för min del > , har kroppen börjat bättra sig lite o jag står i startgropen för diverse ombyggnader/modifieringar.
Fick hem Bridgestone-däck häromdan, som jag passade på att köpa på Dahlbäcks rea. Imorgon torsdag ska jag in till däckshandlaren o göra en fyrhjulsmätning, så jag har nåt i ryggen när jag börjar ändra på framvagnen. Så hänger bara kroppen med så finns det möjligheter för en hel del banåka nästa år! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Tjena
Breddarna gav jag ca 2000 för inkl frakt. De passade enligt mig mycket bra, kunde passat ännu lite bättre om jag lagt lite mera tid på monteringen . Men i övrigt god finish o passform. Kul att ni gillar den. I det nuvarande skicket lämnar motorn 166.5 hk . Hoppas på att hamna närmre 200 strecket efter vintern då jag ska montera nytt extractor-grenrör (istället för nuvarande gjutjärnsklumpgrenrör) och hänga dit mina dubbla weber 48or samt justerat in kammen bättre. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Idag var jag å gjorde en 4-hjulsmätning.
Först kunde de inte mäta nåt alls, för deras utrustning tog i mina framskärmar... Men efter att ha rivit loss skärmarna på mitt jobb, for jag tillbaka och fick mätt upp bilen . Hjulen stod inte i kors, utan verkade stå relativt bra för att bara vara garagemeckat. Camber vä fram -1,58 hö fram -1,07 (misstänker att det är 2 olika övre länkarmar monterat nu, de skiljer nämligen exakt en halv grad med dom) Caster vä fram 6,75 hö fram 6,85 Total Toe 0,00 Bak såg den stela axeln ut att fortfarande vara rak... nästintill 0 i både camber o toe. Nu har jag måtten på papper, så nu är det bara att riva isär o börja bygga om .... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
citat:
Bromsar: Saab 900 -96 fram. Ventilerade skivor 284 mm. Saab 9000 bak. Bromsok med handbroms i oket. Solida skivor från Opel Astra Gsi. Dessa bromasr måste duga bra till din bil. Ååååpen väger väll runt 1000kg somma som min bil och jag har samma typ av skivor och ok fram. Åker med std trummor bak. Jag har åkt 2st sisongen på std belägg och inte haft några problem. Så har du inga problem med bromsarna så lägga dessa pengar på något annat. _________________ Johan Sjölinder |
Helt rätt Fuling, mina bromsar funkar riktigt bra o jag har hittills åkt tre säsonger med mina saab original belägg. Det finns mycket belägg kvar att slita på...
Så visst är nog fyrkolvsokena lite överkurs, men de är ju lätta ... Bilen väger ca 970 kg fulltankad utan förare. Borde nog lära mig att bromsa senare och mera istället så bromsarna får arbeta bättre... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Mitt ena rekord ok fram har satt sig, så när jag nu ändå måste göra vid bromsarna så kanske man skulle byta till 4-kolvs oken från Saab då......tänkte bara höra om det finns någon möjlighet att man kunde få lägga in en beställning på dom där svarvade adapterplattorna?????
Alternativt att du skriver ner vilka mått dom skall ha Mv. _________________ Ascona_A |
Saab bromsoken är vanliga flytande enkelkolvsok. Som jag skrev i tidigare inlägg har jag även skaffat 4-kolvs brembo bromsok som jag tänkt montera istället för saab-bromsarna när jag får lite tid över.
Men jag får mindre o mindre bråttom att montera brembo-bromsarna, när jag tänker på hur mycket bromsbelägg jag har kvar på saab-bromsarna efter tre säsonger banåka... Jag hjälper dig gärna om du tänkt att montera saab-bromsar. Bara att pm-a så ordnar vi nåt. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Vad tror du SAAB-oken väger? Jag har ju 240 ok fram på Rekorden och de är inga flugviktare precis. Skulle vara trevligt att banta bort ett par kilo i den änden av bilen...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Har inte kollat hur mycket de väger, men de är ju ganska stora så trots att de bara har en kolv i jämförelse med volvo-okens fyra så tror jag skillnaden är marginell.
Men jag ska väga dem nästa gång jag plockar av dem. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Har börjat skruva isär lite nu, inför de kommande ombyggnaderna.
Motor o låda är demonterat o ersatt med en tom låda o motor för att kunna tillverka nya motorfästen. Motorn kommer nu att hamna helt rak/upprätt för att få plats med extractor-röret. Använder mig utav sprängkåpa från volvo-240med B20 för att få motorn rak. Stolarna, rutorna o bensintanken är urplockade för att jag ska kunna härja fritt med vinkelslipen o svetsen när jag ska göra lite plats för avgassystemet. Kommer att hänga upp den i kaross-vaggan i veckan för att komma åt lättare under. Tyvärr har inte borrelian släppt helt som jag hade hoppats , så kroppen säger tyvärr ifrån när man kommer igång som bäst med mekandet... Men men, skruva måste man ju , så kroppen får värka på nätterna när jag sover istället. Här kommer lite blandade bilder, som jag rotat fram + en på hur bilen ser ut i garaget nu: _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Nu hänger bilen i karossvaggan, grenröret är på plats och golvet är uppkapat för avgassystemet för att förbättra markfrigången lite...
Ska göra nya motorfästen nu när jag vet att det gick att få dit grenröret, motorkuddarna som jag köpt kommer från volvo valp. Låga o hårda. Har även provat att hänga dit B20 oljetråg, passade riktigt bra behövde inte kapa eller nåt för att få tråget att gå fritt från framvagnsbalk m.m. Så nu kan jag börja bygga klaffar i tråget. Så här ser grenröret ut på plats: Här är en bild på uppkapningen för grenröret, som sedan kommer att fortsätta hela vägen till bakaxeln för att få upp röret lite: _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona -72 | 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (59085 totalt) |